ג'ונסון לנתניהו בפגישה בלונדון: "המטרה שלנו - שתי מדינות"

ר"מ בריטניה הטרי נועד עם עמיתו הישראלי במשך חצי שעה במעונו ברחוב דאונינג 10. עם המראתו התייחס נתניהו למתיחות עם איראן: "זה לא הזמן לקיים שיחות – אלא להגביר את הלחץ"

זמן צפייה: 02:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (חמישי) במשך חצי שעה עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, במעונו ברחוב דאונינג 10 שבלונדון. ג'ונסון אמר בפתח הפגישה: "המטרה שלנו בתהליך השלום הייתה ונשארה פתרון שתי המדינות".

"בוריס, זה תמיד עונג לראות אותך, בייחוד בתפקידך כראש ממשלה", אמר נתניהו בפתח הפגישה. "אתה חבר טוב של העם היהודי וישראל. אני משבח את עמידתך האיתנה נגד אנטישמיות ואת תמיכתך בביטחון ישראל. יחסינו בשיא של כל הזמנים: כלכלה, סחר, טכנולוגיה ושיתוף פעולה ביטחוני. אלה דברים נהדרים".

מדאונינג 10 נמסר לאחר הפגישה כי השניים הסכימו על הצורך לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני. ג'ונסון הדגיש את הצורך בדיאלוג ומציאת פיתרון דיפלומטי לעניין איראן, והוסיף כי הוא מצפה לתוכנית השלום האמריקנית ומקווה כי תתייחס לאינטרסים של שני הצדדים

פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון
פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון | צילום: חיים צח /לע''מ

לאחר הפגישה עם ג'ונסון, נפגש נתניהו עם שר ההגנה הבריטי בן וואלאס, במשרד ההגנה בלונדון. בפגישה השתתפו גם ראש המל"ל, מפקד חיל האוויר וראש אמ"ץ.

מוקדם יותר, עם המראתו לבריטניה, אמר התייחס נתניהו לצעד השלישי שתנקוט איראן בנסיגה מהסכם הגרעין: "הבוקר התבשרנו על עוד התרסה של איראן, הפעם בתחום החתירה לגרעין. זה מצטרף לתמונות התוקפניות שלה נגד השייט הבין-לאומי ונגד מדינות באזור, וגם ניסיונותיה לקיים פעולות רצחניות נגד מדינת ישראל – ניסיונות שלא פסקו", נתניהו הוסיף: "זה לא הזמן לקיים שיחות עם איראן – אלא להגביר את הלחץ".

פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון
פגישת בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון | צילום: חיים צח /לע''מ

כשכתב חדשות 13 שאל את נתניהו על ההקלטות שנחשפו בחדשות 13, בהן נשמע ראש הממשלה קורא לבטל את מועצת הכבלים והלוויין, הוא התעלם ובחר לענות על סוגיית המצלמות בקלפיות: "אני חושב שמה שהוחלט, העמדה שהוצגה על ידי היועמ"ש ביחס לאי קבלת המצלמות, זה דבר שאין לו הסבר, לא נאפשר גניבת בחירות. השופט מלצר אמר שיש פה בעיה, והדרך היחידה לטפל בזה זה לתת את היכולת לפקח. יש מצלמות בכל מקום בארץ".

ראש הממשלה נתניהו ממריא ללונדון
ראש הממשלה נתניהו ממריא ללונדון | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה ייפגש גם עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר, לצורך דיון שיעסוק בביטחון ישראל, בהמשך לשיחת השניים אמש בטלפון. גם הפגישה הזו תהיה הראשונה בין השניים מאז נכנס אספר לתפקידו.

ברקע מערכת הבחירות המגיעה לשיאה, נתניהו מחפש להדגיש את ניסיונו במדיניות חוץ, וחלק ממטרת הנסיעה תהיה להשיג תמונה עם המנהיג הבריטי. נתניהו קיווה שוב להיפגש ולהצטלם עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, אך לא נראה שיספיק הפעם.

ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו הראשון
ראש הממשלה החדש של בריטניה בוריס ג'ונסון בנאומו הראשון | צילום: רויטרס

נתניהו ינחת בלונדון בעוד המשבר המדיני של ראש הממשלה הבריטי מעצים. אמש נדחתה הצעתו לקיים בחירות בזק ב-15 באוקטובר, לאחר שג'ונסון לא הצליח להשיג את הרוב הדרוש עבורה. 298 חברי פרלמנט הצביעו בעד קיום בחירות, ו-56 הצביעו נגד, אך החלטת חברי מפלגת הלייבור להימנע, סיכלה את ניסיון ג'ונסון להשיג 434 תומכים. בעקבות ההפסד, תקף ג'ונסון את ג'רמי קורבין ואמר כי "הוא מנהיג האופוזיציה הראשון שמסרב לבחירות".

מדובר במפלה השנייה של ראש ממשלת בריטניה אמש, והשלישית תוך יממה, לאחר שהחוק למניעת ברקזיט ללא עסקה עבר מוקדם יותר בקריאה שנייה. כעת, יעבור החוק להכרעת בית הלורדים.

נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, הצהיר אתמול נשיא איראן, חסן רוחאני, כי הצעד הבא של מדינתו בנסיגה מהסכם הגרעין הוא פיתוח צנטריפוגות. עם זאת, מדובר בצעד יחסית מינורי. "אנו ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלנו", אמר רוחאני.

מוקדם יותר התייחס רוחאני למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל את ההסכם. הצעד מחר יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת".