רה"מ על האצת העשרת האורניום: לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני

נתניהו תקף את זריף בשל נאומו נגד ישראל, והתייחס לדברי מזכ"ל סבא"א כי טהראן מימשה את איומיה לגבי פעילות גרעינית. "ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל"

זמן צפייה: 01:50

ראש הממשלה נתניהו הגיב הערב (שני) לדברי שר החוץ האיראני, מוחמד ג'אווד זריף, שאמר כי "נתניהו מאיים על איראן בהשמדה". "זריף שוב משקר, איראן היא זו שמאיימת בגלוי בהשמדה. ראשי המשטר מאיימים יום יום בהשמדת ישראל. איראן מנסה להתבסס צבאית בסוריה, והיום פורסם שהיא מאיצה את תוכנית הגרעין שלה", אמר. "אני חוזר ואומר, לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני שיסכן אותנו ואת העולם כולו".

נתניהו התייחס לדבריו של מזכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, שאמר כי איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום שלה. אמאנו סירב לפרט אם מדובר בהפרת המגבלות של הסכם הגרעין.

כאמור, מוקדם יותר היום אמר זריף, במסיבת עיתונאים משותפת עם הייקו מאס, שר החוץ הגרמני, המבקר בטהראן, כי "נתניהו מאיים על איראן בהשמדה, לא ייתכן שמישהו יאיים על עמנו ללא תגובה". זריף הוסיף כי "ארצות הברית פועלת במסגרת 'עסקת המאה' לכתוש את זכויות העם הפלסטיני, מה שמאיים על יציבות האזור".

עוד בחדשות 13:

זריף: "לא ייתכן שנתניהו יאיים עלינו בהשמדה ולא תהיה תגובה"

הסוכנות לאנרגיה אטומית: "איראן הגבירה את קצב העשרת האורניום"

איראן מאשימה את אירופה: "נכשלה בהצלת הסכם הגרעין"

שר החוץ האיראני זריף עם מקבילו הגרמני הייקו מאס | צילום: getty images

"אמריקה הכריזה מלחמה כלכלית כנגד איראן", המשיך שר החוץ האיראני. "אנו לא היינו ולא נהיה אלה שיפתחו במלחמה כלשהי, אך מי שכן יפתח בה לא יהיה זה שסיים אותה. לאיראן 7,000 שנה של היסטוריה וקיום באזור. באשר לאחרים, מאין הם הגיעו?".

במהלך מסיבת העיתונאים הבהיר מאס, בתגובה לשאלה על היחסים בין ישראל לגרמניה, כי "החברות האמיצה בין שתי המדינות היא עובדה ידועה ומוגמרת. גרמניה לא מפקפקת בזכותה של ישראל להתקיים", אמר שר החוץ הגרמני. "זו תוצאה ישירה של היסטוריה של שתי המדינות", הוסיף. "הנוכחות שלי בטהראן לא משנה את העמדה שלנו במאומה".

עוד קודם לכן אמר דובר משרד החוץ האיראני כי מדינות אירופה נכשלו בהצלת הסכם הגרעין. לטענתו, המדינות שנותרו חתומות על ההסכם לאחר פרישת ארה"ב ממנו אשתקד - גרמניה, צרפת, בריטניה וגרמניה, לא עושות די כדי לשמר את ההסכם. "עד כה, לא ראינו צעדים פרקטיים וישימים מכיוון מדינות אירופה שיבטיחו את האינטרסים האיראנים", אמר. "טהראן לא תדון בשום עניין נוסף חוץ מהסכם הגרעין".

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

כזכור, בעת שפרש מהסכם הגרעין, טען נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי העסקה לוקה בחסר, מכיוון שהיא זמנית ולא כוללת את תוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית - או מתייחסת לתפקיד שמשחקת טהראן במתיחות במזרח התיכון.

המדינות האירופיות פיתחו מנגנון כלכלי שיאפשר להן להמשיך לסחור עם איראן - "אינסטקס". זאת, בניסיון להגן לפחות על חלק מהכלכלה האיראנית מהסנקציות האמריקניות ובכך לתת תמריץ לאיראן להמשיך לקיים את הסכם הגרעין. המנגנון אמנם עדיין לא נכנס לתוקף, אך מאס אמר בעת ביקורו בבגדד כי הוא "ייושם בעתיד הנראה לעין". "לא פשוט להפעיל את המנגנון הזה", אמר מאס לכתבים. "אך כל הדרישות הרשמיות מולאו, כך שהוא יהיה מוכן לשימוש בקרוב".