סערה בדיון לזכר רבין: רה"מ תקף את המשפחה, גנץ יצא נגד נתניהו

רה"מ השיב לנכדו של רבין שמתח עליו ביקורת בהר הרצל, ותקף את יו"ר כחול לבן: "ציפיתי שלא תדבר רק על שנאה". גנץ: "משותקים בגלל תהליך משפטי". באופן חריג, השניים עלו לנאום בשנית

זמן צפייה: 02:14

ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב היום (ראשון) בישיבת המליאה בכנסת לזכר יצחק רבין, לנכדו של ראש הממשלה המנוח, יונתן בן ארצי, שתקף אותו בטקס האזכרה בהר הרצל. לדברי נתניהו, "עוד פעם נוצלה הבמה לתעמולה - האזכרה הפכה להשתלחות פוליטית בוטה, שמבזה את זכרו של יצחק רבין".

"שקר שלא מפוגגים אותו הופך לנחלת האמת. הגיע הזמן לשים את האמת על השולחן", אמר ראש הממשלה. "אמרתי על רבין - 'הוא לא בוגד. הוא טועה'. חודש לפני הרצח אמרתי בכנסת שהקריאה למנהיגים 'בוגדים' היא פסולה ואנו מגנים זאת".

בנימין נתניהו נואם ישיבה מיוחדת במליאה לזכר רבין
בנימין נתניהו נואם ישיבה מיוחדת במליאה לזכר רבין | צילום: חדשות 13

"בדמוקרטיה אסור בניהול הוויכוח לחצות את הקו המפריד בין פולמוס לאלימות ואסור לשייך לציבור שלם את המעשים של קומץ קיצוני וסהרורי", המשיך נתניהו. "אחרי הרצח היו מי שהתגייסו להדביק למחצית העם אחריות גורפת לפעולה הנפשעת - דבר מקומם מאין כמוהו".

ראש הממשלה ביקש להגן על עצמו מפני הטענות, לפיהן, הוא אחד מהאחראים להסתה נגד רבין בזמן שלפני הרצח. לכן, ציטט את דבריו של טומי לפיד, שבדבריו ניקה אותו מהאחריות ואמר כי חברי כנסת בשמאל משתמשים ברצח למען הונם הפוליטי.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבה מיוחדת במליאה לזכר רבין
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבה מיוחדת במליאה לזכר רבין | צילום: חדשות 13

כמו כן, נתניהו השיב לטענות בן ארצי לפיהן "אזרחי ישראל סובלים". ראש הממשלה הציג מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממנו עולה כי יותר מ-53% מהציבור מאמינים כי המצב בישראל "טוב או טוב מאוד". לפי ראש הממשלה, זו "מגמה בעקבות מדיניות".

נתניהו המשיך ותקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ. לטענת נתניהו, הוא ציפה מיריבו הפוליטי "שלא ידבר רק על שנאה, אלא גם על אחדות". לאחר מכן אמר ראש הממשלה כי "בימים המאתגרים האלה צריכים למצוא את המכנה המשותף לאחדות לאומית ולאחריות. יצחק רבין היה אחד הצירים החשובים בממשלות האחדות שחילצו את מדינת ישראל ממצוקותיה".

בני גנץ גם נאם במליאת הכנסת והתייחס למצב הפוליטי. לדבריו, "ישראל לא משותקת בגלל פלונטר פוליטי, אלא בגלל תהליך משפטי". גנץ המשיך ופנה לנתניהו: "לא תוכל להוביל ממשלה אם יוגש נגדך כתב אישום". לדבריו, "הסכנה המרחפת לחברה הישראלית היא הגדולה ביותר מאז טרום הרצח. רבים בציבור מובילים מסעות דה-לגיטימציה שמטרתם ואולי גם תוצאתם היא התפוררות החברה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1740' autoplay='0' credit='' desc='גנץ בנאום במליאה לזכרו של יצחק רבין' kid='1_nyomipd5' duration='708'']

"השיתוק שבו אנו נמצאים, הוא כר פורה להעמקת השסעים והמחלוקות. שלא כמו בימים שטרם הרצח, מקורם כיום לא רק במתנגדי השלטון, אלא גם ברבים מתומכיו ובו עצמו", אמר יו"ר כחול לבן. "את השלטים בכיכרות אמנם החליפו ביריוני מקלדת אך את החתירה נגד מוסדות ממלכתיים מובילים שרים בממשלה".

יו"ר כחול לבן השיב לנתניהו ואמר כי הוא "נואם פיוס ואחדות גם בכיכר המלאה". לטענתו, "מאות שעות ישבנו יחד סביב השולחן, עשרות החלטות קשות לקחנו יחד, כשאתה בראש השולחן ואני כרמטכ"ל. מעולם לא חשבתי שפעולות חשאיות יגיעו לקדמת הבמה, חשבתי שביטחון נמצא מעל הפוליטיקה".

"לאורך שנים ראיתי אותך כמנהיג אחראי, אני מסכים איתך שצריך אחדות", הסביר גנץ. "אזרחי ישראל זקוקים יותר מכל לפיוס לאומי, לממשלה רחבה שכל אזרח יוכל לתת בה את אמונו, ממשלה שתובל על ידי הרוב, כן גם על ידי המפלגה השנייה בגודלה הליכוד".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1822' autoplay='0' credit='' desc='נאומו השני של בנימין נתניהו' kid='1_dxy8c0xq' duration='434'']

לאחר נאומו של גנץ, ראש הממשלה שב באופן חריג לבימת הנואמים בשנית ואמר כי "אני מדבר כאן לא רק בשמי, אלא בשם ציבור ענק בעם שחושב שמה שקרה כאן היום עבר את כל גבולות הטעם הטוב. הניסיון לשייך לחלק עצום בעם את המעשים של קבוצה סהרורית ושל רוצח שפל זו פגיעה בדמו של יצחק רבין, בדיוק כמו הפגיעה הפיזית".

יו"ר כחול לבן גם עלה שוב לנאום, כדי להשיב לנתניהו. גנץ אמר בנאומו השני כי כל מי שמחזיק מעצמו מנהיג חייב לשים לעצמו את הצורך למנוע הסתה, להוריד את הדיבור המטה. כמה פעמים שמעתי שאשתי מסתובבת במחסומים, אנשים שיחזרו את השקר הזה. מה זה אם זה לא דה-לגיטימציה?".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191110-1824' autoplay='0' credit='' desc='נאומו השני של בני גנץ במליאת הכנסת' kid='1_xyspkr9j' duration='185'']

"אני קורא לכל אחד מיושבי הבית הזה להוריד את האוקטבות, לחפש את המחבר, את המשותף, ולא להתבייש לעמוד על מה שמפריד", הסביר גנץ. "ושכן עומדים על מה שמפריד זה לאו דווקא הסתה, אם עושים זאת במקום הנכון. אני מציע שנשאיר לאל לעשות שלום עלינו, ונשאיר לנו לעשות שלום בינינו".

בתום הדיון בכנסת כתב נכדו של יצחק רבין, יונתן בן ארצי, בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו מנסה להראות כאילו יש קשר בין המצוקה המשפטית שלו לרצח רבין. אדוני ראש הממשלה היוצא, את סבא שלי רצח יגאל עמיר, ולא חצי עם. שלושה כתבי אישום מוגשים נגדך, ולא כנגד חצי עם".

אחרי נאומיהם של נתניהו וגנץ, עלה לנאום יו"ר עבודה-גשר, עמיר פרץ. בדבריו פנה לראש הממשלה ואמר כי "אתה נאחז בשררה בכל כוחך, והעם והמדינה משלמים מחיר יקר. אל תאחז בקרנות המזבח, אל תהפוך את בלפור למצדה פוליטית".

"אני יכול להבין את מצבך המסובך שמאלץ אותך לנקוט בפעולות הגנה כל יום מחדש", אמר פרץ. "כדאי שתתחיל להשלים, כי הגיעה השעה לשקול יציאה מהבית. אין טעם להמשיך להחזיק במצב של חוסר ודאות את נאמניך ואת העם כולו. אם אתה רוצה להיזכר כמנהיג אחראי שעמו עמד לפני כל שיקול אחר - קום וקח לך זמן לעצמך. אם בעוד שנה יסתבר כי אתה נקי מכל חשד, יוכל העם בצורה דמוקרטית להחזיר אותך לכיסאך בצורה מכובדת".

עמיר פרץ
עמיר פרץ | צילום: רויטרס

בתגובה לסערה במליאת הכנסת, נמסר מהליכוד כי "נאומו המשתלח של גנץ מוכיח שהוא רוצה ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, ולא ממשלת אחדות".

מוקדם יותר היום, כאמור, נערך טקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין בהר הרצל שבירושלים. במעמד הטקס תקף נכדו של רבין, יונתן בן ארצי, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "זה הזמן לקחת אחריות, ולתת דוגמה אישית. שנות שלטון רבות גרמו לכם לשכוח מה זה להיות בן אדם - קחו אחריות על מעשיכם. אם דבק בכם רבב - זוזו הצידה, תפרשו מתפקידכם".

"מדינת ישראל קורסת, יותר משנה שאין כאן ממשלה. אין תקציב, אין מדיניות, אין תוכנית, אין דרך. בתי החולים מפוצצים, המדינה בפקקים. אין מפכ"ל למשטרה", המשיך בן ארצי. "המטה הכללי מתקשה לקבל הנחיות פעולה ברורות. הציבור כועס, חושש, מסוכסך. מערכות המדינה נרמסות - אזרחי ישראל סובלים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס האזכרה כי הוא "שמע את הטענה הכוזבת, לפיה כשחבר קנאים מהמחנה שהתנגד לאוסלו ולרבין, עמדתי בצד שתקתי לא הגבתי, אפילו עודדתי". לדבריו, "שמעתי הדברים גם פה בצורה מפורשת ומרומזת כמעט בכל אזכרה. אבל שקר שחוזרים עליו פעמים רבות אינו הופך לאמת".

כמו כן, נתניהו התייחס לצורך בממשלת אחדות ואמר כי "זה מובהק לאור תוצאות הבחירות, זו פעולה רחבה לאחד את העם. אני קורא לעמיתי להקים יחד ממשלת אחדות רחבה". לטענתו, "יצחק רבין היה חבר בממשלה כזו פעמיים. הוא הבין שמדובר בצורך השעה, וזה מה שצריך לעשות גם היום".

ראש הממשלה התייחס לביקורת על דברי שר המשפטים אמיר אוחנה נגד מערכת המשפט ואמר כי "בדמוקרטיה מותר להעביר ביקורת. אני אומר זאת גם על רקע הנושאים שבכותרות היום. ביקורת איננה סכנה לדמוקרטיה. היחסיים בין שלושת הרשויות - איתנים".