בסביבת גנץ זועמים: נתניהו חותר לבחירות בתחילת השנה

בצל מתיחות השיא בין השותפות הקואליציוניות טוענים אנשיו של שר הביטחון כי רה"מ מציע תקציב חד שנתי בניגוד להסכם על מנת להוביל לבחירות במארס, ומקצה כסף למפלגות החרדיות כדי שלא יתנגדו

זמן צפייה: 15:24

המתיחות בקואליציה: מקורביו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ טוענים שראש הממשלה בנימין נתניהו חותר לבחירות כבר בחודש מארס 2021, כך נודע הערב (שישי) לחדשות 13. לטענתם, נתניהו מנסה ללכת לבחירות באמצעות ניסיון לאשר תקציב חד-שנתי, בניגוד להסכמים הקואליציוניים.

לדברי המקורבים, נתניהו רוצה להבטיח את התמיכה בו אם ילך לבחירות כבר בתחילת השנה אצל המפלגות החרדיות, ועל כן התקציב המתוכנן שלו כולל כסף רב שיוקצה לציבור החרדי. באמצעות התרגיל הזה, לטענתם, הוא יבטיח לעצמו "תחנת יציאה" במארס.

מלבד סוגיית התקציב ישנן מחלוקות רבות נוספות בקרב השותפות הבכירות הקואליציה, הליכוד וכחול לבן. השבוע החיכוך הגיע לנקודת שיא בסוגיית ההצעה להקמת ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים בקרב שופטים, בתמיכת הליכוד ותוך התנגדות חריפה של כחול לבן ושל שר המשפטים אבי ניסנקורן. ביום רביעי בלילה דחתה הכנסת ברוב של 54 מתנגדים אל מול 43 תומכים את ההצעה, שבאה בתום דיון סוער במליאה.

הכנסת מצביעה על הקמת ועדה לחקירת שופטים
חריקות בקואליציה. ההצבעה בכנסת על הקמת הוועדה לחקירת שופטים | צילום: ערוץ הכנסת

"כל עוד אני שר המשפטים", כתב השר אבי ניסנקורן, "שלטון החוק לא ייפגע ומערכת המשפט תפעל בעצמאות מלאה, למען כל אזרח במדינת ישראל. נקודה". גם חברו למפלגה, שר התיירות אסף זמיר, צייץ בטוויטר שלו כי "טוב שההצעה הזו הושלכה למקומה הראוי בפח האשפה. אנחנו נמשיך להגן על הדמוקרטיה בזמן שאחרים ימשיכו לעשות פוליטיקה בזמן משבר לאומי חסר תקדים".

מנגד, במחנה הימין זעמו על ההחלטה ואף האשימו את השרים וחברי הכנסת שכלל לא הגיעו להצבעה במליאה. ממפלגת ימינה נמסר: "למה מצביעים ימין ומקבלים שמאל? חסרו 11 קולות כדי להקים ועדת חקירה על השופטים.  13 ח"כים מהליכוד ומש"ס נעדרו בהוראת נתניהו ודרעי.  אל תספרו לנו יותר שאתם באמת בעד שינוי במערכת המשפט".

"נפל דבר בישראל", הוסיף חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', "קואליציית ליברמן-טיבי-יזבאק-לפיד ובורחי הליכוד חברו יחד לבצר את כוחו של בג"ץ על חשבון אור השמש וניקיון הכפיים של השופטים. אור השמש מחטא, הם בחרו להשאיר את מדינת ישראל בחושך".

תגובות נוספות היו של חברי הכנסת אביגדור ליברמן ואיימן עודה, שמצידם תקפו גם את ראש הממשלה. "אני תמיד שמח כשיש לי הזדמנות להצביע נגד סמוטריץ' ונתניהו", אמר ליברמן. "אני מתבייש שכנסת ישראל, במקום לעסוק בטיפול בהתפשטות המגפה והמשבר הכלכלי, מנסה לעזור לממשלת החרטא לשנות את סדר היום ולברוח מאחריות". כמוהו, גם עודה, שכתב: "אם הקורונה הייתה לובשת גלימת שופט - נתניהו היה מחסל אותה עוד לפני הגל הראשון".