"נתניהו וגנץ סיכמו: פורום מצומצם לדיונים מדיניים רגישים"

פקידים בכירים מסרו לחדשות 13 כי רה"מ ויו"ר כחול לבן החליטו שדיונים ביטחוניים סודיים, בנושאים כמו תוכנית טראמפ או הסיפוח, יתקיימו בנוכחות מצומצמת של שרים - ולא בקבינט במלואו

זמן צפייה: 03:01

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ החליטו באחת מפגישותיהם האחרונות להקים פורום מצומצם שבו יתקיימו הדיונים המדיניים והביטחוניים הסודיים והרגישים בנושאים כמו תוכנית טראמפ, הסיפוח או הגרעין האיראני - כך מסרו לחדשות 13 ארבעה שרים ופקידים בכירים. לדברי הבכירים, הסיבה היא שבפורום של 20 שרים אי אפשר לנהל דיונים רגישים, לא כל שכן לקבל החלטות.

נתניהו וגנץ עדיין לא החליטו על מספר השרים המדוייק שיהיה בפורום הזה ועל זהות השרים, אך קבעו כי גם שם תהיה חלוקה שווה בין שני הגושים בממשלה. ההערכה היא שבפורום הזה יהיו חברים שמונה שרים – ולכן ייתכן שהכינוי שלו יהיה ה"שמינייה".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

לפני כמה ימים כבר התקיימה התייעצות של פורום שרים מצומצם כזה, כדי לדון בסוגיה ביטחונית שקשורה למצב בסוריה. זהו מחזור של "פטנט" מהממשלה שהקים נתניהו ב-2009 ומנתה 30 שרים. גם אז הקבינט היה מנופח – והפורום שהוקם, שגם אז זכה לכינוי "השמינייה", עסק בעיקר בהכנות לתקיפה באיראן שמעולם לא יצאה לפועל.

ההערכה גם אצל נתניהו וגם אצל גנץ היא שיוקם פורום נוסף מצומצם עוד יותר – אולי של נתניהו, גנץ ואשכנזי – כדי לדון בנושא תוכנית טראמפ והסיפוח.
כל פורום מצומצם כזה שנועד להחליף את הקבינט לא יהיה פורום רשמי וכדי לקבל החלטות שדורשות הצבעה יהיה צורך בכינוס הקבינט. התוצאה תהיה שדיוני הקבינט יהיו מעטים יחסית והדיונים המשמעותיים בסוגיות מדיניות וביטחוניות יתקיימו בפורומים המצומצמים.

בנימין נתניהו ובני גנץ בטקס השבעת הממשלה
יתאמו מסרים. נתניהו וגנץ | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתוך כך, מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי במקרה של סיפוח ישראלי - ירדן תחזיר את השגריר לעמאן, תבחן את ביטול הסכם השלום, ותסייע לפלסטינים נגד ישראל בזירה הבין-לאומית. התיאום בין עמאן לראמאללה הדוק ותמידי באשר לצעדים נגד ישראל, במקרה לקראת סיפוח. ירדן אינה מעוניינת לנקוט בצעדים לפני הסיפוח עצמו אלא רק עם הכרזה על סיפוח. לפי מקורות פלסטינים הירדנים אומרים בשיחות עם הפלסטינים כי "מלך ירדן לא יעבור בשתיקה על מהלך של סיפוח".