נתניהו מגיב להאשמות: "לא התנהל מו"מ חשאי לעסקת F-35"

רה"מ התייחס לטענה לפיה נערך משא ומתן דיסקרטי למכירת המטוסים לאמירויות, והצהיר: "הסכמתנו ניתנה רק אתמול". גנץ בתגובה: "מערכת הביטחון לא נחשפה למו"מ על אספקת נשק דרך ראש הממשלה"

זמן צפייה: 14:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) לטענתו של שר הביטחון בני גנץ, לפיה נתניהו ידע שמתנהל מו"מ בין איחוד האמירויות לארה"ב לרכישת מטוסי F-35. ראש הממשלה הכחיש: "אין יסוד לאמירה שהיה משא ומתן חשאי. לא הייתה שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת נשק כהתניה להסכם שלום, והסכמה כזאת לא ניתנה. רק לאחר חתימת ההסכם האמריקנים פנו אלינו וביקשו מאיתנו לשקול זאת מבחינה מעשית. רק אתמול ניתנה ההסכמה שלנו".

בתגובה לדברים, מסר גנץ: "כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני. לו היה למערכת הביטחון את המידע - היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך".

עוד בחדשות 13:

נתניהו וגנץ הודיעו: ישראל לא מתנגדת למכירת F-35 לאמירויות

רשמית: ישראל וסודאן הודיעו על כינון יחסים – בתיווך אמריקני

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

נתניהו התייחס גם להסכם כינון היחסים עם סודאן: "עשינו עוד צעד לשלום היסטורי. משלחת ישראלית תצא לסודאן בימים הקרובים כדיי להשלים את ההסכמים. איראן השתמשה בסודאן כשטח הברחה, כדי להבריח נשק מסוכן מאוד. סודאן הייתה בעצם מדינה שדרכה הבריחו נשק מסוכן מאוד לחמאס".

"ישראל הייתה מבודדת לגמרי, אמרו לנו שאנחנו הולכים לצונאמי מדיני - וההפך הגמור קרה", המשיך ראש הממשלה. "ישראל מתחברת לכל העולם, ותהיינה עוד מדינות. ההסכמים הללו הם טובים לא רק ללב אלא גם לכיס - אנחנו משנים את המפה של המזרח התיכון".

בהתייחס לבחירות הקרבות בארצות הברית אמר נתניהו: "עובדה ברורה היא שלא היה לנו הסכם במשך 25 שנים, ותחת הנשיא טראמפ יש לנו שלושה הסכמים בשישה שבועות. אני מקווה שהמדיניות הזאת תימשך. אני מקווה שבכל מקרה הממשל האמריקני הבא ימשיך את המדיניות הזו".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

אתמול הודיעו נתניהו וגנץ בהצהרה משותפת כי ישראל לא מתנגדת עוד לעסקת מכירת מטוסי ה-F-35 בין ארה"ב לאמירויות. מדובר בשינוי כיוון, שכן נתניהו טען מעל לכל במה כי הוא מתנגד למהלך שכזה, ואף הכחיש פרסומים בכלי התקשורת על כך שעסקה כזאת תתבצע כחלק מהמהלך הכולל של ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות.

בהצהרה נכתב כי "עם שובו לישראל שוחחו ראש הממשלה ושר הביטחון על ההסכם שנחתם להבטחת יתרונה הצבאי של ישראל בין שר הביטחון גנץ למזכיר ההגנה האמריקני. שר הביטחון בני גנץ שוחח עם ראש הממשלה נתניהו ומסר עדכון על הדיונים שערך בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה אספר להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של מדינת ישראל".

עוד נכתב כי "הסכם זה הושג אחר דיאלוג ממושך בין משרד הביטחון והפנטגון שהתחיל לאחר ביקורו הקודם של שר הביטחון בוושינגטון לפני חודש. שר הביטחון הדגיש שההבנות שהושגו עם ארצות הברית יאפשרו תכניות רכש ארוכות טווח שיספקו מערכות נשק מתקדמות לישראל, ישדרגו באופן משמעותי את יכולותיה הצבאיות, יבצרו את ביטחונה ועליונותה הצבאית האזורית של ישראל, וישמרו את יתרונה הצבאי האיכותי בעשורים הקרובים".

אימון משותף של מטוסי F35
אימון משותף של מטוסי F35

שעה קלה לאחר פרסום הידיעה, פרסם גנץ ידיעה מטעמו שבו האשים את ראש הממשלה נתניהו בהסתרת המשא ומתן בין האמריקנים לאמירתים על המטוסים. "לאחר חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא היתה שותפה לו", נכתב.

עוד נכתב בהצהרה: "שר הביטחון גנץ רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, בכדי להבטיח את מימוש ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".

נתניהו הדף את הטענות של גנץ. "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים את הF35 כבר במשך שנים, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום ואכן הדיון עם ישראל התקיים רק לפני חודש בביקורו של שר הביטחון גנץ בוושינגטון ולאחר חתימת הסכם השלום", נכתב בהודעה מטעמו.