רוסיה: החלטת ארה"ב בנוגע להתנחלויות תביא להחרפה במתיחות

שר החוץ הרוסי אמר כי ההחלטה תפגע בסיכוי להסדר במזרח התיכון. רה"מ הגיע לביקור בכפר עציון שבגדה המערבית, והתייחס להחלטת ממשל טראמפ: "התייצב עם האמת"

זמן צפייה: 01:28

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, התייחס היום (שלישי) להחלטה האמריקנית לבטל את מעמדן הבלתי חוקי של ההתנחלויות בגדה המערבית ואמר כי היא "תביא להחרפה במתיחות ותפגע בבסיס החוקי לאפשרות של הסדר במזרח התיכון". עוד הוסיף כי "הקמת יישובים ישראליים על אדמה פלסטינית היא לא חוקית תחת החוק הבין-לאומי". גם משרד החוץ הגרמני הביע את מורת רוחו להצהרת פומפאו ומסר כי "ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבין-לאומי ומקשות על הגעה לפתרון שתי המדינות".

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום בכפר עציון ונפגש עם ראשי מועצות ביהודה ושומרון. בסיור נתניהו התייחס גם הוא להצהרה האמריקנית ואמר כי "זהו יום גדול מאוד למדינת ישראל והישג שיעמוד לדורות. אני מודה שאני נרגש מאוד. אנחנו פה, בגוש עציון, מקום שגורשנו ממנו במלחמת העצמאות, והנה אנחנו ביום היסטורי עם עוד הישג עצום למדינת ישראל, שעבדנו עליו לא מעט". "ממשל טראמפ תיקן כאן עוול היסטורי והתייצב עם האמת והצדק. אני מודה לנשיא טראמפ ולמזכיר המדינה פומפאו", ציין ראש הממשלה.

בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד בסיור בכפר עציון
בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד בסיור בכפר עציון | צילום: FTP

כאמור, אמש שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, הודיע כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית הן הפרה של החוק הבין-לאומי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בירכו על ההחלטה. מנגד, בירדן, ברשות הפלסטינית ובעזה גינו את המהלך. לאחר ההודעה השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית.

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו בנאומו."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

"אנחנו מאמינים שמה שעשינו היום זה להכיר במציאות כפי שהיא והגדלנו את הסיכוי למצוא פיתרון דיפלומטי בין ישראל לפלסטין", הסביר שר החוץ האמריקני. "ההודעה שלנו לא באה במטרה לעזור פוליטית לאף אחד". על "עסקת המאה" אמר פומפאו כי "על ישראל קודם להרכיב ממשלה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, וכשיגיע הזמן - נפרסם".

מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת
מייק פומפאו בהצהרה לתקשורת | צילום: חדשות 13

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה להחלטה כי "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית - שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל".

"מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון - לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום. קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל ולא לבתי דין בין-לאומיים מוטים. מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה".