בליכוד מאיימים: התערבות של בג"ץ בעתירות נתניהו תביא לבחירות

לקראת הדיונים בתחילת שבוע הבא בבית המשפט העליון בנושא העתירות נגד רה"מ, בכיר בליכוד אמר כי "במרכז הבחירות יעמדו סמכויותיו של בג"ץ ופסקת ההתגברות". הדיונים יועברו בשידור חי

זמן צפייה: 04:34

בכיר בליכוד התייחס היום (חמישי) לדיונים בעתירות נגד רה"מ בנימין נתניהו שצפויים להתקיים בתחילת שבוע הבא, ואמר כי "התערבות של בג"ץ תביא בהכרח לבחירות שבמרכזן יעמדו סמכויותיו של ופסקת ההתגברות".

הדיונים יתקיימו כאמור בימים ראשון ושני מול הרכב של 11 שופטים בראשון נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. באולם יותקנו אמצעי הפרדה בין מקומות הישיבה והדיון יועבר בשידור חי באתר בית המשפט העליון ובחשבון הטוויטר של דוברות הרשות השופטת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר את חוות דעתו בנוגע לשאלה אם ניתן להטיל על נאשם בפלילים את הרכבת הממשלה וכן לגבי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, והודיע כי אין מניעה משפטית בהטלת המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו. מנדבליט לא פסל אף סעיף בהסכם הקואליציוני אולם הצביע על קשיים משפטיים. לפני זמן קצר, "חוק הרוטציה" אושר בקריאה ראשונה.

"על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין - אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא שרוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שנתניהו יעמוד בראשה", טען מנדלבליט. על ההסכם בין כחול לבן לליכוד אמר כי "הסדרים מסוימים שנקבעו בהסכם הקואליציוני מעוררים קשיים משמעותיים. עם זאת, לא קמה בעת הנוכחית עילה לפסילתו".

אחד מהסעיפים הבעיתיים עליהם הצביע מנדלבליט הוא סעיף הקפאת מינויי הבכירים. עם זאת, למרות שסעיף זה מעורר קשיים -היועמ"ש לא פסל אותו והבהיר כי נתניהו יחתום על ניגוד עניינים ולא יתעסק במינויים הנוגעים אליו.

אם כן, סיכם היועמ"ש, יש לדחות גם את העותרים לביטול ההסכם או לביטול חלק מסעיפיו. "בחינת חוקיות ההסכם הקואליציוני - נכון שתיעשה בשלב הוצאתו של ההסכם מן הכוח אל הפועל. ההכרעה הסופית בדבר חוקיותם וחוקתיותם של ההסדרים צריכה להיבחן רק לאחר שהליכי החקיקה יושלמו". עם זאת, היועמ"ש מצא לנכון להציב "תמרורי אזהרה" ברורים ביחס לחלק מהוראות ההסכם.