נתניהו במסר לביידן: "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן"

רה"מ פנה באופן מרומז לנשיא ארה"ב הנבחר, ודרש לא לשנות את היחס כלפי הממשל בטהראן והסכם הגרעין. "צריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני"

זמן צפייה: 00:29

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ראשון) בטקס האזכרה הממלכתי לפולה ודוד בן גוריון ושלח מסר לנשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן. נתניהו דרש באופן מרומז לא לשנות את היחס כלפי איראן. לדבריו, "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם. צריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני".

"בזכות עמידתנו הנחרצת נגד ההתגרענות של הממשל בטהראן, ובזכות ההתנגדות שלנו להסכם הגרעין עם איראן", המשיך ראש הממשלה. "מדינות ערביות רבות שינו מן היסוד את גישתן לישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: המשטרה פשטה על מסעדה מוכרת ביפו – שאירחה עשרות סועדים

שיא נדבקים עולמי: כ-660 אלף אובחנו חיוביים לקורונה ביממה

בתגובה לירי לעבר אשקלון: צה"ל תקף יעדי חמאס ברצועת עזה

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בצה"ל ובמוסד נערכים לחידוש אפשרי של המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן. בשני גופי הביטחון הוכנו תוכניות לשיתוף פעולה עם האמריקנים - כדי להשיג הסכם גרעין משופר. כפי שפורסם בשבוע שעבר בחדשות 13, בחודשיים שנותרו לכהונת דונלד טראמפ מתכוון הממשל האמריקני הנוכחי, יחד עם ישראל, להגביר לחץ על איראן בפעולות חשאיות ובסנקציות כלכליות נוספות. ההערכה היא שאיראן תימנע מתגובה צבאית נגד ישראל כל עוד טראמפ בתפקיד.

בשבוע שעבר פרסמה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. על פי דיווח של פקחי האו"ם, הממשל בטהראן החל להזרים גז אורניום לצנטריפוגות מהדור החדש שהותקנו לאחרונה במתקן התת קרקעי בנתנז.

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

זאת לאחר ששבוע לפני כן פרסמה הסוכנות דוח שקבע כי איראן אגרה 2,442.9 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, בניגוד להגבלה, שעומדת על 202.8 ק"ג בלבד. כמו כן, הממשל בטהאן העביר שרשרת צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז, שנמצא מעל האדמה למתקן התת קרקעי.

כמו כן, בשבוע שעבר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי טראמפ, בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. נשיא ארצות הברית המכהן טראמפ שקל את האפשרות, לאחר הדיווח של פקחי האו"ם. יועציו הבכירים, בהם סגנו מייק פנס ושר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הניאו את טראמפ מהמהלך בטענה שתקיפה מסוג זה תוביל להסלמה אזורית רחבת היקף לפני סיום כהונתו.

לפי הדיווח, אם התקיפה הייתה יוצאת לפועל, אז ככל הנראה היא הייתה מכוונת כלפי נתנז, היכן שהסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית דיווחה כי כמות האורניום במתקן הגרעיני גדולה פי-12 מהמותר בהסכם הגרעין ממנו פרש טראמפ ב-2018. עוד דיווחה הסוכנות כי איראן מנעה ממנה את הגישה למתקן נוסף בו נמצאו ראיות לפעילות גרעינית בעבר.