עורך דינה של נעמה יששכר בדיון בערעורה: "מסמך ההודאה זויף"

הצעירה הישראלית נוכחת בדיון בתוך תא זכוכית. פרקליטה טען כי ממצאי ביהמ"ש מבוססים על ראיות בלתי קבילות: "לא ניסתה להשיג את המזוודה שבתוכה נמצאו הסמים" • שליחת חדשות 13 מדווחת ממוסקבה

זמן צפייה: 00:51

ישראלית בכלא הרוסי: בית המשפט ברוסיה דן כעת (חמישי) בערעור שהגיש צוות ההגנה של נעמה יששכר, עליה נגזרו שבע שנות מאסר וחצי בגין הברחת תשעה גרמים של חשיש. לפי טענת נעמה, מסמך ההודאה שעליו חתמה זויף, וכי ממצאי בית המשפט מבוססים על ראיות בלתי קבילות. לדבריה, הודאה רשמית בכך שהסמים נמצאו בכבודתה אינה שווה להודאה באשמה.

עורך דינה ודים קלובגנט אמר בתחילת הדיון כי לא היו לנעמה כוונות לבצע עבירה. "היא לא ניסתה להשיג את המזוודה שבתוכה נמצאו הסמים במהלך הנסיעה", אמר עורך הדין. "העונש שניתן לה הינו קשה באופן בלתי פרופורציונלי". לטענת נעמה, היא לא קנתה את הסמים ולא הייתה מודעת לנוכחותם במזוודה.

לכתבות נוספות בנושא: 

בסביבת רה"מ מנמיכים ציפיות: "ייקח זמן להחזיר את נעמה יששכר"

המתיחות עם מוסקבה: המשלחת הרוסית תדון גם על שחרור נעמה יששכר

"עיכוב הישראלים במוסקבה – מסר לקראת הגעת המשלחת הרוסית מחר"

נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה
נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה | צילום: חדשות 13

עורכי דינה של נעמה טענו כי התלונה נגד הצעירה מעידה על כך שמעשיה לא היוו סכנה ציבורית. כמו כן, פרקליטיה של נעמה ביקשו לקחת בחשבון לא רק את כמות הסם הקטנה שנמצאה בתיקה, אלא גם נסיבות נוספות כמו התנהגותה לפני ביצוע המעשה ובמהלכו. לפיכך, אין צורך לגזור עונש מאסר בפועל.

עוד טענו עורכי דינה כי פסק הדין אינו מצדיק את אי-החוקיות של מעבר חשיש מעבר לגבול. לדבריהם, לא היה שום סימן להברחת סמים בפעולותיה של נעמה, ולדעתם העונש צריך להיות על פעולות להונאת קציני מכס. זאת למרות שנעמה הייתה נוסעת מעבר, ולא הייתה צריכה לעבור את גבול המכס. יתרה מזאת, לטענתם, נעמה לא הייתה אמורה להכריז על טובין לשימוש אישי שהיו בכבודה, ובמהלך הטיסה המוביל לוקח על עצמו את התחייבויותיו של שומר הכבודה.

יששכר נוכחת בדיון ונמצאת בתא זכוכית, לאחר שלפני שבוע קיבלו השופטים את בקשתה להגיע לבית המשפט, בדיון הראשון בערעורה, שנדחה לאחר שהתחיל בעקבות טענתה כי מערכת הווידאו שבעזרתה דיברה איתה המתרגמת מאולם הדיונים אינה טובה, וכי אינה מבינה אותה כראוי. אמה, אחותה וחברתה של נעמה נמצאות באולם יחד עם הממונה על השגרירות הישראלית ברוסיה, יעקב ליבנה, ובכירים מהקונסוליה האמריקנית.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20191219-0931' autoplay='0' credit='' desc='ליעד גולד, אחותה של נעמה, לפני הדיון' kid='1_lziadilq' duration='116'']

ליעד גולד, אחותה של נעמה, אמרה לפני הדיון כי אמה והיא "לחוצות, מתרגשות, אבל אופטימיות". לדבריה, "אנחנו נשנעות על מה שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר - שהוא יחזיר את נעמה הביתה. אנחנו יודעות שכל המדינה מאחורינו".

אמה של נעמה, יפה, התייחסה אמש בריאיון לחדשות 13 לדיון שיתקיים היום ולהצהרת ראש הממשלה כי הוא פועל להחזיר את בתה: "הוא אמר את זה בביטחון והחלטיות, זה סגר לי את הפינה. אני אופטימית לגבי מחר, מעבר לזה, אני לא מתייחסת למה שאמר הדובר שלו". כמו כן, הביעה את תקוותה לגבי המשפט המתקרב: "אני יודעת שהיא תצא מחר ובוטחת בשופטים שיהיו שם. אנחנו מפנטזות על הרגע הזה".

אמש, גורמים בסביבת ראש הממשלה ניסו אתמול להנמיך ציפיות בעניין נעמה יששכר, ולתקן את הרושם שנותר בעקבות דבריו של נתניהו יום קודם לכן, שאמר: "מבטיח דבר אחד - אני אביא את נעמה הביתה - זה יקרה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191219-0226' autoplay='0' credit='' desc='יפה יששכר בריאיון לחדשות 13' kid='1_m64n790y' duration='97'']

לטענת הגורמים, "בדבריו התכוון ראש הממשלה נתניהו לומר שהוא מחויב להביא את נעמה יששכר הביתה. זה ייקח עוד זמן. מתנהלים מגעים בנושא וראש הממשלה לא מרפה ומחויב לכך".

בתוך כך, משלחת רוסית, שתכלול בכירים ממשרד החוץ הרוסי וראשת ההגירה ומעברי הגבול של רוסיה, הגיעה היום לישראל ותיפגש עם משרד החוץ ורשות האוכלוסין הישראלים. בכיר במשרד החוץ הישראלי אמר אמש כי ישראל תבקש בפגישה לקדם את בקשת החנינה עבור נעמה יששכר וכן להסדיר בצורה קבועה את ביקורי בני משפחתה בכלא הרוסי.

ישראלית בכלא הרוסי, רוסיה, כלא רוסי, נעמה יששכר
נעמה יששכר בדיון מהכלא | צילום: חדשות 13

נוסף לכך, ישראל תבקש לפעול יחד עם רוסיה על מנת להבטיח כי אזרחי שתי המדינות, המבקשים להגיע למטרות תיירות ועסקים, יוכלו לעשות כן. זאת ברקע עיכוב עשרות ישראלים בשדה התעופה במוסקבה והטענה הרוסית כי ישראל לא מאפשרת לתיירים בעלי דרכון רוסי להיכנס לשטחה.

פקיד ישראלי בכיר אמר אמש כי עיכוב התיירים הישראלים במוסקבה נראה כמו מסר לקראת הגעת המשלחת הרוסית מחר. לדבריו, הרוסים כועסים שישראל מתייחסת בחשדנות לדרכונים רוסיים ולא מתייחסת אליהם כמו דרכונים של מעצמה. עוד אמר כי הטענות לגבי היחס לרוסים בנתב"ג אינן נכונות - מתוך 5,000 רוסים שכניסתם סורבה, 3,000 היו כאלה שרצו לבקש מקלט בישראל ועוד 2,000 היו מבקשי עבודה.