נעמה יששכר לשופטים: "לא קניתי את החשיש - ולא שמתי בתיק שלי"

הישראלית שהורשעה בהברחת סמים ברוסיה פנתה להרכב השופטים שדן בערעורה מתא הזכוכית באולם הדיונים: "התבקשתי לחתום על מסמכים למרות שאיני מכירה את השפה" • שליחת חדשות 13 מדווחת ממוסקבה

זמן צפייה: 06:00

ישראלית בכלא הרוסי: נעמה יששכר, שנידונה לשבע שנות מאסר וחצי בגין הברחת סמים, פנתה היום לשופטים במהלך הדיון בערעורה ואמרה: "אני לא קניתי את החשיש, לא לקחתי מאף אחד ולא שמתי בתיק שלי".

"השוטרים שמצאו את החשיש בתיק שלי חשבו שנכון להאשים אותי בפשע", הוסיפה נעמה, שדיברה מתוך תא זכוכית באולם שבו התקיים הדיון. "לא הסבירו לי את המשמעות של האירוע, אני מעולם לא הייתי ברוסיה, אני לא דוברת השפה ולא מכירה את החוקים במדינה".

לעוד כתבות בנושא:

עורך דינה של נעמה יששכר בדיון בערעורה: "מסמך ההודאה זויף"

בסביבת רה"מ מנמיכים ציפיות: "ייקח זמן להחזיר את נעמה יששכר"

המתיחות עם מוסקבה: המשלחת הרוסית תדון גם על שחרור נעמה יששכר

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20191219-0931' autoplay='0' credit='' desc='ליעד גולד, אחותה של נעמה, לפני הדיון' kid='1_lziadilq' duration='116'']

נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה
נעמה יששכר בתא זכוכית בדיון בערעור שהגישה | צילום: חדשות 13

לדבריה, הרשויות אילצו אותה לחתום על הודאה. "התבקשתי לחתום על מסמכים בשפה הרוסית, למרות שאני לא מכירה אותה", טענה הצעירה. "לא הביאו לי מתורגמנים שיעזרו לי להבין ולמלא תשובות ולכן אילצו אותי לחתום מבלי שהבנתי. לא הייתי מודעת לכך שהפללתי את עצמי בכך שחתמתי".

"כאשר הכריחו אותי לחתום על המסמך ברוסית, כתבתי בכתב ידי שאני לא מבינה רוסית ושנשאלתי איפה אני עובדת ואיפה נולדתי", הוסיפה נעמה.

"חשוב לי להגיד שאני לא ידעתי שזה בתיק שלי, אך זה אכן היה שם", אמרה נעמה. "לא היו לי שום כוונות להבריח סמים לרוסיה, ולא לחצות את הגבול. עכשיו, אחרי שהרחבנו את צוות ההגנה שלי - אני מבינה שאני לא אשמה".

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

בתום הדיון יששכר פנתה שוב אל השופטים: "לפני שעולים לטיסה בחברה ישראלית, נוסעים נשאלים האם הם לוקחים איתם משהו בתיק או שלמישהו הייתה גישה לתיק שלהם. האם הם ארזו את התיק בעצמם, האם מישהו נתן להם משהו להעביר. השאלות האלה נשאלות מכיוון שזה נפוץ להחליף בתרבות הישראלית להחליף מתנות וחפצים מסוימים בין חברים. השאלות האלה אינן 'מאשימות' אלא באות להגיע כדי להעלות מודעות".

"אני רוצה להדגיש שאף אחד מעולם לא שאל אותי האם הסמים הם שלי, מעבר לכך באותו רגע ממש נופנפנתי כשאמרתי שהם לא שלי", המשיכה. "אני מצטערת על חוסר המודעות שלי וחוסר הזהירות שלא ידעתי מה נמצא בתיק שלי. לא הייתה לי כוונה להחזיק את הסם ולהיכנס איתו לטריטוריה של רוסיה, לא יכולתי לבצע את הפשע כפי שתואר בסעיף האשמה. אני מתחתנת בפני בית המשפט שיכיר בכך שאני תשעה חודשים מאחורי סורג ובריח במדינה זרה, מבודדת גם מבחינת השפה ולכם כמעט לא מדברת".

לסיכום אמרה נעמה: "ההרשעה הזו תהרוס כל דבר טוב שעשיתי בחיי על בסיס שתי הרשעות שאיני אשמה בהן. אני מבקשת מבית המשפט שיזכה אותי מהרשעות אלה".

בתחילת הדיון, אמר עורך דינה ודים קלובגנט כי לא היו לנעמה כוונות לבצע עבירה. "היא לא ניסתה להשיג את המזוודה שבתוכה נמצאו הסמים במהלך הנסיעה", אמר עורך הדין. "העונש שניתן לה הינו קשה באופן בלתי פרופורציונלי". לטענת נעמה, היא לא קנתה את הסמים ולא הייתה מודעת לנוכחותם במזוודה.

עורכי דינה של נעמה טענו כי התלונה נגד הצעירה מעידה על כך שמעשיה לא היוו סכנה ציבורית. כמו כן, פרקליטיה של נעמה ביקשו לקחת בחשבון לא רק את כמות הסם הקטנה שנמצאה בתיקה, אלא גם נסיבות נוספות כמו התנהגותה לפני ביצוע המעשה ובמהלכו. לפיכך, אין צורך לגזור עונש מאסר בפועל.

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

עוד טענו עורכי דינה כי פסק הדין אינו מצדיק את אי-החוקיות של מעבר חשיש מעבר לגבול. לדבריהם, לא היה שום סימן להברחת סמים בפעולותיה של נעמה, ולדעתם העונש צריך להיות על פעולות להונאת קציני מכס. זאת למרות שנעמה הייתה נוסעת מעבר, ולא הייתה צריכה לעבור את גבול המכס. יתרה מזאת, לטענתם, נעמה לא הייתה אמורה להכריז על טובין לשימוש אישי שהיו בכבודה, ובמהלך הטיסה המוביל לוקח על עצמו את התחייבויותיו של שומר הכבודה.

עו״ד ואדים קלוגבנט סיכם את טענותיו בפני השופטים, ואמר כי כל הפעולות שנעשו והראיות שנאספו פסולות חוץ מהפעולה של הכלב שאיתר את הסם. "אם אתם טוענים להברחה תוכיחו שהיא ידעה שיש לה סם בתיק, לקחתם טביעות אצבע מהסם בשקית, איפה הסם?", שאל. "הסם נהיה פנטום ואיפה אחד לא יודע איפה הסם? כל ישראל עוקבת אחרי התיק הזה, אחרי ההחלטה שלכם, ישראל שותפה של רוסיה, וארהב שותפה של ישראל. נעמה אזרחית של שתי המדינות. כולם אומרים שיש פן פוליטי בתיק ואני לא רוצה לערב את בית המשפט בספקולציות, מה הנזק שיגרם לרוסיה אם היא תשוחרר? ומה התועלת שתהיה אם תוחזק?"

מהתביעה נמסר בשלב הסיכומים: ”העבירה נעשתה בשעה שהמטוס חצה את הגבול עם רוסיה, לא היו טעויות בפרוטוקול, בהליך חקירה, כל העדויות תקינות, כל הטענות של צוות ההגנה כולל של נעמה כי הם הומצאו לא מבוססות בשטח הפדרציה הרוסית והאיגוד הסחר האירו-אסייאתי".

יששכר כאמור נוכחת בדיון ונמצאת בתא זכוכית, לאחר שלפני שבוע קיבלו השופטים את בקשתה להגיע לבית המשפט, בדיון הראשון בערעורה, שנדחה לאחר שהתחיל בעקבות טענתה כי מערכת הווידאו שבעזרתה דיברה איתה המתרגמת מאולם הדיונים אינה טובה, וכי אינה מבינה אותה כראוי. אמה, אחותה וחברתה של נעמה נמצאות באולם יחד עם הממונה על השגרירות הישראלית ברוסיה, יעקב ליבנה, ובכירים מהקונסוליה האמריקנית.