שינה את דעתו? זו עמדת נתניהו אודות סיפוח הבקעה - לאורך השנים

רה"מ אומנם הכריז על כוונתו להחיל ריבונות בבקעת הירדן, אך ב-2011 אמר בכנסת שהוא מתעקש רק על נוכחות צבאית באזור, ושלוש שנים אחר כך, לפי עדויות רבות - הסכים לוותר על יישובי הבקעה

זמן צפייה: 01:31

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז השבוע כי בכוונתו לספח את בקעת הירדן, אם רק ייבחר שוב לתפקיד. אלא שעמדתו במשך השנים לא דגלה בסיפוח, להיפך - למעשה נתניהו כלל לא חשב שהתיישבות במקום הכרחית.

בשנת 2014, למשל, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ניסה לקדם את יוזמתו – וראש הממשלה הסכים לוותר על יישובי הבקעה, לפנות אותם ולהישאר באזור רק עם נוכחות ביטחונית. הוויכוח היחיד בנושא היה על כמה שנים הנוכחות תישאר.

לעוד כתבות בנושא:

שליח ארה"ב למזה"ת לשעבר: "נתניהו מעולם לא טען שהסיפוח הכרחי"

צרפת, גרמניה ובריטניה נגד הכרזת הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק"

ערב טיסת נתניהו לסוצ'י: רוסיה הביעה דאגה מהצהרת הסיפוח

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

כבר בשנת 2011 נתניהו בעצמו נאם מעל דוכן הכנסת, לפני שנסע לארצות הברית, ואמר כי הוא מתעקש רק על נוכחות צבאית: "מדינה פלסטינית תוקם רק בהסדר שלום שלא יפגע בביטחון ישראל. המדינה הזאת חייבת להיות מפורזת, עם הסדרי ביטחון ממשיים בשטח, כולל נוכחות צבאית ארוכת טווח של ישראל לאורך נהר הירדן".

עמדה זו מגובה בעדויות של שורת אנשים שהייתה מעורה בפרטים, והיא גם מצויינת בזכרונות שכתב ג'ון קרי. ייתכן כי ראש הממשלה שינה מאז את עמדתו, אך בוודאי שזו הייתה עמדתו, למשך לפחות 4-3 שנים.

כזכור, ביום שלישי נתניהו הכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". את הדברים אמר בהצהרה מיוחדת שמסר לתקשורת בכפר המכבייה.

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

נתניהו הדגיש כי אם הוא ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

הצהרת נתניהו גרמה לתגובות תקיפות מצד מדינות העולם, ולאחר שארצות הברית לא עמדה מאחריה ורוסיה גניתה אותה, גם צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה הצהירו ביום חמישי כי הן מתנגדות בתוקף להכרזת ראש הממשלה: "אנו מודאגים מאוד מההכרזה על סיפוח אפשרי של אזורים בגדה המערבית, ובמיוחד של בקעת הירדן וצפון ים המלח. אם זה אכן יקרה, הדבר מהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי".

"אנחנו ממשיכים לקרוא לכל הצדדים להימנע מפעולות בניגוד לחוק הבין-לאומי, אשר עשויות לסכן את פתרון שתי מדינות על בסיס קווי 1967, ויקשה על השגת שלום צודק ומתמשך", נכתב בהצהרת המדינות. לצד זאת, לבסוף הוסיפו כי "אנו עומדים על זכותה של ישראל לביטחון ומגנים בתוקף את המתקפות האחרונות מעזה על ישראל".

Mbvxtn
מרטין אינדיק, לשעבר שליח ארה''ב למזה''ת | צילום: רויטרס

אמש, מרטין אינדיק, שכיהן בעבר כשליח האמריקני למזרח התיכון וכן כשגריר ארה"ב בישראל, תקף בחשבון הטוויטר שלו את טענת הליכוד לפיה יו"ר כחול לבן גנץ תמך בנסיגה משטחי יהודה ושומרון. זאת, ברקע הצהרת ראש הממשלה נתניהו בדבר החלת ריבונות על שטחי בקעת הירדן וצפון ים המלח.

אינדיק הצהיר כי ראש הממשלה נתניהו הביע תמיכה בתוכנית המכונה "תוכנית ג'ון אלן" - שקיבלה את שמה על שם הגנרל האמריקני, שבמהלך כהונתו של הנשיא אובמה הציע מתווה של נסיגה ישראלית מהשטחים. "נתניהו תמך בתוכנית של הגנרל ג'ון אלן ומעולם לא טען שהסיפוח הכרחי". עוד הוסיף אינדיק כי "משה יעלון, שכיהן כשר הביטחון בממשל נתניהו, התנגד לתוכנית, ואסר על גנץ לשוחח עליה עם בכירים אמריקנים".