בדרך להסגר: נתניהו הנחה להיערך לצמצום פעילות המשק ל-10%

רה"מ אמר במהלך התייעצויות כי הוא מעוניין בהחרפת המגבלות. כחלון התנגד להסגר מלא: "הולכים לאסון כלכלי". בין הצעדים שנבחנים: הגבלת התנועה בכבישים באמצעות מחסומי משטרה

זמן צפייה: 01:36

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך התייעצות שקיים היום (שישי) עם קבוצת שרים בנושא ההתמודדות עם מגיפת הקורונה כי הוא רוצה להוריד את פעילות המשק והמגזר הציבורי ל-10 אחוז בלבד, כך לפי בכירים ישראלים שהשתתפו בישיבה. נתניהו ביקש לקבל תשובות עד מחר בערב ממשרד האוצר לגבי יישום המהלך. כיום המשק פועל ב-30 אחוז תפוקה. נתניהו מעוניין להחמיר את ההגבלות לשלושת השבועות הקרובים עד אחרי פסח.

"מבחינה כלכלית יהיה בסדר", אמר נתניהו. "ניתן הנשמה מלאכותית למשק. כאן לא תהיה בעיה. הבעיה היא שלא נצליח למגר את המגפה ויהיו תוך שבועות אלפים של חולים קשים".

בהערכת מצב בנושא נגיף הקורונה, בחמ״ל משרד הבריאות
הערכת מצב בנושא נגיף הקורונה, בחמ״ל משרד הבריאות | צילום: עמוס בן גרשוםלע''מ

שר האוצר משה כחלון יצא בישיבה נגד הטלת הסגר מלא ונגד חילופי ההאשמות בין המשרדים השונים. "אני כנראה לא אהיה כאן עוד שבוע שבועיים אז אני בא מפוזיציה נקייה", אמר כחלון. "אתם עושים פה הטוב הרע והמכוער וזה לא בסדר. כולם רוצים להציל נפשות ולהציל את המשק. ואני אומר לכם שאנחנו הולכים לאסון כלכלי".

שר הביטחון בנט הביע גם הוא התנגדות להסגר מלא וציין כי לא מוצו כל האפשרויות. השר אריה דרעי הצטרף לדברים ואמר: "צריך הסגר מלא מגיל 65 ומעלה – שלא יצאו מהבית. שהילדים ידאגו להם ובינתיים נחזיר את המשק לפעילות". דרעי הוסיף כי הוא חושש שבני ברק הופכת למוקד הדבקה בקורונה. "אין שם בידוד ויש שם המון חולים", אמר.

שר האוצר משה כחלון על הקורונה
שר האוצר משה כחלון על הקורונה | צילום: חדשות 13

חלק גדול מהדיון עסק בחשש של משרד הבריאות ושל השרים כי חג הפסח יגביר את ההדבקה. השר גלעד ארדן הזהיר כי עלולה להיות הדבקה מאסיבית ברשתות השיווק כאשר אנשים יגיעו לקנות מצרכים לחג. "אני לא רוצה שליל הסדר יהיה ליל הסגר. אנחנו רוצים לתת תקווה לציבור שתהיה אווירת חג אבל גם שפסח לא יהפוך למכת הדבקה". ארדן הציע בישיבה להקצות כמה שעות מדי יום בסופרמרקטים רק לאנשים מבוגרים.

אחת המגבלות שנבחנות היא הגבלת התנועה בכבישים ברכב פרטי באמצעות מחסומים של המשטרה. הרעיון שנבחן הוא שרק מכוניות עם סיבות מוצדקות למעבר, למשל ממקומות עבודה חיוניים או במקרים רפואיים, יוכלו להמשיך בדרכן, והשאר ייחסמו.

מטעמו של נתניהו נמסר מוקדם יותר כי הממשלה תתכנס ב-48 שעות הקרובות כדי לאשר צעדים נוספים להחמרת ההסגר - כך נמסר מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בנימין נתניהו
הנחה להגדיל את תוכנית הסיוע. ראש הממשלה, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך להידוק משמעותי של הגבלות התנועה באופן שיצמצם אף יותר את מספר השוהים מחוץ לבית כדי למנוע את התפשטות מגפת הקורונה. משרד האוצר יגבש מתווה לצמצום נוסף של העבודה במשק", נמסר מטעמו של נתניהו. "כמו כן, ראש הממשלה הנחה להגביר את האכיפה ברשתות המזון ובפארמים כדי להבטיח שמירת מרחק, חיטוי והקפדה על הוראות משרד הבריאות. ראש הממשלה ציין בדיון שאם לא נראה שינוי בשיעור הנדבקים ביומיים הקרובים לא יהיה מנוס מהטלת הסגר. התכניות החדשות להידוק הגבלות התנועה יוצגו לראש הממשלה ולשרים במהלך 48 השעות הקרובות. במוצ"ש יתקיים הדיון הכלכלי בנושא התכנית המקיפה לסיוע כלכלי למשק".

בדיונים השתתפו שרי האוצר, הבריאות, הביטחון, האנרגיה, הפנים, ביטחון הפנים, ראש המל"ל, מנכ"לי משרדי רה"מ, הבריאות והאוצר, נגיד בנק ישראל, היועמ"ש לממשלה, מ"מ המפכ"ל וגורמים נוספים.

בנימין נתניהו
הנחה להגדיל את תוכנית הסיוע. ראש הממשלה, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כאמור, נתניהו כינס את שריו הבכירים, כדי לקיים עימם דיונים בנושא בנושא הצטיידות, היערכות ובחינת הרחבת הגבלות התנועה. כמו כן, כפי שפורסם בחדשות 13, בכירי הממשלה דנו בתוכנית לסיוע כלכלי למשק. לדיון הוזמנו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הביטחון נפתלי בנט, שר פנים אריה דרעי, שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן.

בביטוח הלאומי מעריכים: יישום תקנות החירום שאושרו היום יעלה כ-7 מיליארד שקלים

בביטוח הלאומי מעריכים היום כי יישום תקנות החירום שאושרו היום יעלה כ-7 מיליארד שקלים לאורך החודשים מארס ואפריל. ההערכה היא כי בעקבות התקנות החדשות, צפויים עומסים כבדים של זכאי הביטוח הלאומי שיבקשו לקבל את הכספים באופן ישיר מסיבות שונות, ולא לחשבונות הבנק. הסניפים שבהם יש קופה יעבדו במתכונת מלאה בימים ראשון ושני.

במקביל, בנק ישראל הורה לפתוח בימים הקרובים את כל סניפי הבנקים שמספקים שירותי קופה, לצורך משיכת הקצבאות במזומן.

המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

כאמור, הבוקר אישרה הממשלה תוכנית הסיוע הכלכלית לאזרחים שפוטרו אחרי גיל 67, גיל הפרישה. שמה של התוכנית הוא "מענק הסתגלות לאזרחים ותיקים", והוא מסתכם בעד 6,000 שקלים למהלך החודשיים הקרובים, כלומר אפריל ומאי.

על פי התוכנית, דמי ההסתגלות ייקבעו על פי מצבו של כל מפוטר מעל גיל 67, ועל פי מקורות ההכנסה שעומדים לרשותו לאחר הפיטורים, בהם קצבת הזקנה, הכנסות מנדל"ן וכדומה. אפשר יהיה להירשם כמובטלים עד 7 באפריל ולקבל דמי אבטלה רטרואקטיבית גם למארס.

בנוסף, הקריטריונים לקבלת דמי אבטלה הורחבו גם לצעירים שלא צברו ותק של 12 חודשים, כפי שהיה נהוג עד כה, והם יוכלו ליהנות מחלק מדמי האבטלה לתקופה קצרה יותר. המענק לעצמאיים על פי התוכנית ישולם כפי שפורסם, אך ייפרס על פני שתי פעימות, עד 2,000 שקלים בחודש מארס, ועד 4,000 שקלים באפריל, ואולי אף במאי.