לקראת ממשלת שינוי: משבר תיק החקלאות בדרך לפתרון

אחד המכשולים האחרונים בדרך להקמת ממשלת בנט-לפיד ככל הנראה הוסר, לאחר שהוסכם שתיק החקלאות יישאר בידי ישראל ביתנו, וכחול לבן תקבל את משרד המדע • איומים נגד ליברמן: "אדפוק לו בלב אחד"

זמן צפייה: 03:13

המגעים ב"גוש השינוי": משבר תיק החקלאות, אחד המכשולים האחרונים בדרך להקמת ממשלת בנט-לפיד, בדרך לפתרון. מסתמן כי המשרד יישראל בידי ישראל ביתנו, כפי שסוכם עמה, וכחול לבן, שדרשה את התיק, תקבל את משרד המדע.

בד בבד, ישראל ביתנו הגישה תלונה לקצין הכנסת בגין שיחות איומים שהתקבלו לטענתה במטה המפלגה. בין היתר, נשמעו איום וקללות נגד עובדי המטה ויו"ר המפלגה אביגדור ליברמן, כגון "אדפוק לו בלב אחד אחד", ו-"בעזרת השם ימות הרגע וידקרו אותו בכל החורים".

לטענת גורמים במשא ומתן, גם סוגיית הוועדה לבחירת שופטים בדרך להיפתר. ככל הנראה, מירב מיכאלי תישאר נציגת הממשלה בוועדה, ובבחירות החשאיות לח"כ מהקואליציה יוסכם שייבחר מישהו מהימין. אם ייבחר נציג אחר - מה שלא סביר שיקרה, מיכאלי תפנה את מקומה לטובת איילת שקד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נתניהו: נסכל את התחמשות איראן – גם במחיר חיכוך עם ארה"ב

שר האוצר קבע: דמי האבטלה לבני 28 ומטה שיצאו לחל"ת – ייפסקו

שקד מאיימת: לא אתמוך בממשלה אם לא אהיה בוועדה למינוי שופטים

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: כחול לבן

בשעה זו, לקראת סיום המנדט של יאיר לפיד, ראשי המפלגות ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו ויש עתיד נפגשים בניסיון להגיע להסכמות. זאת, לאחר שצוותי המשא ומתן ישבו לאורך הלילה ונרשמה התקדמות במגעים להקמת הממשלה. גם בכירת ימינה, איילת שקד הגיעה לפגישה, על אף האולטימטום שהציבה.

בתוך כך, גורמים בגוש השינוי מסרו לחדשות 13 כי לפיד שואף להודיע כבר היום לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לקראת תום המנדט מחר, מתכוון לפיד לסגור את הקצוות האחרונים כדי להכריז באופן רשמי ובהקדם האפשרי כי הצליח לגבש קואליציה.

במקביל, בליכוד הגישו פנייה ליועצים המשפטיים של הכנסת ושל בית הנשיא וטענו כי על פי חוק יסוד הממשלה, אין ללפיד את הסמכות להעביר אל יו"ר ימינה, נפתלי בנט, את הזכות לכהן ראשון ברוטציה כראש הממשלה. בהודעת הליכוד נכתב כי "לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה" וכפי שהתבקש ראש הממשלה נתניהו בזמנו, על לפיד לפרט מה הרכב הסיעות בקואליציה שהתגבשה, אם מדובר בממשלת רוטציה ומי יהיה ראש הממשלה החליפי.

היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדיס-סירקיס, דחתה את טענת הליכוד ואמרה כי אין כל מניעה שלפיד יכהן כראש ממשלה חליפי בסבב הראשון של הרוטציה. נוסף על כך, הזכירה כי בחודש שעבר נעשתה אליה פנייה לבדיקת האפשרות שנתניהו יכהן שני ברוטציה וגם על כך השיבה בחיוב וציינה כי על כל פנים אין בעייתיות כאשר בעל המנדט מבקש לכהן כראש ממשלה שני ברוטציה.