לראשונה: ועדת השרים לשבויים ונעדרים ערכה דיון במגעים עם חמאס

פרסום ראשון: רה"מ כינס בשבוע שעבר את הוועדה שבה חברים כחלון, בנט ודרעי, לשיחת ועידה בקו מאובטח • מתאם השבויים והנעדרים שוחח במוצאי יום השואה עם משפחות גולדין ושאול

זמן צפייה: 01:24

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בשבוע שעבר את ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים, שבה חברים שר הביטחון נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון, ושר הפנים אריה דרעי, לשיחת ועידה בקו מאובטח כדי לדון במגעים עם חמאס. זו היתה הישיבה הראשונה של ועדת השרים בנושא.

כמו כן, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום שוחח לפני כשבוע במוצאי יום השואה עם משפחות גולדין ושאול ועדכן אותן כי מתנהלים מגעים של ישראל עם חמאס בנושא השבת הנעדרים.

ממשפחת גולדין נמסר: "קיימת הזדמנות להשיב מידי חמאס את בננו הדר ואת סמ"ר אורון שאול ואת האזרחים מנגיסטו וא-סייד. להחמיץ עכשיו את ההזדמנות, זה חוסר אחריות לאומית".

רה''מ נתניהו ומנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר
רה''מ נתניהו ומנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר העריך העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כי הסיכוי לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס מתגבר בכל יום, זאת לאחר שמקורב לחמאס הבהיר לעיתון את עמדת הארגון, וטען כי "בחמאס מעוניינים בעסקה דו שלבית".

המקור סיפר כי בהתאם לבקשת הארגון וכמחווה של רצון טוב, מצרים שחררה בשבוע שעבר ארבעה רופאים פלסטינים מעזה שנעצרו במדינה לפני כשנה וחצי. חמישה אחרים - בהם פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, עדיין עצורים. מצרים הבטיחה, כך על פי הדיווח, לשחרר את העצורים בהמשך מבלי להתחייב ללוח זמנים.

דבריו של המקור לעיתון הגיעו על רקע שיחות שמנהל המתווך המצרי להשלמת עסקת חילופי השבויים. לפי "אל-אחבאר", ישראל הציגה בשיחות עמדה חיובית כלפי השגת הסכם, אך תלתה זאת בהקמת ממשלת אחדות - דבר שאכן התממש בפועל בתחילת השבוע.

עוד אמר המקור כי למרות שבישראל טוענים שחמאס נסוג מהתנאי לפיו העסקה תהיה דו שלבית - בארגון דווקא הודיעו למתווך המצרי שיהיו מוכנים להסכם בתנאי שהעסקה תהיה "כוללת ומהירה". כמו כן, התנועה שומרת על זכותה שלא למסור כל מידע על גורל החיילים מבלי שתקבל על כך תמורה מחוץ למסגרת העסקה.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה | צילום: סוכנות סאפא

שבוע קודם לכן, מקורות פלסטיניים אמרו לחדשות 13 כי במסגרת עסקת השבויים, ארגון הטרור דורש מכונות הנשמה וציוד רפואי מתקדם - מישראל או ממדינה שלישית. הארגון דורש גם שחרור אסירים עם דם על הידיים כולל אסירי עולם - תנאי שישראל מסרבת לו בשלב זה ומהווה את המכשול העיקרי בעסקה, כך לפי המקורות. בחמאס שולחים מסרים שהם רציניים בנוגע לעסקה אבל זו רק ההתחלה - וצפויים קשיים נוספים בדרך.