ועדת ההיתרים והחשש מסמוטריץ' במשרדו: אתגרי מבקר המדינה החדש

מתניהו אנגלמן יצטרך להתמודד עם שני אתגרים מרכזיים עם תחילת כהונתו: הכרעה בסוגיית המימון בתיקי רה"מ נתניהו והיחס במשרדו למקורבו, חבר הכנסת מאיחוד מפלגות הימין שנחשב "סדין אדום"

זמן צפייה: 02:32

מתניהו אנגלמן שנבחר היום (שני) למבקר המדינה יצטרך לעמוד בפני שני אתגרים קשים מתוקף תפקידו, מיד עם תחילת כהונתו. האתגר הראשון הוא ועדת ההיתרים שאמורה לדון בסוגיית המימון המשפטי בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, לאחר שהמבקר הקודם, השופט יוסף שפירא, המליץ לוועדה שלא לאפשר לנתניהו לקבל מימון עבור שכר עורכי דינו.

האתגר השני עמו יצטרך להתמודד אנגלמן הוא עניין פנימי בתוך משרדו. שכן, אנשי משרד המבקר חוששים מקרבתו לחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) שנחשב בעיניהם ל"סדין אדום". זאת, בעקבות הצעת החוק שניסה להעביר בכנסת הקודמת שתכליתה הייתה להצר את כוחו של המבקר.

כתבות נוספות בנושא:

מתניהו אנגלמן נבחר לתפקיד מבקר המדינה: "חדור שליחות לאומית"

מדוע בחר נתניהו ברואה חשבון אנונימי כמועמד למבקר המדינה?

מועמד הקואליציה למבקר המדינה: רו"ח מתניהו אנגלמן

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה | צילום: החדשות 13

כאמור, מוקדם יותר היום, אנגלמן, מועמד הקואליציה, נבחר לתפקיד המבקר לאחר שהתמודד מול גיורא רום, מועמד האופוזיציה. 67 ח"כים תמכו באנגלמן, 48 הצביעו עבור רום, ואילו חמישה ח"כים שמו פתק לבן בתיבת ההצבעה. אנגלמן כיהן בעבר כיו"ר המל"ג ונחשב למקורבו של שר החינוך היוצא, נפתלי בנט. הוא יהיה המבקר הראשון, מזה 30 שנה, שאינו כיהן כשופט. יועצו הבכיר של בנט, עו"ד עדן ביזמן, היה זה שיזם את מינויו וקידם אותו מול רה"מ באמצעות סמוטריץ'.

לאחר בחירתו, הצהיר אנגלמן בהצהרה משותפת עם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין כי "זהו כבוד גדול עבורי ועבור משפחתי". לדבריו, "מוסד המבקר הוא מאבני היסוד של מדינת ישראל - אני נכנס לתפקיד חדור שליחות לאומית". אדלשטיין בירך אותו ואמר: "אני מאחל לך שהנגיעות שלך בתחומים הציבוריים יהיו נגיעות של רופא שבא לתקן את כל הליקויים שיש בחברה".

יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן
יולי אדלשטיין ומתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת