נתניהו: "צריך בחירות ישירות"; לפיד: "זה בחירות חמישיות"

ראש הממשלה התייחס להצעת החוק של ש"ס, וקרא לבנט לתמוך: "אם לא יעשה זאת - פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל"; עבאס: "נבחן ההצעה לבחירות ישירות"; סער: "לא נכון לשנות את שיטת הממשל"

זמן צפייה: 09:02

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) להצעת החוק של ש"ס, לפיה יש לשנות את שיטת הבחירות - ולהצביע עבור ראש ממשלה באופן ישיר. "יש פתרון לפלונטר הפוליטי ורוב עצום בציבור תומך בו", אמר נתניהו. "במקום להרכיב ממשלות אבסורדיות, למשל עם ראש ממשלה שקיבל בבחירות רק 7 מנדטים - יתקיימו בחירות ישירות לראשות הממשלה. הציבור יבחר ישירות את ראש הממשלה בבחירות בזק, בלי לפזר את הכנסת".

בהמשך דבריו, טען כי היו מגיע "רגע האמת של נפתלי בנט", שכזכור, "התחייב שלא לשבת תחת לפיד עם מרצ והעבודה, בתמיכת המשותפת. לכן", הוסיף נתניהו, "עליו להפסיק לדהור לממשלת שמאל יחד עם לפיד, מרצ והעבודה. עליו לתמוך בהצעתנו לוועדה המסדרת שמונעת את העברת הכוח בכנסת לשמאל ואף משאירה בידיו את זכות הווטו ולתמוך בפתרון הבחירה הישירה. אם בנט לא יעשה זאת - פירוש הדבר שהוא חובר לשמאל".

כשהסתיימה ההצהרה לתקשורת, אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד כי "בנט אמר בבחירות שלא יהיה ראש ממשלה עם 10 מנדטים כי זה לא מוסרי ולא דמוקרטי, אבל זה מה שהוא עדיין מנסה לעשות כרגע עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם דנים עכשיו בממשלה של השמאל. הם קוראים לזה אחדות אבל זו ממשלה של השמאל עם שיתוק פריטטי שמוכר לכם. זה דבר רע מאוד לעם ישראל. זה כמובן לא משקף את ההתחייבויות של בנט מהבחירות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אלוביץ' לישועה: תמנע פרסום תמונות יאיר נתניהו מתנשק עם חברתו

22 חודשי מאסר לגננת שהתעללה בפעוטות ברמת גן

גורמים בגוש השינוי: הנשיא הבטיח לשקול לא להעביר המנדט לכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

מוקדם יותר היום, היה זה יו"ר רע"ם חבר הכנסת מנסור עבאס שהתייחס לתמיכה אפשרית בחוק הבחירה הישירה, ואמר כי "הונח על שולחננו ביום חמישי שעבר החוק לבחירות ישירות, אנו בוחנים את החוק והשלכותיו, ועמדתנו תיקבע סופית לפי טובת החברה הערבית ורע"ם". בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם יו"ר ימינה נפתלי בנט במסגרת המגעים להקמת ממשלה.

עבאס, שנאם מול סמל המנורה, נשאל אם יתמוך בממשלה בראשות בנט, והסביר: "כל האופציות מונחות על השולחן, לא שוללים אף אופציה". עוד אמר עבאס כי "רע"ם מותקפת לאחרונה על ידי גורמים שמנסים להכתים אותה כתומכת טרור, תוך מתן לגיטימציה לשיח מסית וגזעני. אנו עומדים איתנים מול שיח זה, אין מקום לו בישראל 2021. מבקשים מכל המפלגות ואזרחי המדינה לגנות שיח גזעני, פופוליסטי ומתלהם זה".

מנסור עבאס
מנסור עבאס | צילום: חדשות 13

גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לנושא ואמר כי "זה לא בחירות אישיות, זה בחירות חמישיות. במקום ממשלת אחדות ישראלית, עוד בחירות. לא צריך עוד בחירות. היו בחירות. הן נגמרו בזה שבפעם הרביעית לנתניהו אין ממשלה. אם הוא לא יצליח להרכיב ממשלה, נבקש מהנשיא את המנדט, כדי להקים ממשלת אחדות ישראלית".

אחריו, היה זה יו"ר תקווה גדעון סער, שהבהיר כי יתנגד ליוזמה לקידום חוק בחירה."זה לא הזמן לקחת את ישראל לבחירות נוספות, ולא נכון לשנות למעשה את שיטת הממשל הנוהגת באמצע ההליך הפרלמנטרי שמתקיים", אמר סער. "הדבר דומה לשינוי כללי המשחק באמצע משחק". מנגד, יו"ר ש"ס אריה דרעי הביע תמיכה בחוק, ואמר עליו כי "אין פתרון אחר. אנחנו לא משנים את שיטת המשטר".

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

בהמשך, גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' נשא דברים - והבהיר פעם נוספת כי לא יסכים לממשלה בתמיכת רע"ם. "הקמת ממשלה שנשענת ותלויה במי שמזדהים עם אויבי ישראל, מחבקים מחבלים ואינם מקבלים את ישראל כמדינה יהודית - ממשלה כזאת מסוכנת וחובה למנוע אותה".

בשלב זה, קרא לגדעון סער לחבור לנתניהו ואמר: "גדעון ידידי, אני מתחייב להתייצב לצידך. נעבוד יחד ונקדם סדר יום ערכי ששנינו ומרבית האזרחים מאמינים בו". כאן, ביקש מנפתלי בנט "להחליט אם אתה מעוניין בממשלת ימין או שמאל. כל עוד אתה יושב על הגדר ומחכה לכישלון נתניהו כדי להקים ממשלה עם השמאל - לא ניתן לצפות משחקנים אחרים להיכנס אל המגרש ולהתחייב להקמת ממשלת ימין".

מייד אחריו, יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה גם הוא לבנט, ואמר לו: "אתה מגיע מהעולם העסקי. הכוונה של נתניהו היא לגרום לך לפשוט רגל. זה לא משא ומתן, זה ניסיון הונאה נוסף".

לפיד, עודה וטיבי
לפיד, עודה וטיבי

סמוטריץ' במסיבת עיתונאים של ימינה
סמוטריץ' במסיבת עיתונאים של ימינה

היום תתקיים הצבעה על הקמת הוועדה המסדרת, זאת לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, הודיע אתמול כי יעלה את ההצעה לדיון במליאת הכנסת להקים אותה "לפי הרכב סיעתי, בחלוקה המשקפת את הכוחות בכנסת - בהתאם לתוצאות הבחירות", כלשונו. עם זאת, יו"ר ימינה נפתלי בנט טרם החליט אם יתמוך בהצעה של הליכוד או בהצעה הנגדית של "גוש השינוי". בשעה זו, נפגש בנט עם סער.