עבאס לא הצהיר על מי ימליץ: "לא רוצה להיות חלק משום גוש"

בנאום שנשא בעברית, פנה יו"ר רע"ם במסר פייסני לציבור - ונמנע מלומר באופן ודאי אם יתמוך בנתניהו או בלפיד. "לא חייבים להסכים על הכול, אבל חייבים לתת לעצמנו את הזכות להכיר איש את רעהו"

זמן צפייה: 10:44

בפעם הראשונה מאז הבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר, יו"ר רע"ם מנסור עבאס נשא הערב (חמישי) נאום בעברית, שבו פנה במסר פייסני לציבור - אולם נמנע מלהצהיר אם ימליץ על ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, או על כזו בראשותו של יאיר לפיד או של כל מועמד אחר.

בפתח דבריו, אמר כי הוא "נושא תפילה של תקווה וחתירה בלתי מתפשרת לחיים משותפים על בסיס כבוד הדדי ושוויון אמיתי. המכנה המשותף של כולנו גדול יותר מזה שמפריד בינינו. אני, מנסור עבאס, דוגל באומץ רב בחזון של שלום וביטחון הדדי, שותפות וסובלנות בין העמים".

"אני מושיט יד בשמי, חברי והציבור הערבי שבחר בנו, כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים, כדי לייצר הזדמנות לחיים בארץ הקדושה והמבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים", הוסיף עבאס. "כיו"ר הרשימה הערבית המאוחדת, רע"ם שחרטה על דגלה לכבד כל אדם באשר הוא ולקדש את החיים ולתעב את האלימות נגד כל אדם בשל השתייכותו הפוליטית או הלאומית או הדתית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

השופטים קבעו: נתניהו חייב להתייצב לנאום פתיחת שלב ההוכחות

הקטל בכבישים: רוכב אופניים חשמליים נהרג מפגיעת רכב ליד אזור

המגעים להקמת ממשלה: בנט ייפגש מחר עם נתניהו, ובמוצ"ש עם לפיד

יו''ר רע''ם מנסור עבאס
יו''ר רע''ם מנסור עבאס | צילום: חדשות 13

"הגיע הזמן להקשבה לאחר, להכרת הנרטיב ולחפש את המשותף. המציאות משתנה ואנחנו מסרבים להכיר בכך, מדינת ישראל משנה את פניה והיא מסרבת לפקוח את עיניה. אנחנו לא חייבים להסכים על הכול - ובוודאי שנהיה חלוקים על לא מעט נושאים, אבל אנחנו חייבים לתת לעצמנו את הזכות וההזדמנות להכיר איש את רעהו".

"לכל אחד ואחת מאתנו יש שם, תרבות, סיפור, חוויות ונרטיב. אם לא נשכיל עכשיו להוריד את הבורות ולמוטט את הגזענות, אנחנו נשאיר לדור הבא מציאות מורכבת, מסוכנת ומעל לכל בלתי אפשרית". כאן, התייחס לקרבות בדרך להקמת הממשלה, והבהיר כי "בניגוד לכל הפוליטיקאים שעסקו במסע של פסילות מימין ומשמאל - אני לא פסלתי איש".

"הגישה שלי היא 'מה כן', ופחות 'מה לא'", הסביר עבאס. "תיאורים רבים עלו וימשיכו לעלות גם אחרי נאומי זה. 'לשון מאזניים', 'ממליך המלכים' ועוד תיאורים אחרים. אינני מסתנוור מזה או מחפש אישור לכל תיאור כזה או אחר. אינני רוצה להיות חלק משום גוש בימין או בשמאל".

יו''ר רע''ם מנסור עבאס
יו''ר רע''ם מנסור עבאס

"אני כאן בגוש אחר, בגוש שבחר בי לשרת את בני עמי ונתן לי מנדט להפוך את דרישות הציבור הערבי, לתוכנית עבודה ממשית. קרב ההמלצות מבחינת רע"ם הוא אחר", סיכם. "אני ממליץ לכולנו לשנות את המציאות, אנחנו כאן כדי להביט קדימה. אנחנו חיים באותו אקלים - זה הזמן לשינוי".

מיד בתום דבריו, איתמר בן גביר מהציונות הדתית הוציא הודעה שבה תקף את עבאס, ומסר: "הנאום הזה מנסה להציג כ'דובי חמוד' את מי ששייך לתנועה האסלאמית, תומך בחמאס, ומקדש רוצחי תינוקות. קואליציה שתישען על עבאס תהיה הסוף של הימין ואין לנו מנדט לפעול כך".

גם סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס לנאומו של יו"ר רע"ם, וכתב: "נשים בצד את הפוליטיקה, הבחירות והרכבת הממשלה. שמחתי לשמוע את נאומו של עבאס. פעמים רבות אמרתי בכנסת שהרשימה המשותפת לא מייצגת את אזרחי ישראל הערבים שרוצים לחיות בשלום ובשוויון זכויות במדינת ישראל. מדינה יהודית דמוקרטית. היום נוכחנו לראות שלקול הזה יש נציגות בכנסת".