היועמ"ש נגד אוחנה: "החובה לציית לביהמ"ש אינה נתונה לבחירה"

אביחי מנדלבליט הגיב לדבריו של שר המשפטים הנכנס לפיהם במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ: "מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח ורשות שלטונית באשר היא"

זמן צפייה: 00:28

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב היום (חמישי) לדבריו של שר המשפטים הנכנס אמיר אוחנה בחדשות 12, לפיהם במקרים מסויימים לא חייבים לקבל את החלטות בג"ץ. "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה", נמסר ממנדבליט. "זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

"בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה – עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים", המשיך והבהיר היועמ"ש. "החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם. היועץ המשפטי לממשלה ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד".

יו"ר סיעת יש עתיד, יאיר לפיד יצא אף הוא נגד דבריו של אוחנה. "לא צריך להיתמם כששר המשפטים של נתניהו, אמיר אוחנה אומר שלא בהכרח צריך לקבל את החלטות בג"ץ הוא לא מדבר על הגנת המדינה", כתב בטוויטר. "הוא מדבר על הגנת נתניהו".

מוקדם יותר היום תקפה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות במהלך השתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט במעלה החמישה את אוחנה, ואמרה כי היא רואה את התבטאויותיו בחומרה רבה.

אסתר חיות ואמיר אוחנה
אסתר חיות ואמיר אוחנה | צילום: אתר ביהמ''ש העליון

"בעקבות ריאיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה. "במילים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', אמר בתגובה לדברי חיות: "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

זוהי אינה ההתבטאות הראשונה של אוחנה שמעוררת סערה, מאז נכנס לתפקידו. אתמול אמר שר המשפטים הנכנס בוועידת המשפיעים של קהילת הלהט"ב של עיריית תל אביב: "התלבטתי אם לבוא לכאן. מהיום שהתחלנו את הפעילות שלנו בנושא הגאווה במפלגת ליכוד, את חצי הארס הכי מושחזים וקטלניים שנורו לעברנו קיבלנו לא מהימין ולא מהקבוצות הדתיות, אלא ממה שמכונה קהילת הלהט"ב. אני לא בטוח שיש לנו מאפיינים של קהילה".


"זה הגיע לשיא עם מינויי לשר", הוסיף אוחנה, "חשבנו אז, ב-2011, שהגיע הזמן שנצא מהארון, לא מהארון הלהט"בי אלא מהארון הפוליטי. אנחנו אנשי ימין עם כל סט הערכים והעמדות של אנשי ימין. ב-2014 כשקיבלתי החלטה לרוץ בפריימריז ביקשתי - אל תבחרו בי כי אני הומו, ואל תמנעו מלבחור בי בגלל הסיבה הזו. אני הומו - אבל אני לא רק הומו".

ביום שני אמר אוחנה בנאומו הראשון בתפקיד כי "אין מנוס מהמסקנה שהרשות השופטת היא הפחות דמוקרטית מבין שלוש הרשויות. היושבים בה לא יישאו באחריות לתוצאות החלטותיהם ולא יבואו בפני הציבור אחת לארבע שנים לבקש את אמונו מחדש. היה ניתן לצפות שדווקא בשל כך תגזור על עצמה המערכת המשפטית איפוק מיוחד בתפקידה ותכבד את החוק כמו גם את הרשויות האחרות. לצערי, לא תמיד אני רואה את האיפוק הזה בפועל, אני רואה רק רשות אחת שאין עליה לא איזונים ולא בלמים - זולת אלה שהיא מואילה לגזור על עצמה". הדברים נאמרו בטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין בבנייני האומה בירושלים.

שר המשפטים אמיר אוחנה בנאומו הראשון
שר המשפטים אמיר אוחנה בנאומו הראשון | צילום: יוסי זמיר

אוחנה המשיך ואמר כי "מי שרוצה מערכת משפט נקיה משיקולים זרים, חזקה וצודקת, מי שרוצה בטובתה של המערכת  – חייב להיות מוכן לבקר אותה. תהיינה מחלוקות, ננהל אותן בדרך ארץ, אך את הדרוש תיקון – נתקן, ואת הדרוש ריפוי - נרפא. לבקר פירושו גם לתקן, לשנות. אין שינוי היכן שיש מחסום בפני כל ביקורת, והתיקון לא יבוא אם נכנע לזעקות השבר השחוקות על 'קץ הדמוקרטיה' ו'מיטוט שלטון החוק'".

שר המשפטים הוסיף: "יש טענה שקונה פחות ופחות אחיזה בציבור, לפיה כל מי שמבקש לתקן את מערכת המשפט ומעז לבקר אותה – רוצה ברעתה, אבל ההפך הוא הנכון. מערכת המשפט היא מאבני היסוד של כל מדינה חופשית ודמוקרטית. היותה של מערכת המשפט אחת מאבני היסוד, אין משמעה כי אין להשמיע עליה ביקורת, ממש כשם שביקורת על הכנסת ועל הממשלה - שתי הרשויות הנוספות, היא חיונית לקיום ערכי החופש והדמוקרטיה".

כזכור, ביום רביעי מונה אוחנה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר המשפטים - והפך לשר הראשון בממשלות ישראל שנמנה על הקהילה הלהט"בית. יומו הראשון בתפקיד, נפתח בטונים צורמים כאשר הגיע השר לפתיחת אירועי מצעד הגאווה בגן הפעמון בירושלים, התקבל בקריאות בוז - ועזב לאחר זמן קצר.