מנדלבליט: "לא מנעתי מהממשלה לפעול לבידוד השבים מחו"ל"

היועמ"ש הבהיר כי "מדובר בתדרוך שקרי וכוזב", עקב הטענות של לשכת רה"מ וגורמים אחרים, לפיהם נוסעים שנחתו בנתב"ג לא נלקחו לבידוד מיד עם ירידתם מהמטוס בשל "בעיות משפטיות"

זמן צפייה: 07:33

מגפת הקורונה: היועמ"ש אביחי מנדלבליט הוציא הערב הבהרה לפיה הוא "לא עיכב ולא מנע מהממשלה לפעול על-פי הצרכים, כפי שהוצגו, בנוגע לבידודם של מי ששבו לארץ מחו"ל. מדובר בתדרוך שקרי וכוזב". זאת, לאחר שמוקדם יותר היום נטען בלשכת רה"מ כי אנשים ששבו מחו"ל לא נלקחו לבידוד במלוניות מייד עם נחיתתם בשל "בעיות משפטיות".

"הממשלה אישרה תיקון לתקנות שעת חירום שמסמיך את משרד הבריאות להורות על כך שכל אדם הנוחת בישראל ייכנס לבידוד במלונית למשך 14 ימים, כולל בכפייה, אלא אם הוכיח לשביעות רצונו של נציג משרד הבריאות בשדה התעופה כי יש באפשרותו להיות בבידוד ביתי", ציין מנדלבליט. "זהו כלי משמעותי ואפקטיבי אותו ביקשה הממשלה ואושר משפטית כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מאת אלו המגיעים לארץ מחו"ל".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

"מובן כי לשם הבטחת האפקטיביות של כלי זה נדרש יישומו באופן קפדני על ידי הגורמים המבצעים בשטח. יש לוודא כי הדברים אכן מבוצעים, כנדרש על פי התקש"ח. מתברר כי היום בשבת, ביקש משרד הבריאות לראשונה להקשיח עוד יותר את המנגנון שיחול על אלו החוזרים לארץ, כדי להבטיח באופן מלא את חובת הבידוד. היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו פועלים יחד עם גורמי המקצוע והדרג המדיני כדי למצוא הסדר מתאים שיעמוד בדרישות הדין", טען היועמ"ש.

"כל פרסום ביחס לעמדה המשפטית הסופית ביחס להסדר המתוקן, שהתבקש כאמור לראשונה רק היום, הינו חסר בסיס", כך לשון ההודעה.

גורמים משפטיים בכירים תקפו את משרד הבריאות ורה"מ ואמרו כי "במקום לבוא בטענות על כך שהיועמ"ש מנע בידוד של החוזרים מחו"ל, שמשרד הבריאות וראש הממשלה יתעסקו באכיפת ההנחייה הקיימת". כמו כן ציינו כי לא כל כך ברור מהי אותה "הקשחה" שמשרד הבריאות מבקש וטענו שלא הוצג עד עכשיו משהו ברור, אלא רק אמירה כללית ש"צריך להקשיח".

כאמור, בתגובה לאירוע שבו נוסעים שבו לארץ ולא נכנסו לבידוד, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על עצירת כלל הטיסות הנוחתות בישראל. מלשכת נתניהו נמסר כי ההודעה תקפה "עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ מייד עם ירידתם מהמטוס למלוניות". עוד נמסר, כי "מטוסים שכבר המריאו לישראל יורשו לנחות ומעבר לכך, יעצרו כל טיסות הנוסעים לישראל".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס לדברים ואמר כי "ככל שזה תלוי בי מדינת ישראל לעולם לא תסגור את שעריה בפני אזרחיה שמבקשים לחזור הביתה". יחד עם זאת, בהוראת ראש הממשלה, ועל רקע חשש לפיו חלק מהשבים ארצה ממדינות נגועות קורונה אינם מקיימים את חובת הבידוד ויוצרים סיכון להתפשטות המחלה הורה שר התחבורה על עצירה זמנית של הטיסות עד להסדרה בממשלה של חובת בידוד במלונית לכל השבים ארצה. החלטה תובא מחר לממשלה ואז יפתחו שערי הארץ לאזרחיה שוב.