האוצר: "עלות פיזור הכנסת – 471 מ' שקלים, תקציב שאין בקופה"

נציגת אגף התקציבים אמרה במהלך דיון של הוועדה על ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, שעל הממשלה להצביע על מקור תקציבי למהלך, שיגיע רק מצמצום פעילותה. ח"כ זוהר נקב ב-5 תאריכים אפשריים לבחירות

זמן צפייה: 02:10

לקראת בחירות? | נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, ביאן ותד, התייחסה היום (שלישי) להצעת חוק פיזור הכנסת. "משמעות הצעת החוק היא עלות של לכל הפחות 471 מיליון שקלים", אמרה בוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק. "הצעת החוק מצריכה מקור תקציבי שאין – והיום אנחנו בחריגה. על הממשלה להצביע על מקור תקציבי לכך, וזה יהיה רק מצמצום פעילות הממשלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, התייחס לאספקט אחר של פיזור הכנסת – תאריכים אפשריים לבחירות החוזרות. זוהר הציע חמש אפשרויות: 27 באוגוסט, 3 בספטמבר, 10 בספטמבר, 17 בספטמבר או 29 באוקטובר. "אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית למנוע את רוע הגזירה בינתיים ללא הצלחה ונראה שהבחירות הולכות ומתקרבות", אמר. "הקואליציה תגיש מספר הסתייגויות עם תאריכים נוספים לבחירות. אם וכאשר נצליח להגיע לסיכום על המועד הסופי - נצביע על כך במליאה".

זוהר אף הודיע כי הוא מתנה את קידום החוק בהמשך הטבות המס לפריפריה שמסתיימות ב-30.6. "יש לבחון את הארכתן בהוראת שעה בכמה חודשים עד אחרי הבחירות כדי שלא ייפסקו הטבות המס. אי אפשר להשאיר את תושבי הפריפריה חשופים ללא ההטבות. לא אקדם את החקיקה ללא זה".

עוד בחדשות 13:

לקראת בחירות? הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

ליברמן: "לא נשתתף בממשלת הלכה – נתמוך בפיזור הכנסת"

רה"מ: "לא שכנעתי את ליברמן להימנע מבחירות – אך נשאר זמן"

חבר הכנסת, מיקי זוהר
חבר הכנסת, מיקי זוהר | צילום: ללא קרדיט

הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה הלילה בקריאה ראשונה במליאה לאחר ש-66 ח"כים הצביעו בעדה, 44 התנגדו וחמישה נמנעו. זאת, ברקע המשבר במשא ומתן הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והמפלגות החרדיות לבין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בנוגע לחוק הגיוס.

לאחר דיונים ליליים ארוכים בוועדה שהוקמה לדיון בחוק, אושר להעבירו להצבעה בקריאה ראשונה. עוד קודם לכן, הודיע ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי החליט להצביע נגד פיזור הכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר נעל את הדיון המוקדם מבלי להצביע על תאריך ואף עדכן את ראש הממשלה נתניהו בחוסר יכולתו לקדם את החוק. מדוברות הכנסת נמסר כי "יו"ר הוועדה ח"כ זוהר שאל את נציגי סיעת כחול לבן שהשתתפו בדיון, כמה זמן אתם צריכים כדי להקים ממשלה? לכו תקימו ממשלה, וסגר במפתיע את הישיבה".

שעות לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על הצעת החוק, הצהיר ליברמן: "לא נהיה פרטנרים לממשלת הלכה. אין לנו שום בעיה שהליכוד יעלה חוק לפיזור הכנסת - אנחנו נתמוך", אמר. "הדגשתי בעבר כי לא נסכים לשום שינוי, היינו ברורים וחדים", אמר והוסיף: "הנרטיב העיקרי של דוברי הליכוד הוא שאנחנו מנהלים מאבק אישי נגד ראש הממשלה, אבל כל בר דעת מבין שמדובר בעמדה עקרונית ולא בשום נקמה, ומזה הליכוד הכי פוחד". עוד הוסיף כי "בליכוד מנסים לייצר נקמה אישית בעזרת מכונת הפרופגנדה האדירה שלהם. גם עיתון 'פראבדה' בימי סטאלין היה עדין יותר".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

"זה לא רק חוק הגיוס", המשיך ליברמן. "תסתכלו מה קורה כאן עם מפעל הזכוכית בירוחם, גשר יהודית בתל אביב, והדרישה להפסיק מכירת כרטיסים בשבת בגן החיות התנ"כי. אנחנו נגד מדינת הלכה ומאמינים בחיה ותן לחיות. בפועל, מה שמפריד בסופו של דבר בין הקמת ממשלה להליכה לבחירות, היא הנכונות של החרדים".

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדברי ליברמן ואמר: "עד לרגע זה לא הצלחתי לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות. אבל כל מי שמסתכל על המציאות, מבין שאנחנו צריכים לגלות אחריות ולהקים ממשלה. עדיין נשאר זמן, ואמשיך לפעול בכל דרך כדי להקים ממשלה בימים הקרובים".

נתניהו הוסיף כי "בימים האחרונים אני עושה מאמצים אדירים להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות, יקרות ובזבזניות. עדיין נשאר זמן, ואמשיך לפעול בכל דרך כדי להקים ממשלה בימים הקרובים. אין שום סיבה לשתק את המדינה לעוד שנה וחצי, אין שום סיבה לבזבז מיליארדים, כשהפתרון מונח לפנינו".

"הוויכוח בנושא חוק הגיוס הוא קוסמטי וסמנטי. בגלל קוסמטיקה לא הולכים לבחירות. יש פתרונות מצוינים ואם יש רצון ונכונות אפשר לפתור את הכול תוך שתי דקות", אמר ראש הממשלה. "אני קורא לליברמן לשקול את הדברים שנית. יש עוד 48 שעות, אפשר לעשות הרבה דברים. אפשר לקיים את רצון הבוחר, אפשר להקים ממשלת ימין חזקה, אפשר להביא יציבות וממשלה טובה לישראל. אני מקווה שאנשים יתעשתו ויעשו את הדבר הנכון".