יהדות התורה תוקפת את ליברמן: "רוצה להפיל את ממשלת נתניהו"

ברקע המשבר המחריף במו"מ הקואליציוני, ליצמן וגפני התייחסו לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו והצהירו: "ליברמן הוא היחיד שלא מאפשר הקמת ממשלת ימין - הוא משתמש בחוק הגיוס כתירוץ"

זמן צפייה: 02:10

המשבר במו"מ הקואליציוני: ראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, התייחסו היום (שישי) לדבריו של אביגדור ליברמן בדבר המשבר המחריף במגעים הקואליציוניים. "כל בר דעת מבין שאביגדור ליברמן אינו רוצה להשתתף בממשלת נתניהו", הצהירו. "לכן הוא פרש מהממשלה לפני כמה חודשים, ועתה הוא משתמש בחוק הגיוס כתירוץ. במציאות הוא היחיד שלא מאפשר הקמת ממשלת ימין".

"לצערנו ליברמן אינו דובר אמת בנושא חוק הגיוס", המשיכו ראשי המפלגה. "בכנסת הקודמת אושר החוק בקריאה ראשונה, והודענו מראש כי נבקש לעשות בו מספר שינויים לקראת הקריאה השניה והשלישית - וכך היה בוועדה שהכינה את החוק. זה היה הסיכום ולא שינינו כל עמדה בנושא". עוד הוסיפו ליצמן וגפני כי "מאז ומעולם לא ביקשנו שתהיה כאן מדינת הלכה. לא הייתה דרישה כזאת מצד המפלגות הדתיות והחרדיות, אך אם לדבריו זה נכון, כיצד הוא רוצה להקים ממשלת ימין ללא החרדים? אין כל היגיון בזה. כנראה יש כאן רצון להפיל את נתניהו ולהקים ממשלת שמאל".

חבר הכנסת משה גפני
חבר הכנסת משה גפני | צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום השתתף ליברמן באירוע "שישי קק"לי" בנתיבות, והצהיר כי "אמרנו שלא נמליץ על אף אחד אחר חוץ מתניהו, למרות שהיו הרבה פניות – גם פומביות וגם חשאיות, גם מחוץ לליכוד וגם מתוך הליכוד, ללכת למסלול אחר. דחינו את כולן על הסף. לכן האחריות היא על נתניהו".

"מי שמנהל את המו"מ הקואליציוני היא הליכוד, וכל האחריות עליה. הרבה שנים ניהלתי מו"מים, מטעם הליכוד ומולם, ואני לא זוכר כזה חטא יוהרה. זה נוהל בצורה כושלת, ארוגנטית, רשלנית, והליכוד יכולה לבוא בטענות רק לעצמה", הוסיף. כמו כן, התייחס להכרזתו אמש כי יתנגד לממשלה צרה של 60 חברי כנסת: "זאת תהיה ממשלה חרדית ולא ממשלת ימין. אנחנו לא ניתן לזה יד, ואי אפשר להקים ממשלת 60. אנחנו נצביע נגד, חד וחלק".

ליברמן התייחס למחלוקת סביב חוק הגיוס: "אי אפשר כל הזמן לוותר לחרדים. מבחינת ראש הממשלה, מאז חורבן בית שני לא היה מנהיג בעם היהודי שנתן לחרדים מה שנתן להם נתניהו. אז הגיע הזמן שפעם אחת ידרוש מהם חזרה, זה לא בושה". "אני מאוד מעריך את הציבור החרדי. אבל אי אפשר גם לא לשרת בצבא, לא לעשות מילואים, לא לעבוד, לא לשלם מיסים וגם לבוא בדרישות. החוק הזה מנימליסטי, הגיוני, ממלכתי ומאוזן. הוא כבר פשרה, אי אפשר לעשות פשרה מעבר לזה".

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "הפנייה היחידה של הליכוד לליברמן הייתה ונותרה להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו. לא תהיה שום אלטרנטיבה אחרת כפי שקבעו אמש ראשי הסיעות הממליצות. צריך למצוא את הדרך המשותפת להקים ממשלה זו ולמנוע הקמת ממשלת שמאל".

ליצמן, נתניהו, וליברמן
ליצמן, נתניהו, וליברמן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, ליברמן מסר לחדשות 13 כי "אעמוד מאחורי הבטחתי לציבור, ולא אמליץ על אף מועמד אחר לראשות הממשלה. לפיכך, פני המדינה כנראה לבחירות חדשות". ליברמן הצהיר כי "מפלגת הליכוד ניהלה את המו״מ באופן פתטי, יהיר וכושל. הם לא חתמו עד היום על אף הסכם קואליציוני, ומאשימים אותנו בכשלון המו״מ. אמרתי מפורשות שלא נתפשר על חוק הגיוס, היו צריכים להקשיב לי, אבל העדיפו להתנהג בהתנשאות".

"זה לא במקרה שעד לרגע זה לא נחתם שום הסכם עם אף מפלגה, ולא רק עם 'ישראל ביתנו'", כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו. "יצא לי לא פעם לנהל מו"מ קואליציונים, גם מטעם הליכוד וגם מול הליכוד, ואינני זוכר משהו שמתקרב למו"מ הנוכחי. למרות כל תמרור אזהרה אפשרי, הליכוד התנהלה ביוהרה, בגישה הקלאסית של 'יהיה בסדר'".