פרסום ראשון: הליכוד הציע לכחלון ריצה משותפת אם יהיו בחירות

4 ימים להרכבת הממשלה: גורמים במפלגת השלטון אמרו שהסיכוי לשיתוף פעולה בין השניים הוא גבוה, וכי יו"ר כולנו בוחן את הנושא. נתניהו: "לא חושב שצריך להיגרר לבחירות, אולי מישהו רוצה זאת"

זמן צפייה: 01:54

מפלגת הליכוד העבירה ליו"ר כולנו, משה כחלון, הצעה לריצה משותפת אם יהיו בחירות חוזרות. כך נודע היום (ראשון) לחדשות 13. גורמים במפלגת השלטון מסרו כי הסיכוי שהצעד יקרה הוא גבוה, וכי כחלון שוקל את ההצעה וטרם החליט. זאת, ארבעה ימים למועד האחרון להרכבת הממשלה, כאשר עד כה לא נחתם אף הסכם קואליציוני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אני חושב שברצון טוב אפשר לפתור את הבעיה הזאת אם רוצים. אם לא רוצים, ורצים לתעל את זה לכיוון מסוים, זה מצער. אני לא חושב שצריך לגרור את המדינה לבחירות נוספות. אולי יש מישהו שרוצה את זה". את הדברים אמר הבוקר בישיבת הממשלה.

בתוך כך, בליכוד מאיימים להעלות ביומיים הקרובים הצעה לפיזור הכנסת אם המו"מ לא יצליח. כמו כן, אם ואכן יהיו בחירות חוזרות, המפלגה לא צפויה לקיים פריימריז, וחברי הכנסת שנבחרו בבחירות הנוכחיות ירכיבו את הרשימה גם לכנסת הבאה.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ארבעה ימים אחרונים להרכבת הממשלה: נתניהו במרוץ נגד השעון

יהדות התורה תוקפת את ליברמן: "רוצה להפיל את ממשלת נתניהו"

ליברמן מגלה: פנו אליי מתוך הליכוד שאלך לממשלה אחרת

שר האוצר משה כחלון
שר האוצר משה כחלון | צילום: רויטרס

מטעם הליכוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו מגבש פתרון שיאפשר הקמת ממשלת ימין יחד עם חוק הגיוס. במקביל, במידה וליברמן ימשיך להתעקש על הפלת הממשלה, הליכוד החל בהיערכות לקראת בחירות. בשלב זה לא התקבלה החלטה על פיזור הכנסת".

מוקדם יותר היום, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "במהלך הבחירות הבטחנו לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה, ולצד זה הצגנו סדר יום חד וברור. נושא גיוס בני הישיבות היה אחד הסעיפים המרכזיים בסדר היום. לאחר הבחירות, כפי שהתחייבנו, המלצנו לנשיא המדינה על נתניהו כמועמד להרכיב את הממשלה. יחד עם זאת, לא התחייבנו להתבטל בפני הליכוד ולא התחייבנו לוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו. בכל הופעה שלי  הבהרתי באופן שאינו משתמע לשני פנים, שלא יהיו שום ויתורים בנושא חוק הגיוס".

"אנחנו בעד ממשלה לאומית. אנחנו נגד ממשלה חרדית", הוסיף ליברמן. "אני פונה לחבריי בליכוד, תפסיקו לשקר לעם ישראל ולומר שישראל ביתנו מחפשת סיבות לא להכנס לממשלה. תתחייבו להעביר את חוק הגיוס בקריאה השניה והשלישית בנוסח המקורי ותראו איך הכל מסתדר. נסו אותנו".

אתמול הדגיש ליברמן כי הוא מתעקש על הנוסח המקורי של חוק הגיוס, והוסיף כי "במידה ולא יקבלו הצעתנו, נלך לבחירות חוזרות. העם יכריע אם הוא רוצה ממשלת ימין או ממשלת חרדים".

שר הביטחון לשעבר אמר שמפלגתו תומכת אך ורק בנתניהו לתפקיד ראש הממשלה, אך הדגיש כי "שירות צבאי תמיד היה ערך עליון בתפיסת העולם של המחנה הלאומי. בנקודה הזו, לפני הבחירות, תוך כדי הבחירות וגם אחרי הבחירות הבהרנו, חדשות לבקרים, שלא נזוז מילימטר אחד מהנוסח המקורי של חוק הגיוס, כפי שעבר בהצבעה בכנסת בקריאה ראשונה". עוד אמר כי "לא מובן מדוע במקום להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות, בוחרים בליכוד להשמיץ את 'ישראל ביתנו'".

כמו כן, ח"כ אמיר אוחנה התייחס אתמול למגעים בין מפלגתו לזו של ליברמן: "זו העת שליברמן יצטרך להתפשר כדי שנוכל להקים ממשלה. אם הוא יסכל את ההקמה של ממשלה ימנית-לאומית יש פה מעשה של הונאה ואני מקווה מאוד שזה לא יקרה. גם ליברמן מבין שאילו נלך לבחירות, הרי הוא לא הביא תוצאה מאוד רחוקה מאחוז החסימה, ואני חושב שאילו האחריות על הליכה נוספת לבחירות תהיה עליו, אני לא בטוח שהעם, כולל מצביעיו, יקבלו זאת בהבנה. לכן אני אומר שההתנהגות היא לא רציונאלית ואני מקווה שהרציונאליות תחזור". את הדברים אמר באירוע "שבת תרבות" בפתח תקווה.