הסכם עודפים בין הציונות הדתית לליכוד: "נציגיה ישולבו בממשלה"

נתניהו חתם על הסכם עודפים עם סמוטריץ' ובן גביר, במסגרתו הסכים לשלבם בכל ממשלה שתוקם. זאת בניגוד להצהרות בכירי הליכוד לפיהן אנשי עוצמה יהודית לא יהיו חלק מהקואליציה • פרסום ראשון

זמן צפייה: 02:09

41 ימים לבחירות: יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הודיעו הבוקר (רביעי) כי חתמו על הסכם עודפים לבחירות לכנסת ה-24. יש לציין שהליכוד התחייבה כי "ראש הממשלה ישלב את נציגי הציונות הדתית בכל ממשלה שיקים" - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. זאת למרות הצהרות בכירי הליכוד, לפיהן איתמר בן גביר ונציגי מפלגתו - לא ישולבו בקואליציה.

יו"ר עוצמה יהודית ומספר 3 ברשימת הציונית הדתית, איתמר בן גביר, התייחס להסכם: "מה שמעניין אותי כרגע זה להביא את המנדטים. הרי אם לא נביא את המנדטים, אז כל ההבטחות שוות לקרח. ואם נביא את המנדטים ונהיה חזקים, הליכוד יצטרך להקים ממשלת ימין-ימין - זה החלום".

בליכוד מתעקשים שההסכם הוא מול סמוטריץ', ושבן גביר הוא חיבור טכני ולא יהיה בממשלה, אבל המערכת הפוליטית סוערת. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, תקף את הליכוד: "כל מי שמצביע לנתניהו צריך להבין שהוא מצביע לתומכי טרור בתוך הממשלה. זה לא הסכם עודפים - זו מכירת חיסול. בכל פעם אנחנו חושבים שהגענו לתחתית ואז הוא יורד עוד קצת".

יו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, גינתה אף היא את ההסכם: "האקדח שירה ביצחק רבין ובחזון השלום ב-1995 חוזר עכשיו להתנקש בדמוקרטיה הישראלית". יאיא פינק, מנכ"ל "דרכנו", הוסיף: "מי שעמד על המרפסת מחבק היום את מי שתלש את הסמל מהרכב של רבין. הוא פורס לו שטיח אדום בדרך לכנסת ואולי לממשלה הבאה".

בן גביר, סמוטריץ ונתניהו
בן גביר, סמוטריץ ונתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

בשבוע שעבר הודיעה מפלגת הציונות הדתית כי חתמה על הסכם לריצה משותפת עם מפלגת עוצמה יהודית-נעם בראשות בן גביר, שבמסגרתו היא תשלב נציגים מטעמה ברשימתה. "במהלך זה אנו מביאים למקסימום את הסיכוי שלאחר הבחירות תקום ממשלת ימין בישראל", נמסר מטעם המפלגה. "בל ניתן אפילו לפרומיל מקולות הימין לרדת לטמיון ולסיכון הקמת ממשלת שמאל".

מוקדם יותר השבוע יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר הכלכלית ירון זליכה חתמו גם הם על הסכם עודפים. זאת, ברקע הסקרים האחרונים שמראים כי שתי המפלגות על גבול אחוז החסימה. בחודש שעבר היו אלה יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער שחתמו על הסכם עודפים. זמן קצר לאחר מכן, הודיעו גם ישראל ביתנו ויש עתיד על חתימת הסכם עודפים בין שתי המפלגות.