הליכוד לליברמן ולחרדים: חתמו על ההסכמים - אח"כ נדון במחלוקות

בצל הקיפאון במגעים הקואליציוניים, ליצמן וליברמן סירבו להצעת מפלגת השלטון - והודיעו כי ברצונם ליישב הסוגיות בטרם הקמת הממשלה • רה"מ למקורביו: "חובה לחוקק את פסקת ההתגברות"

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: דוברות ישראל ביתנו, רויטרס, ועדת הכלכלה

מרכיבים ממשלה: פחות משבועיים נותרו עד למועד האחרון שבו יוכל בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, ונכון לעכשיו לא ניכרת התקדמות של ממש במגעים הקואליציוניים.

בליכוד לא מצליחים לגשר על הפערים בין ישראל ביתנו למפלגות החרדיות, ולכן בימים האחרונים ח"כ יריב לוין הציע למפלגות לחתום על הסכמים קואליציוניים על נושאים שאינם שנויים במחלוקת, ולאחר מכן להמשיך לדון בסוגיות שבמחלוקת. שני הצדדים - גם אנשי ישראל ביתנו וגם יהדות התורה – סירבו להצעת לוין, והצהירו כי בכוונתם לדון על כלל הסוגיות עכשיו, ולא לאחר הקמת הממשלה - כשנתניהו כבר יישב על הכיסא.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ישראל ביתנו: ללא מענה בגיוס ובביטחון - אין טעם בהמשך המו"מ

ליברמן: "אם לא תקום קואליציית ימין - זו לא תהיה אשמתנו"

נתניהו על הקיפאון במו"מ: "לסיעות דרישות בלתי אפשריות"

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: דוברות ישראל ביתנו, רויטרס, ועדת הכלכלה

גורם המעורה במו"מ הקואליציוני דיווח לחדשות 13 כי מצד אחד ישנה התקדמות במגעים, ומצד שני המשא ומתן עוד רחוק מאוד מסגירה. לדבריו, בתוך יהדות התורה מתנהלים ויכוחים פנימיים על תפקידים. עם ליברמן מתנהל דיון סביב נושא הגיוס, ובליכוד מעדיפים להפחית את החיכוך בנושא זה.

בתוך כך, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, העביר אמש (חמישי) גם מסרים מפייסים לכיוונו של נתניהו. בישראל ביתנו התחייבו לתמוך בכל מועמד שיציב הליכוד לתפקיד מבקר המדינה, וכן בחוק הנורווגי ובהגדלת מספר השרים, כפי שמתכננים בליכוד עוד לפני הרכבת הממשלה.

בד בבד, ראש הממשלה אמר הערב למקורביו כי "חובה לחוקק את פסקת ההתגברות שתאסור על בג"ץ להתערב בהחלטות המליאה וועדות הכנסת". לפי תיקון חוק החסינות, ועדת הכנסת צריכה להצביע אם להסיר את החסינות או להשאירה. נתניהו בונה על כך שחסינותו לא תוסר, ולכן המטרה בפסקת ההתגברות היא שבג"ץ לא יוכל להתערב בהחלטה זו, כפי שעשה בעבר.

יריב לוין ואביגדור ליברמן בפגישת המו"מ הקואליציוני
יריב לוין ואביגדור ליברמן בפגישת המ''מ הקואליציוני | צילום: חדשוות 13

מוקדם יותר היום נמסר מישראל ביתנו כי עדיין אין הסכמה בנושא מדיניות הביטחון וחוק הגיוס, וכי במידה ולא תתקבל תשובה חיובית בשני הנושאים הללו, אין טעם בהמשך המשא ומתן עם הליכוד.

"הבוקר נפגש ח"כ עודד פורר עם נציגי אגף התקציבים באוצר בנושא פנסיית מינימום. כל מי שמדבר על כך שישראל ביתנו מקדמת פנסיה לעולים בלבד, מגלה בורות וחוסר הבנה בסיסי משום שאי אפשר להעניק פנסיה רק לקבוצה מסויימת באוכלוסיה", נמסר מהמפלגה. "ישראל ביתנו דרשה גם לפני הבחירות, גם במהלכן וגם היום, להבטיח הכנסת מינימום לכל גמלאי בגובה 70 אחוז משכר המינימום במשק בהתאם לקריטריונים של OECD".

"איננו שמחים לתמוך בהצעת החוק שתאפשר את הגדלת כמות השרים בממשלה, אך אם זה מה שנדרש על מנת להקים קואליציה נעשה זאת. נתמוך גם בחוק הנורווגי כפי שמוצע על ידי נציגי הליכוד", הסבירו בישראל ביתנו. "עם זאת, לא תהיה שום פשרה בחמשת המ״מים של ישראל ביתנו. אנו כעת מכינים מראש את כל מה שדרוש על מנת להתקדם מול הליכוד בנושא הפנסיות או העברת ועדת הפנים לידי ישראל ביתנו, בתקווה שנציגי הליכוד יקבלו את דרישותינו. כעת אין התקדמות בנושא גיבוש מדיניות ביטחון משותפת ואין הסכמה בנושא חוק הגיוס. ממה שאנו מבינים מנציגי הליכוד - ש״ס, דגל התורה ואגודת ישראל, כל אחד מהם העבירה הערות בנפרד בנושא חוק הגיוס. ההערות השונות שהועברו מרוקנות למעשה את אותו חוק מתוכן. לכן, האופציה היחידה היא לקבל את חוק הגיוס בגרסתו המקורית. עד שבשני הסעיפים הללו לא נקבל תשובה חיובית, אנו לא רואים טעם במפגש צוותי המשא ומתן".

ביום רביעי נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס לציון מאה שנים למותו של אהרן אהרנסון בחוות אהרנסון, עתלית, והתייחס לקיפאון במשא ומתן הקואליציוני: "הסיעות מבקשות דרישות בלתי אפשריות. סיעה אחת ביקשה ארבעה תפקידי שרים ודרישות תקציביות שאין לנו. אם היינו עם תקציב כמו של ארה"ב, מילא".

ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו
ליברמן בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו | צילום: חדשות 13

בתוך כך, אתמול תקף ליברמן את המפלגות החרדיות ואת ראש הממשלהבפוסט שפרסם בפייסבוק, וכתב: "קחו אותנו ברצינות ומי שמחפש אשמים במידה ולא תקום קואליציית ימין – שיסתכל על עצמו במראה".

ליברמן טען כי "ביומיים האחרונים שמעתי אין ספור איומים מצד הח"כים החרדים בנוסח: נלך לבחירות חוזרות או נקים ממשלה בלי 'ישראל ביתנו'. אני מצטער שבמקום לנהל שיח ענייני, החרדים בחרו להתגרות, להשתלח ולאיים".

כמו כן, יו"ר המפלגה תקף את ראש הממשלה ואמר: "מי שמנע את הפינוי של חאן אל-אחמר וסוסיא זה לא בג"ץ. מי שמנע את קבלת חוק עונש מוות למחבלים בקריאה שנייה ושלישית זה לא בג"ץ. מי שמאפשר העברת מאות מיליוני דולרים לארגוני הטרור בעזה זאת ממשלת ישראל הנוכחית. אנחנו רוצים ממשלת ימין במעשים ולא בדיבורים".

עוד התייחס למו"מ הקואליציוני, ואמר כי "אין תיאום בין ישראל ביתנו לכולנו. מאז הבחירות פגשתי את השר כחלון פעם אחת במליאת הכנסת לדקה וחצי". כמו כן הוסיף כי הוא מתנגד לממשלת אחדות, וכי "גם בנושא מועמד אלטרנטיבי להרכבת הממשלה – לא נתמוך באף מועמד אחר לא מתוך הליכוד ולא מחוץ לליכוד".