נתניהו: פונה לגנץ, ליברמן ועמיר פרץ להצטרף לממשלת חירום

גורמים בכחול לבן: "רה"מ העביר מסר של רצינות - נבין בקרוב אם הוא רציני באמת או שמדובר בהצגה". ליברמן אמר כי "יש להקים ממשלה שתורכב אך ורק מכחול לבן והליכוד - שתטפל בנושא הקורונה"

זמן צפייה: 01:24

הפלונטר הפוליטי: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) למשבר הפוליטי, בצל המשבר העולמי בעקבות נגיף הקורונה. במהלך הצהרה בנושא אמר כי "אנחנו נצטרך להשקיע כסף גדול ותקציב מיוחד לקורונה - קשה לעשות זאת בממשלת מעבר. קראתי אתמול לממשלת חירום לאומית משום שאנחנו זקוקים לזה. אני פונה לעמיתיי: בני גנץ, עמיר פרץ ואביגדור ליברמן להצטרף לכך. ניתן לחלק סמכות ואחריות, אני פונה בפתחות ואחריות מלאה. זה לא שאלה של ספינים או גחמות פוליטיות"

גורמים בכחול לבן אמרו כי "נתניהו העביר מסר של רצינות להקמת ממשלה בשעות האחרונות. זו יממה קריטית. נבין בקרוב אם הוא רציני באמת או שמא מדובר בהצגה".

לכתבות נוספות בנושא:

קואליציה ל-6 חודשים: מתווה ממשלת החירום שמגבש נתניהו

גנץ: עדיין ממתין לתשובה מנתניהו – ממשלת חירום היא הדבר הנכון

לאחר הקריאה לממשלת חירום לטיפול בקורונה: נתניהו שוחח עם גנץ

בנימין נתניהו בהצהרה על נגיף הקורונה
בנימין נתניהו בהצהרה על נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס היום לנושא וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בעת הזאת, ישראל ביתנו תעמוד לצד הממשלה בכל הנדרש למאבק בקורונה. לאור המצב ועל מנת להקל על תהליכי קבלת ההחלטות, אנו קוראים להקים ממשלת חירום שתורכב מהליכוד ומכחול לבן בלבד".

עוד כתב ליברמן כי על הממשלה שתוקם "לטפל אך ורק במשבר הקורונה" וכי "תמיכתנו בממשלה זו תהיה מובטחת - גם בלי להיות חלק ממנה".

מנגד, ח"כ משה (בוגי) יעלון תקף את נתניהו בחריפות בחשבון הטוויטר וכתב כי "כל מי שביקר אותנו כשהזהרנו מפני הפיכתנו לתורכיה של ארדואן, שיעכל ויפנים את הניצול הציני של משבר הקורונה, לצרכים פוליטיים אישיים, של נאשם לפני משפט".

בנימין נתניהו, בני גנץ, אביגדור ליברמן
בנימין נתניהו, בני גנץ, אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

אתמול פורסם כי נתניהו מגבש מתווה לממשלת חירום שיוצע ליו"ר כחול לבן בני גנץ, לפיו תהיה שותפות קואליציונית עם כחול לבן תוך הטלת וטו על הרשימה המשותפת, והמפלגה תקבל 4-3 תפקידי שר לפרק זמן של שישה חודשים. לאחר פרק זמן זה יחזור המצב לנקודה הנוכחית, לרבות ההתייעצויות אצל הנשיא לקראת הקמת ממשלה. המתווה המוצע לא מקובל על כחול לבן.

מוקדם יותר אתמול התייחס גנץ למגעים להקמת ממשלת חירום לאומית, וסיפר: "אתמול פנה אלי ראש הממשלה, אפשר לומר כרגיל, דרך התקשורת, והציע לי להצטרף לממשלת חירום. בשיחה שערכתי איתו לאחר מכן, אמרתי לו שנמשיך לגבות כל מהלך ושאני מציע שצוותי המשא ומתן שלנו ייפגשו וידונו בהקמת ממשלת חירום רחבה לתקופה הקרובה. עד כה לא קיבלתי ממנו תשובה רצינית להצעתי. אני עדיין ממתין - כי ממשלת חירום היא הדבר הנכון למדינת ישראל בעת הזו". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

"אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר מהמורכבים שאיתם התמודדה מדינת ישראל", כתב גנץ. "המשימה הלאומית החשובה ביותר בעת הזו היא לעצור את נגיף הקורונה ולא לאפשר לו להתפשט. ראינו בעולם מדינות שהתמודדו בצורה אחראית ובלמו את הנגיף, ומצד שני מדינות שלא נקטו באמצעי הזהירות הנדרשים. אני סומך על גורמי הרפואה בישראל שהם מהטובים בעולם, שייתנו את ההנחיות המתאימות וקורא לכל אחד ואחת מכם להישמע להוראות. אני יודע שהצעדים נשמעים דרסטיים, אבל זוהי לא העת לעגל פינות ולא העת לתלונות".

גנץ הצהיר: "גם חבריי ואני בכחול לבן מתכוונים להתגייס למאבק בנגיף הקורונה, בדיוק כפי שהתגייסנו למען מדינת ישראל תמיד. מאז פרוץ המשבר, אנו נותנים גיבוי מלא לפעולות הממשלה וכך נמשיך לעשות, יהיו ההתפתחויות בזירה הפוליטית אשר יהיו. בלי חשבונאות, בלי שום סייג. גם אם לא תתקבל תשובה וגם אם בסופו של יום לא תקום ממשלת חירום שכזו, אני מתכוון לנהוג באחריות. נגבה כל פעולה נכונה של הממשלה, נסייע בכנסת בהעברת התקציבים הנדרשים והצעדים הכואבים שעוד יגיעו לצערי".

בני גנץ וביבי נתניהו
בני גנץ וביבי נתניהו | צילום: רויטרס, לע''מ

במהלך שישי בלילה שוחחו ראש הממשלה ויו"ר כחול לבן, לאחר קריאתו של נתניהו אמש להקמת ממשלת אחדות לאומית לטיפול בהתפשטות נגיף הקורונה.

ממפלגת הליכוד נמסר כי "בשיחה אמר ראש הממשלה לגנץ כי לאור התפשטות מגפת הקורונה בעולם ובארץ, זה הזמן להחלטות של מנהיגים. לכן, נתניהו חזר והזמין את גנץ לפגישה מיידית במטרה להקים מיד ממשלת חירום לאומית". עוד נמסר כי "ראש הממשלה הבהיר בשיחה כי תומכי טרור לא יכולים להיות חלק מהממשלה – לא בשגרה ולא בחירום" וכי "נתניהו ממתין לתשובתו החיובית של גנץ".

ממפלגת כחול לבן נמסר כי "גנץ הציע לנתניהו לקיים עוד הלילה פגישה בין צוותי המשא ומתן של המפלגות, בכדי לבחון הקמת ממשלת חירום לאומית רחבה, בכדי להיאבק בהתפשטות הנגיף". עוד נמסר כי "גנץ הודיע לנתניהו, כי בכל מקרה, בכוונתו לסייע בכל פעולה הקשורה בטובת הציבור בנושא זה" וכי "נתניהו טרם השיב לגנץ, נכון לשעה זו".

כאמור, ביום חמישי הזמין נתניהו את גנץ לפגישה. זאת, לאחר שהצהיר מוקדם יותר כי נדרשת הקמה של ממשלת חירום לאומית בהקדם האפשרי.

בתגובה, הצהיר גנץ: "כחול לבן בראשותי גיבתה עד היום, ותמשיך לגבות את המאבק המשותף במגפת הקורונה והשפעותיה. כפי שעשינו עד כה, נמשיך לנהוג בממלכתיות ובאחריות למען הציבור. לאור המצב, נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה שתכלול נציגות של כל חלקי הבית. נעשה כל מאמץ בכדי לקדם מהלך זה למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל".