ליברמן: "פנינו כנראה לבחירות נוספות; המו"מ התנהל באופן פתטי"

יו"ר ישראל ביתנו מסר לחדשות 13 כי הליכוד ניהלה את המגעים הקואליציוניים "באופן כושל". לפיכך, לדבריו, אין מנוס מלקיים בחירות פעם נוספת. "היו צריכים להקשיב לי - העדיפו לנהוג בהתנשאות"

זמן צפייה: 00:56

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסר הבוקר (שישי) לחדשות 13 כי "אעמוד מאחורי הבטחתי לציבור, ולא אמליץ על אף מועמד אחר לראשות הממשלה. לפיכך, פני המדינה כנראה לבחירות חדשות". ליברמן הצהיר כי "מפלגת הליכוד ניהלה את המו״מ באופן פתטי, יהיר וכושל. הם לא חתמו עד היום על אף הסכם קואליציוני, ומאשימים אותנו בכשלון המו״מ. אמרתי מפורשות שלא נתפשר על חוק הגיוס, היו צריכים להקשיב לי, אבל העדיפו להתנהג בהתנשאות".

"זה לא במקרה שעד לרגע זה לא נחתם שום הסכם עם אף מפלגה, ולא רק עם 'ישראל ביתנו'", כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו. "יצא לי לא פעם לנהל מו"מ קואליציונים, גם מטעם הליכוד וגם מול הליכוד, ואינני זוכר משהו שמתקרב למו"מ הנוכחי. למרות כל תמרור אזהרה אפשרי, הליכוד התנהלה ביוהרה, בגישה הקלאסית של 'יהיה בסדר'.

ליברמן הוסיף כי "ממשלת 60 תהיה ממשלה חרדית ולא ממשלה ימנית, שבמקום לדאוג למדינה יהודית תהפוך את ישראל למדינת הלכה. עצתי לראש הממשלה בנימין נתניהו, תפעיל לחץ על המפלגות החרדיות לעמוד בסיכום המקורי מהקדנציה הקודמת, ולהשלים את חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית באותו נוסח בדיוק כפי שעבר בקריאה ראשונה"

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ישראל ביתנו לאחר פגישת ראשי הסיעות: "נתנגד לממשלת 60 ח"כים"

המו"מ בין נתניהו לליברמן התפוצץ – בליכוד מאיימים בבחירות

ליצמן, נתניהו, וליברמן
ליצמן, נתניהו, וליברמן | צילום: רויטרס

אמש הודיעה מפלגת ישראל ביתנו כי תתנגד להקמת ממשלה צרה של 60 חברי כנסת. זאת, בתום פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי הסיעות הממליצות, כאשר הצדדים דנו בהקמת ממשלה. בתום הפגישה, נמסר כי "ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי יש להקים ללא דיחוי ממשלת ימין שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל".

"ראשי הסיעות החליטו פה אחד כי המועמד לראשות הממשלה הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, כפי שהתחייבו לבוחריהם במערכת הבחירות וכפי שהמליצו על כך לנשיא, וכי המלצתם לא תשתנה בעד אף מועמד אחר", הוסיפו עוד. "אנו קוראים ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לעמוד בהתחייבותו לבוחריו ולהצטרף לממשלת הימין ללא דיחוי - ולא לתת את ידו להקמת ממשלת שמאל".

בתגובה לדברים מסרה ישראל ביתנו כי תתנגד לממשלה של 60 חברי כנסת. "מיד לאחר הבחירות מפלגת 'ישראל ביתנו' המליצה לנשיא ריבלין על בנימין נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה", מסרה המפלגה. "כל מה שצריך על מנת להקים ממשלת ימין הוא לדרוש מהמפלגות החרדיות להסיר את ההתנגדות לחוק הגיוס כפי שהוסכם עליו בכנסת הקודמת וכפי שחוקק בקריאה ראשונה בתמיכת הליכוד ויתר מרכיבי הקואליציה. באותו רגע שהמפלגות החרדיות יסירו את התנגדותן לחוק הנ"ל, בניגוד לסיכומים הקודמים, תקום ממשלה חדשה". "ממשלת 60 ח"כים אינה ממשלת ימין, אלא ממשלה חרדית שבמקום לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית תהפוך אותה למדינת הלכה. לכן, 'ישראל ביתנו' תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60 ח"כים", לשון ההודעה.

מוקדם יותר, כזכור, המו"מ הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התפוצץ, ובליכוד איימו ללכת לבחירות.

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס, דוברות הכנסת

נתניהו אמר לראשי איחוד מפלגות הימין כי "ליברמן התחרפן", והוסיף כי הוא מעוניין למצות את מה שמכונה המתווה הרזה, כלומר ממשלת 60 ח"כים זמנית שתישען על ההנחה שליברמן לא יפיל אותה מבחוץ, עד שיצטרף. נתניהו אמר לאיחוד מפלגות הימין שהוא מעוניין לחתום על ההסכם עמם בטווח זמן קרוב מאד, ולשם כך ביקש מהם להיפגש. בתגובה, השיב הרב רפי פרץ שיש שלושה תנאים שקריטיים למפלגתו - סטטוס קוו קשיח בנושאי דת ומדינה, "חבילת הסדרה" (בנייה ביהודה ושומרון), ותיקי החינוך והמשפטים. פרץ הבהיר לנתניהו כי מפלגתו לא תחתום על הסכם אם לא תקבל את התיקים.

הליכוד מסרה בתגובה למשבר במשא ומתן הקואליציוני כי "ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל". חבר הכנסת מיקי זוהר התייחס לנושא ואמר ב"לפני החדשות" כי "כנראה שליברמן לא רוצה להקים איתנו ממשלה".

מישראל ביתנו נמסר בתגובה כי "חוק הגיוס הוגש ע"י שר הביטחון לשעבר, ח״כ אביגדור ליברמן, הרבה לפני פיזור הכנסת ה-20 וההליכה לבחירות. חוק הגיוס היה נושא מרכזי בסדר היום של המפלגה במהלך הבחירות ולאחריהן. במו"מ הקואליציוני הבהרנו פעם אחר פעם שבנושא זה לא יהיו ויתורים, ולידיעת כל המשמיצים נושא זה ישאר מרכזי מבחינתנו גם בעתיד הנראה לעין עד להשלמת החקיקה בקריאה שנייה ושלישית".