התובע של קולורדו לכנסת: לגליזציה - רק עם תוכנית מסודרת מראש

ג'ורג' בראושלר הסביר על הקשיים שחוותה מדינתו כשהפכה את צריכת המריחואנה לחוקית: "אסור שתהיה פוליטיזציה". משרד האוצר אישר תקציב בסך 8 מיליון שקל לתכנית הסברה לאומית בנושא

ג'ורג' בראושלר, התבוע המחוזי של קולורדו, בדיון בוועדה בכנסת | צילום: אתר הכנסת

ג׳ורג׳ בראושלר, התובע המחוזי של קולורדו, שבמדינתו הפכה צריכת הקנביס לחוקית, דיבר היום (שלישי) בוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול על נושא הלגליזציה, והסביר כי ללא איסוף נתונים מוקדם וללא תכנית מסודרת להתמודדות עם תופעות הלוואי התהליך ייכשל. במקביל, ח"כ שרן השכל קראה לאשר את הצעת החוק הפרטית לאי הפללה.

"הפירצה העיקרית בחוק שלנו היא שאיפשרנו לאנשים לגדל בבית מריחואנה. על זה איבדנו שליטה כי היינו מגיעים לבתים שהיו נראים כמו פארק היורה", סיפר בראושלר. "איבדנו כמעט את היכולת להשתמש בכלבים לגילוי סמים, כי הם כבר לא ידעו מתי לנבוח ומתי לא, מה חוקי ומה לא".

ג'ורג' בראושלר, התבוע המחוזי של קולורדו, בדיון בוועדה בכנסת | צילום: אתר הכנסת

"חשבנו שברגע שנסדיר את הנושא אנחנו נהנה מרווחים ונוריד את הפשיעה. אבל בפועל, בגלל שהיינו ראשונים הפכנו את ארגוני הפשיעה למקצוענים יותר", אמר. "הפכנו למייצאים אדירים לכל המדינה. התחלנו לראות עלייה בפשיעה האלימה, היו לנו לפחות חמישה עשר שישה עשר מקרים של רצח סביב הנושא של מריחואנה".

בראושלר טען כי הייתה למהלך השפעה שלילית על בני נוער. "בבתי הספר הצריכה באופן חד משמעי עלתה", אמר. "המון ילדים בבתי הספר פשוט עזבו את הלימודים, הם הולכים לפארק ומעשנים ובתי הספר בלי תכנית מסודרת, אנו לא יכולים להתמודד עם זה".

על השאלה אם היה עושה זאת שוב, ענה: "אני חושב שבדרך נכונה, לא כמונו, כן. זה צריך לכלול איסוף נתונים צמוד, צריכה להיות אכיפה נוקשה בנוגע למפרי החוק ואסור שתהיה פוליטיזציה, זה מה שדי הרס לנו את התהליך. ניסו להסתיר נתונים, ניסו להראות שהכל מצויין בתכנית הזאת כי ההוראות ללגליזציה באו מלמעלה. וזה לא טוב. אז בצורה נכונה כן, אפשר לעשות את זה וגם להרוויח מזה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל קוטלר–וונש, אמרה בתום הדיון: "הנעתו של תהליך לגליזציה בישראל מאפשר ומחייב ללמוד מהניסיון ומהידע שנצברו במדינות אחרות על מנת לעשות זאת באופן אחראי ומושכל. הוועדה שמה לה ליעד ללוות את התהליך על מנת לוודא שייעשה בצורה אחראית כנדרש ותוך התייחסות גם לנושא ההתמכרויות שאינו מטופל כראוי במדינת ישראל, על אף שנוגע לאחד מכל 10 ישראלים. לצד תהליך הלגליזציה חובה להסדיר את כלל התחומים שיושפעו משינויים תפיסתיים ולהוביל הכנה הוליסטית וארוכת טווח מבחינת הסברה, איתור, אכיפה וטיפול. הנסיון מקולורדו ומקנדה מעיד שאיסוף הנתונים הוא הכרחי על מנת שהתהליך ייעשה באחריות ציבורית הדרושה. כחלק מהיערכות אחראית זו, אני שמחה לבשר שמשרד האוצר אישר את תקציב בסך 8 מיליון שקל לתכנית הסברה לאומית שדרשתי בתוספות התקציב כצעד ראשון ליצירת תהליך ראוי".

שרן השכל, חברת כנסת מטעם מפלגת הליכוד
שרן השכל, חברת כנסת מטעם מפלגת הליכוד | צילום: חדשות 13

שרן השכל לגינזבורג: "קדם את הצעת החוק הפרטית שלי לאי הפללה"

ח"כ שרן השכל (הליכוד) שיגרה היום מכתב ליו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינזבורג, בדרישה לקדם את הצעת החוק הפרטית שלה לאי הפללת צרכני קנאביס.

"על שולחן ועדת הכנסת מונחת כבר שלושה חודשים הצעת החוק הפרטית שלי לאי הפללה של צרכני קנאביס, הצעה שאושרה בוועדת שרים לחקיקה ב-21 ביוני ובקריאה טרומית . ב-24 ביוני", כתבה. "לבקשת שר המשפטים, המתנתי עם קידום הצעת החוק הפרטית, עד שהצוות הממשלתי יגבש נוסח של הצעת חוק ממשלתית. ממידע שהגיע אליי, הצוות לא קרוב להשלמת המלאכה במועד שנקבע ואפילו רחוק מכך".

"על אף ההסכמות בין הליכוד לכחול לבן לקדם את אי ההפללה, ועל אף שהייתה זו הבטחת בחירות מצד שתי המפלגות, הצעת החוק שלי תקועה בצינורות הביורוקרטיה הפרלמנטרית שאתה מייצר", אמרה.

קנאביס
קנאביס | צילום: גטי אימג'בנק

עם תום תקופת ההמתנה המוסכמת מראש, אני דורשת שתפעיל את סמכותך לקדם את הצעת החוק ולא תחזיק מיליון אזרחים ישראלים כבני ערובה בידיה של ועדה ממשלתית חסרת פנים וחסרת שם", המשיכה השכל. "אחרת, יהיה זה ניצול ציני של סמכותך הפרלמנטרית, באופן שייתן גב לשר המשפטים על חשבון ההבטחות שנתנו לציבור.

"אני דורשת כי תעלה את הצעת החוק לדיון בוועדת הכנסת כבר מחר וללא דיחוי, בהתאם להסכמות שניתנו על ידי כחול לבן בראשית התהליך", סיכמה. "אני מצפה מכם לעמוד בהבטחתכם".