בכיר אמריקני עונה לישראל: "הסיוע לצבא לבנון - השקעה טובה"

עוזר שר החוץ של ארה"ב לענייני המזה"ת, דיוויד שנקר, דחה את דרישת ישראל להפסיק העזרה לביירות כל עוד אינה פועלת נגד מפעלי הטילים של חזבאללה: "היא שותפה חשובה במלחמה בקיצונים אסלאמיים"

זמן צפייה: 02:39

בכיר בממשל ארצות הברית דחה היום (רביעי) את הביקורת הישראלית על הסיוע האמריקני לצבא לבנון, ואת דרישתה של ישראל להפסיק את הסיוע לצבא לבנון כל עוד הממשלה בביירות אינה פועלת נגד פרויקט הטילים המדוייקים של חזבאללה - וכל עוד לחזבאללה יש השפעה על הממשלה.

עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון דיוויד שנקר, שמבקר בישראל, אמר בתדרוך לכתבים בירושלים כי בניגוד לעמדת ישראל, ממשל טראמפ סבור כי "הסיוע לצבא לבנון הינו השקעה טובה". "אנחנו סומכים על צבא לבנון וחושבים שהוא שותף חשוב במלחמה בקיצונים אסלאמיים", הוסיף שנקר. "אנו מקשיבים לבת בריתנו ישראל וניקח את בקשתם בחשבון".

לעוד כתבות בנושא:

אחרי לחץ ישראלי: "טראמפ עצר סיוע צבאי ללבנון"

"ישראל למערב: התנו הסיוע ללבנון בכך שתפעל נגד פרויקט הטילים"

רחפן צה"ל נפל בגבול לבנון במהלך פעילות שגרתית

חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון
חייל לבנוני מסתכל במשקפת על חוות שבעא בגבול לבנון | צילום: רויטרס

שנקר הבהיר כי בניגוד לדיווחים, הסיוע לצבא לבנון, שעומד על 105 מיליון דולרים בשנה, לא הוקפא. לדבריו, הסיוע ללבנון עובר בחינה - אולם עד כה אין סיוע שהיה אמור להיות מועבר ולא הועבר ואין ציוד צבאי שהיה אמור להימסר ולא נמסר.

שנקר אמר כי ארה"ב עדיין מוכנה לתווך בין לבנון לישראל בנוגע להסדרת הגבול הימי בין המדינות, אך הראשונה אינה מעוניינת לקדם את הנושא. "אנחנו מחכים ללבנונים שיבואו. אם הם רוצים לקבל כסף בחינם, זה הולך להיות מאוד רווחי עבורם, הם במצב כלכלי גרוע והם במשבר, ועדיין מסיבה כלשהי הם לא מוכנים לחתום על הסכם שתוך שבע שנים יביא להם מיליארדי דולרים", אמר הבכיר האמריקני.

בתחילת החודש, כזכור, שני גורמים אמריקנים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי ארצות הברית לא תעביר ללבנון סיוע ביטחוני בסך של 105 מיליון דולרים. זאת, יומיים לאחר התפטרות ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי. על פי הדיווח, מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס שההחלטה התקבלה על ידי הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי, אך לא סיפקה הסבר למהלך. ממחלקת המדינה לא נמסרה תגובה.

חיילים מחזיקים דגלים של לבנון וחיזבאללה
חיילים מחזיקים דגלים של לבנון וחיזבאללה | צילום: רויטרס

אחד מהגורמים טען כי הוא סבור שהסיוע ללבנון נחוץ, היות שהמדינה נאבקת בחוסר יציבות כתוצאה מהמצב הפוליטי ומהמתיחות באזור. לדבריו, חשוב במיוחד לחזק את צבא לבנון, ועצירת הסיוע עלולה לסלול את הדרך לרוסיה - שכבר חיזקה את השפעתה בסוריה, לאחר הודעת טראמפ על הסגת הכוחות האמריקניים.

כמה ימים קודם לכן, טענו פקידים ישראלים בכירים כי ישראל העבירה מסרים לארה"ב ולמדינות מערביות נוספות, לפיהם יש להתנות את המשך הסיוע הכלכלי ללבנון בפעולה של ממשלת לבנון נגד פרויקט הטילים המדוייקים של חזבאללה ובהרחקת הארגון ממוקדי הכוח בממשלה. זאת, ברקע המשבר הפוליטי הנוכחי בלבנון.

הפקידים ציינו כי בשבועות האחרונים הנחה משרד החוץ את שגרירי ישראל בכמה בירות מרכזיות בעולם להעביר את המסרים הללו למקבלי ההחלטות. העברת המסרים החלה עוד לפני תחילת ההפגנות בלבנון. עוד צוין כי התערבות או אמירות פומביות ישראליות בנוגע למחאה בלבנון יהיו בלתי מועילות, אולם אין ספק שאם השפעת חזבאללה על הממשלה בביירות תפחת, הדבר יקל מאוד על מדינות לסייע ללבנון.