בדרך להקמת ממשלת שינוי: בנט, לפיד, סער וליברמן נפגשים כעת

גורמים בגוש השינוי: יו"ר יש עתיד שואף להודיע על הקמת ממשלה כבר היום • הליכוד טען כי ללפיד אסור להעביר את התפקיד לבנט. יועמ"שית בית הנשיא השיבה: יו"ר ימינה יוכל לכהן ראשון

זמן צפייה: 05:08

לקראת סיום המנדט של יאיר לפיד, ראשי המפלגות ימינה, תקווה חדשה, ישראל ביתנו ויש עתיד נפגשים בשעה זו (שלישי) בניסיון להגיע להסכמות. זאת, לאחר שצוותי המשא ומתן ישבו לאורך הלילה ונרשמה התקדמות במגעים להקמת הממשלה. גם בכירת ימינה, איילת שקד הגיעה לפגישה, על אף האולטימטום שהציבה.

בתוך כך, גורמים בגוש השינוי מסרו לחדשות 13 כי לפיד שואף להודיע כבר היום לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לקראת תום המנדט שיפוג מחר, מתכוון לפיד לסגור את הקצוות האחרונים כדי להכריז באופן רשמי ובהקדם האפשרי כי הצליח לגבש קואליציה.

במקביל, בליכוד הגישו פנייה ליועצים המשפטיים של הכנסת ושל בית הנשיא וטענו כי על פי חוק יסוד הממשלה, אין ללפיד את הסמכות להעביר אל יו"ר ימינה, נפתלי בנט, את הזכות לכהן ראשון ברוטציה כראש הממשלה. בהודעת הליכוד נכתב כי "לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה" וכפי שהתבקש ראש הממשלה נתניהו בזמנו, על לפיד לפרט מה הרכב הסיעות בקואליציה שהתגבשה, אם מדובר בממשלת רוטציה ומי יהיה ראש הממשלה החליפי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהבוקר: הוסרו כמעט כל הגבלות הקורונה בישראל • המדריך המלא

האיומים על בכירי "ימינה": אבטחה מקסימלית על בנט ושקד

המתיחות בדרום נמשכת: צה"ל תקף תשתית של חמאס ברצועת עזה

נפתלי בנט, יאיר לפיד
נפתלי בנט, יאיר לפיד | צילום: רויטרס

היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדיס- סירקיס, דחתה את טענת הליכוד ואמרה כי אין כל מניעה שלפיד יכהן כראש ממשלה חליפי בסבב הראשון של הרוטציה. נוסף על כך, הזכירה כי בחודש שעבר נעשתה אליה פנייה לבדיקת האפשרות שנתניהו יכהן שני ברוטציה וגם על כך השיבה בחיוב וציינה כי על כל פנים אין בעייתיות כאשר בעל המנדט מבקש לכהן כראש ממשלה שני ברוטציה. עם זאת, קיבלה את עמדת הליכוד והדגישה כי על לפיד להבהיר מה הרכב הסיעות בקואליציה שהתגבשה, אם מדובר בממשלת רוטציה ומי יהיה ראש הממשלה החליפי.

בהצהרה שקיים אתמול לפיד, הוא התייחס לשאלה אם הוא בטוח שאף אחד משותפיו לא יברח, וענה: "בוודאי שיש בי חשש, זה משא ומתן מורכב, זה יכול להתפוצץ בכל רגע. אמרתי לאשתי לא לבטל עדיין את חופשת הקיץ". לשאלת חדשות 13 על המחלוקות בין צוותי המשא ומתן, השיב: "אנחנו מסכימים על 80% מהדברים - נדע לדבר גם על ה-20% הנותרים".

עוד הצהיר יו"ר יש עתיד כי "גם אם היינו מקבלים 40 מנדטים - זו הממשלה שהייתי מקים. ממשלת אחדות תדאג לכל אזרח ישראלי - כולל אלה שלא הצביעו בעדנו, וכולל אלה שלא יהיו חברים בה". בנאומו, התייחס למכשולים שעוד צפויים לפני שהממשלה תקום, ואמר: "אולי זה טוב, כי נצטרך לצלוח אותם ביחד. זה המבחן הראשון שלנו. לראות אם אנחנו יכולים למצוא בימים הקרובים פשרות חכמות, בשביל המטרה הגדולה".

יאיר לפיד
יאיר לפיד

לפני לפיד ניצבים עוד מכשולים בטרם יכריז על גיבוש הקואליציה. אתמול, חברת הכנסת איילת שקד איימה כי אם לא תקבל את מקומה של יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי בוועדה למינוי שופטים - היא תיסוג מתמיכתה בממשלת השינוי. לפיד, שכבר חתם עם מיכאלי על הסכם קואליציוני, העניק לה גיבוי.

חברותה של שקד בוועדה למינוי שופטים חשובה למפלגות הימין, זאת מכיוון שהן חפצות בשלושה נציגים ימנים, שיהיה ביכולתם להטיל וטו בכל הקשור לבחירת שופטים לבית המשפט העליון. הדרישה של שקד מתואמת עם יו"ר המפלגה בנט. בגוש השינוי מעריכים כי בסופו של דבר יהיה ניתן לפתור את העניין וכי זה לא ימנע מלפיד להכריז ביום רביעי הקרוב שעלה בידו להרכיב ממשלה. 

שקד, איילת שקד
איילת שקד

בד בבד, גם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, מערים קשיים בדרך להקמת ממשלה, באמצעות דרישה שבהסכם הקואליציוני תופיע הסכמה כללית של מפלגות הקואליציה לפיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה והתובע הכללי - כך פורסם לראשונה בחדשות 13.

רוב מפלגות הקואליציה העתידית תומכות בדרישת סער, אך כדי לבצע את הרפורמה דרושה הסכמה כללית של כלל המפלגות. זאת ועוד, במפלגתו של סער דורשים לעגן בחוק את המשך הבנייה בהתנחלויות, ואפילו הציגו מפות של ההתיישבות והמשך הבנייה בהן.