בית המשפט ברוסיה גזר 7 וחצי שנות מאסר על הישראלית נעמה יששכר

למרות הלחץ שכלל שיחה בין נתניהו לפוטין, ביהמ"ש ברוסיה גזר על יששכר מאסר בפועל בגין עבירות סמים. משרד החוץ: "רואים את גזר הדין בחומרה, עונש לא מידתי". משפחתה: "היא בת ערובה"

זמן צפייה: 01:35

דרמה ברוסיה: בית המשפט בחימקי שבמוסקבה גזר אחר הצהריים (שישי) 7 וחצי שנות מאסר בפועל על נעמה יששכר, שנעצרה לפני כמה חודשים והואשמה בעבירות סמים, זאת למרות לחץ מצד ישראל להקל בעונשה. ממשפחתה נמסר: "שמענו את הגזרה, עד עכשיו התעסקנו בלהוכיח שלא היה ניסיון הברחה וסחר אבל עכשיו אנחנו מבינים שזה עניין גדול יותר, נעמה מוחזקת כבת ערובה". עורכי דינה יערערו לערכאה גבוהה יותר ברוסיה בעשרה ימים הקרובים.

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן היום ברוסיה לאזרחית הישראלית. מדובר בענישה כבדה חסרת פרופורציות כלפי צעירה ישראלית ללא עבר פלילי, אשר הייתה בטיסת מעבר בשדה התעופה במוסקבה, בדרכה לישראל. לצערנו, השלטונות הרוסיים לא נענו עד כה להפצרותנו לטפל במקרה בהלימה לנסיבות מעצרה".

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על רקע הדיווחים מוקדם יותר כי הרוסים פעלו לעסקת חילופי אסירים עם יששכר, במסגרתה תמנע ישראל הסגרתו של האקר רוסי. נתניהו ביקש מפוטין הקלה בעונש ובתנאי החזקתה של נעמה.

על פי הודעת לשכתו ראש הממשלה, נתניהו שוחח על הנושא עם פוטין גם בפגישתם בסוצ'י לפני מספר שבועות, וגם בשיחה טלפונית שקיימו השבוע שני המנהיגים. "ישראל העבירה מסר ברור: הענישה שהתביעה הרוסית מבקשת אינה מידתית ואינה הולמת את אופי העבירה המיוחסת ליששכר", נמסר.

"לצערנו, הבקשה להקל בעונש ובתנאי ההחזקה לא נענו עדיין על ידי התביעה הרוסית", נמסר עוד מלשכת נתניהו, "גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של ההאקר הרוסי סרגיי בורוקוב,  לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה". עוד נכתב: "ראש הממשלה ומדינת ישראל ימשיכו לעשות כל מאמץ מול הרשויות ברוסיה כדי לשחרר את נעמה יששכר ולהשיבה לחיק משפחתה". לאחר גזר הדין נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו מעריך מאוד את הנכונות של הנשיא פוטין להקדיש זמן לנושא ומקווה שהמאמץ יישא פרי בהמשך".

אלכסיי בורקוב בבית המשפט, הבוקר
''אין אפשרות למנוע את הסגרתו''. אלכסיי בורקוב | צילום: חדשות 10

על פי ההערכה בישראל, גורמי ביטחון ומודיעין רוסים עומדים מאחורי הההצעה לשחרר את יששכר תמורת בורקוב,  שנעצר בישראל ב-2016.  הגורמים משתמשים למעשה בה כקלף מיקוח בעסקה, על מנת לשחרר את בורקוב ולמנוע את הסגרתו לארצות הברית.

מוקדם יותר היום אמר בכיר ישראלי לחדשות 13 כי ישראל דחתה הצעה רוסית לבצע עסקה שבמסגרתה תשוחרר יששכר בתמורה לבורקוב. עוד ציין הגורם כי הרוסים העלו את ההצעה כמה פעמים כולל לאחרונה, והנושא עלה בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הבכיר הישראלי, אחרי פסיקת בית המשפט העליון שאישרה את ההסגרה לפני כמה שבועות, הובהר לרוסים כי לא ניתן באופן חוקי לשחרר את ההאקר. זאת, מכיוון שמדובר בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

ממשפחתה של יששכר נמסר בתגובה לדברי הבכיר: "מסתבר לנו היום שכל העניין עומד על הגב של נעמה. לא ידענו ולא האמנו שהרוסים מחפשים חילופי האסירים. לא היה לנו ברור מדוע חודש אחרי שתפסו אותה על אחזקה והיא הודתה באחזקה, פתאום הקפיצו את זה להברחה וסחר, אז הבנו שכנראה שזה בגלל הדרכון האמריקאי שלה". עוד הוסיפו כי "מנסים לקשור בין ההאקר הרוסי לנעמה ואנו מסרבים לקשור ביניהם. זה לא עבריין מול עבריין, כי הבת שלנו היא לא כזאת. הם מחזיקים אותה כקלף מיקוח".

בורקוב, יהודי אזרח רוסיה, נעצר בישראל, כאמור, לפני שלוש שנים בגין צו מעצר שהוציא האינטרפול. בורקוב היה מבוקש בארצות הברית בגין מעילה בשווי מיליוני דולרים בכרטיסי אשראי של אזרחים אמריקנים. "מדובר באזרח רוסי, יהודי במקור, שהגיע לארץ במהלך חופשה ונעצר", סיפר סנגורו, עו"ד מיכאל עירוני.

האדם המוסמך לאשר את הליך ההסגרה, שבסופו יוחלט אם בורקוב יוסגר לארצות הברית, הוא שר המשפטים אמיר אוחנה.

לפני כשלושה שבועות פנתה יששכר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה ממנו לסייע בשחרורה. זאת, באמצעות מסר שהעבירה אמה."תמסרי לראש הממשלה שבגלל שאני ישראלית מתייחסים אליי כפושעת", מסרה הצעירה. "כל חיי עלולים להיהרס. אני נמצאת כבר חמישה חודשים בהליך של מעצר, ללא אפשרות של מתן ערבות או חלופת מעצר בבית הכלא מונעים ממני שיחות טלפון ביקורים ואפילו מזון כשר. כל יום שעובר כאן בבית הכלא הרוסי הוא גיהנום. אפילו מכתבים כבר אינני יכולה לכתוב כי אוסרים עליי לקבל כלי כתיבה ובלוק דפים".