טראמפ יכריע בחודש הבא אם לפרסם את "עסקת המאה" - לפני הבחירות

גורמים אמריקנים וישראלים מסרו כי נשיא ארה"ב יחליט עד סוף חודש אוגוסט האם להמתין עד 17 בספטמבר טרם פרסום תוכנית השלום. קושנר בודק האם מנהיגי מדינות ערב מוכנים לתמוך בה פומבית

זמן צפייה: 01:10

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יכריע בשבועות הקרובים, עד סוף חודש אוגוסט, האם לפרסם את תכנית השלום שגיבשו יועציו עוד לפני הבחירות בישראל שיתקיימו ב-17 בספטמבר, כך אמרו לחדשות 13 גורמים אמריקנים וישראלים שמעורים בנושא.

מחר ייצא יועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, למצרים וייפגש עם הנשיא א-סיסי ואז למרוקו שם ייפגש עם המלך מוחמד השישי. לאחר מכן, ישוב קושנר לארה"ב ויבלה את השבועות הקרובים במועדון הגולף של טראמפ בניו ג'רזי שם ישהה הנשיא בחופשת הקיץ. במהלך החופשה צפוי להתקיים דיון עם כל בכירי הממשל בסיומו יוחלט האם להציג את תכנית השלום בספטמבר או להמתין עד אחרי הבחירות בישראל.

בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13: "איננו מתכננים כרגע שום פסגה מדינית בנושא תכנית השלום. קושנר וצוותו יחזרו לארה"ב וידווחו על שיחותיהם לנשיא, לסגן הנשיא, לשר החוץ וליועץ לביטחון לאומי וידונו עמם בצעדים אפשריים לגבי המשך קידום תכנית השלום".

כתבות נוספות בנושא >>

מלך ירדן לקושנר: "הסכם שלום חייב לכלול מדינה פלסטינית"

קושנר יגיע לישראל, סעודיה וירדן – וידון בקידום תוכנית השלום

גרינבלט על תוכנית השלום: "אי אפשר לצמצם הפתרון לשלוש מילים"

נתניהו וג'ארד קושנר בפגישה בלשכת רה''מ
נתניהו וג'ארד קושנר בפגישה בלשכת רה''מ | צילום: קובי גדעון/לע''מ

קושנר הגיע אתמול לאזור המזרח התיכון במטרה "למשש את הדופק" של מנהיגי מדינות ערב, ולבדוק האם יהיו מוכנים להביע תמיכה פומבית בתכנית ומה עמדתם לגבי פרסומה בעיתוי הנוכחי. גישוש דומה עשה הערב קושנר גם בפגישה שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים.

קושנר החל את מסעו באזור אתמול בסעודיה ונפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. היום הוא הגיע לרבת עמון ונפגש עם עבדאללה מלך ירדן. המלך הבהיר לקושנר כי כל תכנית שלום חייבת לכלול הקמת מדינה פלסטינית בקווי 1967, שבירתה מזרח ירושלים.

פגישת ג'ראד קושנר והמלך עבדאללה בירדן
פגישת ג'ראד קושנר והמלך עבדאללה בירדן | צילום: סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית, ''פטרה''

כאמור, מוקדם יותר היום נפגש קושנר עם מלך ירדן, עבדאללה השני. בפגישתם השניים דנו במאמצים להגיע לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. עבדאללה, כך על פי הדיווח, הדגיש את הצורך להקים מדינה פלסטינית עצמאית בקווי גבולות 67', שבירתה מזרח-ירושלים ושתחיה בביטחון ובשלום לצד ישראל על בסיס פתרון שתי המדינות.

אחד המהלכים שהאמריקנים מעוניינים לקדם במהלך הביקור באזור הוא הקמת הקרן הבין-לאומית שתממן את החלק הכלכלי של "עסקת המאה". לפני כשלושה שבועות נפגש קושנר עם שר האוצר האמריקני ועם נשיא הבנק העולמי בנושא.

לפני שבועיים פגש קושנר את שר החוץ של בחריין שייח' חאלד בן-אחמד אל-חאליפה. הבכיר בבית הלבן ציין כי ארה"ב הציעה כי הקרן הבין-לאומית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלסטינית תמוקם בבחריין. הבחריינים מסכימים לכך וקושנר רוצה לקבל את ברכת הדרך משאר מדינות ערב. יועצו הבכיר של טראמפ גם מעוניין לדון עם מנהיגי מדינות ערב לגבי היקף התרומות שהם יהיו מוכנים לתת לקרן לצורך פרוייקטים כלכליים בגדה המערבית ורצועת עזה.