קושנר: "נודיע בשבוע הבא על צעדי המשך לוועידת בחריין"

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע כי הבית הלבן צפוי לפרסם פרטים נוספים בנוגע לתוכנית המאה, והוסיף: "טראמפ מאוד מחבב את אבו מאזן - ומוכן לפעול איתו להבאת שלום"

ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, שעומד בראש צוות השלום של הבית הלבן אמר היום (רביעי) בשיחת עם כתבים מישראל ומהעולם הערבי כי הבית הלבן יודיע בשבוע הבא על צעדי המשך בנוגע לתכנית השלום.

הבית הלבן הציג בוועידה בבחריין את החלק הכלכלי של תכנית השלום אך הקהילה הבינלאומית עדיין ממתינה להצגת החלק המדיני של התכנית. בכירים בבית הלבן רמזו לאחרונה כי ימתינו עם פרסום החלק המדיני עד להקמת ממשלה חדשה בישראל בחודש נובמבר.

קושנר ניצל את שיחת הוועידה כדי להעביר שני מסרים לנשיא הפלסטיני אבו-מאזן. מצד אחד הוא מתח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית וכינה את התנהגותה ותגובתה לוועידה בבחריין "היסטרית ומטופשת". קושנר הדגיש כי ההנהגה הפלסטינית "עשתה טעות אסטרטגית" כשהחליטה להחרים את הוועידה בבחריין ולא לדון בתכנית הכלכלית שהתמקדה בשגשוג כלכלי לפלסטינים.

עוד בחדשות 13:

קושנר: "הדלת עדיין פתוחה עבור הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ"

דיווח פלסטיני: הרשות עצרה תושב חברון שהשתתף בוועידת בחריין

נתניהו: הפלסטינים שללו את "עסקת המאה" – מבלי ששמעו מה יש בה

קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין
קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס

מנגד קושנר שיבח כמה פעמים את הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן ואמר כי הנשיא טראמפ מחבב אישית את אבו-מאזן ומעוניין להיפגש עמו ולשוחח עמו. "הדלת תמיד פתוחה לפלסטינים לחזור ולדבר איתנו", אמר קושנר. "אם הם יפסיקו להוציא הצהרות משוגעות וייכנסו איתנו לדיאלוג הם יראו שיש כאן הזדמנות. אנחנו מכבדים את הנשיא אבו-מאזן ומאמינים שהוא רוצה לעשות שלום. אנחנו רוצים לתת לו הזדמנות לנסות לעשות זאת".

יועצו הבכיר של טראמפ אמר כי התכנית הכלכלית שהוצגה בבחריין תיושם רק כחלק מהסכם מדיני בין ישראל לפלסטינים. הוא נמנע מהתייחסות לפרטי החלק המדיני של התכנית אך בתשובה לשאלה של עיתונאי לבנוני אמר כי התכנית תכלול "פתרון פרגמטי, הוגן ומעשי לסוגיית הפליטים הפלסטינים".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בתגובה להתבטאות של קושנר, אמר היום אבו מאזן: "מה הם כבר הציעו בסדנה בבחרין כדי שיאשימו אותנו בהכשלתה? הסדנה הזאת החלה עם נאום של קושנר, הסתיימה עם נאום של קושנר, וכל הדברים שאמר במהלכם היו שקר שהומצא על ידו. אם ישראל לא תמלא את ההסכמים שחתמה עם הרשות אז הרשות תפסיק גם היא למלא אותם. הרשות לא תסכים לפעול בתור גוף ללא סמכות".

ביום שבת, עם תום פסגת ה-G-20, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים ביפן כי הוא "חושב שהפלסטינים רוצים לעשות עסקה", והוסיף כי "אם לא יהיה הסכם בין ישראל לפלסטינים בתקופתי, לא יהיה הסכם לעולם".

"אני יודע שהפלסטינים רוצים לעשות עסקה, אבל הם רוצים לשחק אותה קשים להשגה ואני מבין אותם", אמר טראמפ באוסקה. "הפסקנו לתת להם כסף כי הם אמרו עלינו דברים רעים, למרות שעזרנו להם. אם תהיה עסקה נחזור לתת להם כסף, יש סיכוי לעשות עסקה. בגלל מה שקרה עם הבחירות בישראל הכל מתעכב - זה ייקח כנראה עוד שלושה חודשים".

ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקהי למזרח התיכון
ג'ייסון גרינבלט, יועץ למשא-ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון | צילום: GettyImages

בשבוע שעבר התייחס ג'ייסון גרינבלאט, שליח ארה"ב למזרח התיכון, לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ וטען כי "אנחנו מקווים ששני הצדדים יסכימו לפתרון שתי המדינות - אבל אין בכוונתנו לצמצם קונפליקט בסדר גודל כזה לשלוש מילים בלבד". את הדברים אמר בריאיון לרשת CNN.

גרינבלאט הדגיש כי "אין בכוונתנו להשתמש בסיסמאות שמשמעותן שונה עבור אנשים שונים. התוכנית עצמה, על עשרות העמודים שכוללת, הולכת לפרוס את האופן שבו אנו מאמינים שניתן לפתור את הקונפליקט – במידה ששני הצדדים יהיו מחוייבים אליה ויסכימו לפשרות. הנשיא טראמפ הגדיר זאת באופן מיטבי כשאמר שנתמוך בכל פתרון ששני הצדדים יסכימו לו".