קובי שבתאי מונה למפכ"ל המשטרה הקבוע: "מודע לגודל האחריות"

אחרי שנתיים ללא מפקד קבוע למשטרת ישראל, הממשלה אישרה את מינויו של שבתאי, ולאחר מכן השר אוחנה העניק לו את דרגת הרב ניצב: "האדם המתאים ביותר לחזק את אמון הציבור במשטרה"

זמן צפייה: 00:21

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעתו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות את ניצב קובי שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה. זאת, לאחר שנתיים ללא מפכ"ל קבוע. תוקף המינוי יהיה למשך שלוש שנים, והממשלה תהיה רשאית, בנסיבות מיוחדות, להאריך תקופת מינוי זו בתקופה נוספת שלא תעלה על שנה אחת.

עוד כתבות בנושא >>

עוד בטרם מינויו למפכ"ל: שבתאי מחפש מחליף ליועמ"שית המשטרה

בשל הקרע בממשלה: קובי שבתאי מונה לתפקיד מ"מ המפכ"ל לחצי שנה

ועדת גולדברג אישרה את מינויו של קובי שבתאי למפכ"ל המשטרה

טקס הענקת הדרגות לשבתאי

 

בהמשך לאישור השרים, קיבל שבתאי דרגות רב ניצב מהשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. השר נשא דברים בטקס: "אתה האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה. אתגרים רבים ניצבים לפניך: אכיפת הנחיות הקורונה, האלימות בחברה הערבית שהפכה למכת מדינה, השנה התקציבית הקשה הצפויה לנו. אין לי ספק שאם יש במשטרה אדם המתאים להתמודד עם האתגרים הללו זה אתה. נעמוד לצידך במאבקים ונברך על כל הצלחה".

גם שבתאי נשא דברים בטקס. "מתחייב לגבות כל שוטר ושוטרת שיפעלו על פי דין. מתחייב לדאוג לכך ששוטרינו ולוחמינו ישובו לקבל את ההערכה הציבורית להם הם כה ראויים. מודע לגודל האחריות, ונכון לשאת בה מתוך אמונה ושליחות".

טקס הענקת דרגות למפכ''ל הנכנס קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

שר הביטחון בני גנץ בירך על המינוי בפתח ישיבת הממשלה: "זהו מינוי שאני תומך בו והחלטתי לקדם אותו. הייתי רוצה שנקדם את כל המינויים המקצועיים שלצערי מעוכבים. אני מוחה על ההיתממות הזו כאילו 'שר הביטחון עוצר את הדברים'. המשחק הפוליטי הזה לא במקום כשמדובר בעניינים ממלכתיים, ומינוי המפכ"ל הוא עניין כזה".

עוד הוסיף גנץ: "אני מבקש להדגיש, אין כזה דבר מינוי שלי כשר ביטחון או של שר אחר. פרקליט מדינה זה לא מינוי שלי, זה מינוי של מדינת ישראל וכך גם 35 שגרירים. ראוי שנקדם את כל המינויים המקצועיים שעל הפרק. הם שייכים למדינת ישראל".

כזכור, לפני כשלושה שבועות אישרה הממשלה את בקשת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות את שבתאי לתפקיד מ"מ מפכ"ל המשטרה בלבד, לחצי שנה, ולא להעלות להצבעה את מינויו למפכ"ל קבוע. זאת, בשל הקרע בממשלה וסירובו של יו"ר כחול לבן בני גנץ לאשר את המינוי מבלי שיאושרו מינויים שהוא מקדם. גם גונדר קטי פרי מונתה זמנית לתפקיד מ"מ נציבת שב"ס.

טקס הענקת דרגות למפכ''ל הנכנס קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

זאת, למרות שרק כמה ימים לפני כן אישרה ועדת גולדברג את מינויו של ניצב שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה ואת מינוי פרי לנציבת שב"ס. גורמים בכירים במשטרה הגיבו לנושא ומסרו: "אנו מביעים מורת רוח ואכזבה על הניסיון למנות ממלא מקום נוסף למשטרה, מדובר בפגיעה קשה בארגון ובשלטון החוק של מדינת ישראל. על כחול לבן לשים את הפוליטיקה בצד ולפעול למען האינטרס הציבורי". בעקבות עיכוב מינויי הקבע, תקף אוחנה את גנץ בריאיון בחדשות 13: "אי אפשר להתנות את מינוי המפכ"ל בג'ובים".

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי שבתאי החל לראיין עובדים פוטנציאליים, לא משורות המשטרה, לתפקיד היועץ המשפטי למשטרה. זאת, עוד בטרם מינוי הקבע שלו לתפקיד הבכיר. בכירים בארגון אף ציינו כי "תמוה שזו פעולתו הראשונה".

הריאיונות לתפקיד הגיעו ברקע מתקפות ברשתות החברתיות נגד איילת אלישר, שמכהנת כיועצת המשפטית למשטרה כיום, בעיקר מצד בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. בנו של ראש הממשלה כתב בציוצים בטוויטר כי "איילת אלישר והפרקליטים נורית ליטמן ומנדלבליט הפכו את משטרת ישראל למשטרה פוליטית ופושעת", ובמקרה אחר האשים כי "אלישר מבצעת כל כך הרבה עבירות פליליות בחצי שנה האחרונה, רק על ניגוד העניינים עם בעלה ממובילי פרעות השמאל היא צריכה לשבת בכלא".