בתום דיון סוער: חוק הגדלת מספר השרים אושר בקריאה ראשונה

ההצעה לביטול המגבלה על מספר השרים אושרה במליאה. 65 ח"כים הצביעו בעד ו-54 נגד. בימים הקרובים תוקם ועדה לצורך ניסוח החוק, ובשבוע הקרוב תיערך ההצבעה סופית. אשכנזי: "אי אפשר לשתוק"

זמן צפייה: 10:35

הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את החוק להרחבת מספר השרים בממשלה כאשר 65 חברי כנסת תמכו בחוק ו-54 התנגדו לו. על פי הנוסח שעבר, לא תהיה מגבלה על מספר השרים. כמו כן, הכנסת אישרה הקמת ועדה לצורך ניסוח החוק, ובשבוע הקרוב, עוד לפני הרכבת הממשלה, צפויה הצבעה שנייה ושלישית.

בכיר מפלגת כחול לבן, גבי אשכנזי, אמר בתום ההצבעה כי "הבטחנו מאבק, הבטחנו שנהיה חומת מגן והגיע הזמן, אי אפשר לשתוק – במוצאי שבת הקרוב כולנו מפגינים". את הדברים כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

השר זאב אלקין ממפלגת הליכוד אמר לח"כים מהאופוזיציה כי "כבר לפני ארבע שנים הועבר החוק בהוראת-שעה, וגם בממשלה ש'יש עתיד' ויאיר לפיד השתתפו בה, כיהנו 23 שרים, ויש ח"כים שכיהנו כשרים בממשלה בת 30 שרים. איזו צביעות. בשום שלב שר מ'יש עתיד' לא קם ואמר 'אני מיותר – בוא נחסוך'". כמו כן אמר כי "משה בוגי יעלון עצמו היה במשך כארבע שנים שר לעניינים אסטרטגיים ולא חשב בשום שלב, שזו בושה לקבל את התפקיד הזה".

השר זאב אלקין
השר זאב אלקין | צילום: חדשות עשר

חבר הכנסת יאיר לפיד אמר במליאה: "לא צריך בישראל משרד לענייני תפוצות, זאת מחלקה במשרד החוץ. לא צריך משרד לענייני מודיעין, יש את משרד הביטחון. כל מה שצריך זה את הכיסאות והג'ובים שלכם. רק אדם ציני לוחץ על הכפתור ומחוקק חוק שהוא יודע שהוא גורם נזק. אין יותר העמדת פנים בבניין הזה שזה נעשה לטובת המדינה, הבושה מתה והיא חיה בבלפור".

יאיר לפיד נואם בכנסת
יאיר לפיד נואם בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

איציק שמולי ממפלגת העבודה אמר: "הניפוח של הממשלה, המהלך שבו מדובר, זה חלק ממערכה יותר רחבה – זה רק הצעד הראשון במהלך מסוכן ומשוחת של חסינות והתגברות, שבמסגרתה מה שעומד על הפרק זה איום ממשי על שלטון החוק והדמוקרטיה בישראל. רה"מ מקדם משוואה מאוד ברורה – בתמורה להרחקתו מהדין ואולי גם מהכלא, יתקרבו כמה שיותר אנשים לצלחת של השלטון".

איציק שמולי נואם בכנסת
איציק שמולי נואם בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

כמו כן, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' פנתה לחברי הקואליציה העתידית ואמרה: "ח"כים שימצאו את עצמם בתפקידי שרים לכלום ושום דבר – אתם אפילו לא חלק מהמשחק, אתם עוזרים למלט את ראש הממשלה מהדין. אם לא מזיז לכם שאתם חלק מההשחתה הזאת, אולי יזיז לכם שאתם פשוט עושים מעצמכם צחוק".

שלי יחימוביץ' בכנסת
שלי יחימוביץ' בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

כאמור, ביום ראשון אישרה הממשלה הצעת החוק לביטול המגבלה על מספר השרים כפי שנקבעה בחוק יסוד: הממשלה. בפתח ישיבת הממשלה התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת הקואליציה, ואמר כי "לצערי מפלגות עדיין נמצאות על צמרות העצים, אני מקווה שתימצא הדרך בהקדם להוריד אותם אל קרקע המציאות, כדי שנקים ממשלה ונוביל את המדינה להישגים חדשים". החוק יובא מחר לכנסת לאישור בקריאה ראשונה. בתגובה לביטול החוק, שיזם לפני חמש שנים כשהיה בכנסת ה-19, צייץ יאיר לפיד "שחיתות". החוק הקודם הגביל את מספר השרים ל-18. עורך הדין שחר בן מאיר עתר לבג"ץ נגד ביטול החוק, בטענה שלממשלת מעבר אסור לאשר שינוי של חוק יסוד.