ליברמן בדיון על תקציב המדינה: "הכי חברתי בתולדות ישראל"

לאחר שהושגו הסכמות על רוב המחלוקות, מליאת הכנסת מכונסת לדיון ולהצבעה על תקציב המדינה בקריאה ראשונה • עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 00:40

ישיר: מליאת הכנסת התכנסה הבוקר (חמישי) במטרה לדון ולהצביע על תקציב המדינה בקריאה ראשונה, זאת לאחר שמוקדם יותר הושגו הסכמות סביב רוב המחלוקות. שר האוצר ליברמן אמר: "‏אני מתהלך בכנסת ומרגיש יום חג. על פניו, העברת תקציב אמורה להיות חלק סטנדרטי בשגרת חייה של מדינה, אבל העובדה שבכנסות ה-21, ה-22 וה-23 זה לא קרה, ונוצר מצב של קיפאון מתמשך, מביאה אותנו היום להיות מחויכים ונרגשים. פייר, לא מתנצל על התחושות לרגע".

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר עם הצגת התקציב במליאת הכנסת כי: "אחת ההחלטות הקשות שקיבלנו זה ביטול החל"ת, צריך להבין שרק מבחינה תקציבית זה חסך למדינה 800 מיליון שקל, וזה מבלי לדבר על התרומה של החזרה לעבודה לתוצר הלאומי. צעדים כאלה אפשרו לנו להתקדם לכיוון משק צומח ואני מקווה שנמשיך לראות את הצמיחה גם בחודשים הבאים וגם ירידה באבטלה". עם זאת, ליברמן הדגיש כי מדובר ב"תקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל".

ליברמן גם התייחס להעלאת גיל הפרישה לנשים ואמר: "אני חושב שהמתווה הזה הוא הכי נכון, יש בו גם רשת ביטחון והוא גם נותן אנרגיה לאותם נשים שרוצות להמשיך לעבוד ולתרום למשק. תוחלת החיים קפצה ולכן היינו חייבים להכניס את התיקונים".

שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס היום בפתח ישיבת הסיעה לדיונים על תקציב המדינה: "הכנסת תצביע היום על התקציב בקריאה ראשונה. עוד צעד לכיוון הנורמליות. עוד שלב בדרך לממשל מתפקד, תקין, שעוסק בתפקידו האמיתי – לשפר את חייהם של אזרחי ישראל. אני מציע שאף אחד לא יתבלבל. אנחנו לא הולכים ביממה הקרובה להחזיר לשלטון את ביבי ודרעי ואיתמר בן גביר. גם לא נלך לבחירות".

לפיד הוסיף: "אני קורא מפה לכל חברי הכנסת של הקואליציה, תזכרו שאתם מנהלים את הוויכוח כי היום יש לכם את הכוח להשפיע. הכוח הזה הוא לא מובן מאליו. הממשלה הזו לא מובנת מאליה".

לקראת הקריאה וההצבעה הראשונה בכנסת על תקציב המדינה, מסתמנות הסכמות ברוב הסוגיות שבמחלוקת בין מפלגות וחברי הקואליציה. הדיון התחיל בשעה 10:00 ויימשך שעות רבות.

בנושא רפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים ל-65, הושגו הסכמות בין השותפות הקואליציוניות. בהמשך לדיונים בנושא, שהתקיימו בימים האחרונים בין משרד האוצר לבין חברות כנסת מהקואליציה הוסכם על קידום הרפורמה, כאשר מעבר לסך של 630 מיליון ש"ח שכבר נקבעו בהחלטת הממשלה, תורחב משמעותית רשת הביטחון החברתית בסך של מאות מיליוני שקלים לרבות מענקים ייחודיים לנשים מאוכלוסיות מוחלשות בגילאים מבוגרים. זאת, על מנת לצמצם את ההשפעות האפשריות כחלק מהמהלך. המתווה תומך בהעלאת גיל הפרישה לנשים תוך שהוא מעודד המשך תעסוקת נשים.

כמו כן, סוכם בהקשר זה גם על הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה של נשים ומשרד האוצר נענה לעמדת חברות הכנסת כך שלתקציב מענקי העבודה לעובדות יתווספו 130 מיליון ש"ח. הוסכם גם כי יוקצו 40 מיליון ש"ח עבור נשים מעל גיל 62 שנפלטו משוק התעסוקה לפני גיל 60 ושמיצו את זכותן לדמי אבטלה ולהכשרות מקצועיות  ולא הצליחו לחזור לשוק העבודה. בנוסף, צפויה העלאת קצבת הבטחת הכנסה לנשים מעל גיל 62 ועד גיל פרישה, במשך 5 שנים, בסך של 700 ש"ח בחודש.

בנושא הרפורמה בענף החקלאות, שעוררה התנגדות קשה בקרב החקלאים וחלק מחברי הכנסת בקואליציה, מפלגות הקואליציה הגיעו להסכמות כך שהרפורמה תיטיב הן עם הצרכן תוך התחשבות בהורדת יוקר המחיה והן עם ענף החקלאות תוך השקעה בפיתוח ובתמיכות ישירות. שר החקלאות, אמר הבוקר בתוכניתו של אודי סגל בגל"צ, כי ״עידן חדש מתחיל בחקלאות הישראלית. נעביר את רפורמת הפירות והירקות ונמשיך את הדיון בענף הביצים בשלושת החודשים הקרובים, לא נעשה את זה במסגרת חוק ההסדרים".

הרפורמה בענף הביצים תוצא מחוק ההסדרים, וחברי הכנסת יצביעו על הנושא היום בקריאה ראשונה בכנסת במסגרת החוק ובהמשך יפצלו את הסעיף מחוק ההסדרים. זאת, בכפוף להתחייבות של חברי הכנסת שהתנגדו למהלך להעביר את הרפורמה בענף תוך 3 חודשים בחקיקה רגילה.

קיימת עדיין מחלוקת בקואליציה לגבי קידום רפורמת הרגולציה שמקדם סגן השר וחבר הכנסת אבי קארה. חבר הכנסת מוסי רז מסיעת מרצ, שהשתתף במשא ומתן השבוע במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה הודיע בסיום הפגישות כי הוא יתמוך בהקמת רשות רגולציה. עם זאת, הודיע רז  כי הוא לא יתמוך בהצעה כפי שהיא מנוסחת כרגע מאחר ולטענתו, היא מזיקה לבריאות ולסביבה. במפלגת ימינה מסרבים כעת לפשרה בנושא ודורשים להעביר את החוק כלשונו.