ההצעה לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית

65 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 43 התנגדו ושישה נמנעו. ח"כ מיקי זוהר: "גנץ יתנגד לחוק כדי להישען על הרשימות הערביות ולהקים ממשלה" • נתניהו וליברמן נפגשו

זמן צפייה: 02:45

(בווידאו: ליברמן הודיע כי יתמוך בחוק פיזור הכנסת)

לקראת בחירות? הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, כאשר 65 חברי כנסת הצביעו בעד, 45 התנגדו לחוק ושישה נמנעו. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ימסור ב-20:00 הצהרה במליאה. זאת לאחר שנפגש עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190527-2003' autoplay='0' credit='' desc='בני גנץ על הצעת החוק לפיזור הכנסת' kid='1_5rd7q374' duration='221'']

לפני ההצבעה התקיים דיון במליאה, במהלכה אמר ח"כ מיקי זוהר, שהגיש את הצעת החוק יחד עם נתניהו, כי "הציבור יודע שאנחנו עלולים להיגרר לתהליך של בחירות שיעלה מיליארדים בלי סיבה אמיתית, לכן נתחיל את הליך החקיקה אבל לא נסיים לפני יום רביעי בשעה 24:00 בלילה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190527-2008' autoplay='0' credit='' desc='מיקי זוהר על הצעת החוק לפיזור הכנסת' kid='1_hgziznp0' duration='699'']

"חוק פיזור הכנסת הוא לא משהו שאנחנו רוצים לקיים, אבל אם וכאשר נראה מצב בו לא נצליח להקים ממשלה עם השותפות הטבעיות, נגמור את החוק עד יום רביעי ונחזיר חזרה לציבור", המשיך. "הסחטנות הפוליטית של המפלגות הקטנות עושה לנו נזק אדיר. לכן כולנו תקווה שליברמן יתעשת, יגיע להסכמות עם הליכוד, ונוכל להקים את הממשלה שהציבור, ששלח אותנו לכנסת, מצפה מאיתנו להקים".

זוהר הוסיף: "אמרנו לאורך כל הקמפיין שבני גנץ ירצה להקים ממשלה עם הרשימה הערבית. היום גנץ יתנגד להצעה לפיזור הכנסת כדי להישען על הרשימות הערביות ולהקים איתם ממשלה".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: חדשות עשר

ח"כ זאב אלקין אמר בדיון כי "הייתי מאוד שמח להימנע מהמעמד הזה. ח"כ זוהר צדק לחלוטין שהתהליך של יציאה לבחירות הוא לא התהליך הנכון, ואנחנו מביאים את הצעת החוק לא בלב שלם, אלא שיתקיים כאן רצון הבחור ותקום ממשלה של המחנה הלאומי". "אני מאוד מקווה שהליך החקיקה הזה לא נזדקק לו והשכל הישר יגבר. אך אם אין מנוס, ולא יימצא פתרון, נצטרך להמשיך בהליך החקיקה".

לפני הדיון לקראת ההצבעה הטרומית, התקיים דיון בוועדה המסדרת על פטור מחובת הנחה לחוק. עימות קולני התפתח בין ח"כ זוהר לבין חברי האופוזיציה, במהלכו תקף ח"כ צבי האוזר מכחול לבן: "חמישה מיליון שקלים על חסינות. תשחררו את מדינת ישראל מקרב החסינות הזה".

זאב אלקין ובנימין נתניהו. "מנסים ליצור קרע בין ראש הממשלה לליכוד"
זאב אלקין ובנימין נתניהו | צילום: רפי קוץ

בתוך כך, הליכוד מפעילה לחץ של הרגע האחרון על ח"כים מכחול לבן להצטרף לממשלה, והציעה לכמה מהם תפקידים בכנסת. בין היתר, אנשי ראש הממשלה פנו מאז הבוקר לחבר הכנסת גדי יברקן והציעו לו תפקידים – אך האחרון סירב. גורמים בבית היהודי אמרו כי יו"ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, ביקש מיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן להפגש עם ראש הממשלה נתניהו, וכי ליברמן הסכים. מוקדם יותר, הודיע ליברמן כי מפלגתו תתמוך בהצעה, ואילו יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר העבודה אבי גבאי הודיעו כי הסיעות שלהם יתנגדו.

ח"כ זוהר אמר לחדשות 13, דקות לפני ההצבעה במליאת הכנסת: "כל חברי סיעת הליכוד כול ראש הממשלה דיברו איתי והם לא מעוניינים בבחירות, אך אנחנו לא רוצים לתת לגנץ להרכיב ממשלה. לכן הדבר הוא פשוט, יש לנו עד יום רביעי להצביע על החוק. אם תגיע איזושהי פשרה והנושא ייפתר, לא נקדם את החוק. מעריך שיש 50% סיכוי שהכנסת תתפזר".

מוקדם יותר אמר ליברמן לחברי סיעתו כי "הדגשתי בעבר כי לא נסכים לשום שינוי, היינו ברורים וחדים. הנרטיב העיקרי של דוברי הליכוד הוא שאנחנו מנהלים מאבק אישי נגד ראש הממשלה, אבל כל בר דעת מבין שמדובר בעמדה עקרונית ולא בשום נקמה, ומזה הליכוד הכי פוחד". עוד הוסיף כי "בליכוד מנסים לייצר נקמה אישית בעזרת מכונת הפרופוגנדה האדירה שלהם. גם עיתון פראבדה בימי סטאלין היה עדין יותר".

עוד בחדשות 13:

ח"כים בליכוד קיבלו הודעה:"הצבעה לפיזור הכנסת – מחר ב-16:00"

ח"כ פורר: "הצעת נתניהו - פייק פשרה; מנסים לגרום לנו להיכנע"

רה"מ נפגש עם ראשי הסיעות; המועד שנידון לקיום הבחירות - 27/8

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: רויטרס

בנוגע לתאריך שנידון כמועד אפשרי לקיום הבחירות, אמר יו"ר ישראל ביתנו: "אני חושב ש-27 באוגוסט הוא לא תאריך מוצלח. כולם חוזרים מחופשה. אני מניח שבין ה-20 לספטמבר ל-29 יש מספיק זמן והרבה יותר טבעי לעשות את זה אחרי ה-1 בספטמבר".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של ליברמן: "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".

זמן קצר קודם לכן, כאמור, יו"ר כחול לבן אמר כי מפלגתו תתנגד לפיזור הכנסת, והוסיף כי "אני וחבריי בכחול לבן סבורים שיש להעביר את האחריות להרכבת הממשלה לאלטרנטיבה היחידה שקיימת - המפלגה שבראשותי". עוד הדגיש: "בחירות כרגע הן גניבת דעת גדולה ומיותרת של הפוליטיקה הישראלית".

גם יו"ר סיעת העבודה חבר הכנסת איציק שמולי הבהיר כי מפלגתו תתנגד להצעה: "הצבעה בעד - משמעותה הארכת חייו הפוליטיים של נתניהו, בעוד שמרגע שיינטל ממנו המנדט עשויות להיפתח אופציות חדשות להקמת קואליציה חלופית טרם הליכה לבחירות"

אביגדור ליברמן נואם בישיבת הסיעה
אביגדור ליברמן נואם בישיבת הסיעה | צילום: חדשות 13

אתמול נשלחה לחברי הכנסת בליכוד הודעה שבה התבשרו על מועד ההצבעה. "הנכם מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת", נכתב בהודעה. "הנוכחות חובה אין קיזוזים ואין היעדרויות. נא לאשר".

מוקדם יותר היום הסתיים סבב הפגישות שערך ראש הממשלה נתניהו עם ראשי המפלגות הממליצות, למעט יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שנעדר מהפגישות. הצדדים החליטו להמשיך את המאמץ לפתור את משבר הגיוס, ובמקביל להתחיל לקדם את החוק לפיזור הכנסת. לעת עתה, התאריך הנידון לבחירות אפשריות הוא 27 באוגוסט.

ח"כ זוהר כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתבקשתי על ידי ראשי הסיעות לתאם עם ליברמן מועד לבחירות. ‏התאריך המועדף - 27 באוגוסט".

בני גנץ בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן
בני גנץ בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן | צילום: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר היום התייחס ח"כ עודד פורר, יו"ר צוות המו"מ של "ישראל ביתנו", למשבר במגעים הקואליציוניים סביב סוגיית חוק הגיוס, והצהיר: "הצעתו של נתניהו היא פייק פשרה - הם הציגו את הדרישה המקורית שלהם, והציגו אותה כאילו מדובר בהצעת פשרה. השאלה היא אם ראש הממשלה הוא נתניהו - או שראש הממשלה הוא ליצמן". את הדברים אמר חבר הכנסת בתוכנית "העולם הבוקר".

לדבריו, "משמעות ההצעה היא שביום ראשון מחליטים החלטה א', וביום שני אפשר להחליט החלטה ב'. אין שום פיקוח של הכנסת". עוד הדגיש כי "אנחנו רוצים את מה שאמרנו בתחילת הדרך - הבעיה היא שאף אחד לא לוקח ברצינות את מה שאנחנו אומרים שהוא מבחינתנו קו אדום". לטענתו, מדובר בחוק שכבר נקבעה פשרה בעניינו בקדנציה הקודמת, עם הסכמה של הסיעות החרדיות. "עכשיו הם באים עם גחמה נוספת ומציעים לעשות פשרה על פשרה - אנחנו לא מוכנים לזה".

חבר הכנסת התייחס לאפשרות של הליכה לבחירות, וטען כי "מי שהולך לבחירות, על חוק שיש לו משמעות, אלו החרדים ונתניהו - שהחליט להיכנע לכל גחמה שיש לליצמן בעניין". פורר המשיך וסיפר כי במסיבת עיתונאים שכינס ליברמן לפני שבועיים הבהיר יו"ר המפלגה כי הנושא נמצא על סדר היום ואין כל כוונה לזוז ממנו. "חשבו שיביאו אותנו למצב של להיכנע לדרישות של ליצמן ואנחנו ניכנס כי 'יהיה לחץ' להקים ממשלה".

עודד פורר
עודד פורר | צילום: החדשות 13

אתמול אישרה מועצת אגודת ישראל את הצעת ראש הממשלה, לפיה יעדי הגיוס ייקבעו לפי נוסח החוק של ליברמן, ללא טבלת יעדי הגיוס, ויועברו להחלטת הממשלה. לפי ההצעה, סעיף פקיעת החוק יועבר גם הוא להחלטת הממשלה. עם זאת, יש לציין כי ליברמן, כזכור, אינו מסכים להצעה שבה היעדים לא ייקבעו בחוק.

מישראל ביתנו נמסר כי "ההזמנות למפגשים אישיים אצל רה"מ, כמו גם הודעה ממועצת גדולי התורה 10 דקות לפני מהדורות הערב - אלו שני צדדים של מהלך אחד הנועד להפעיל לחץ על ח"כ ליברמן. תכליתו של המהלך הוא לתפור את האשמה על ח"כ ליברמן ועל ישראל ביתנו כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת. האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מרה"מ להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן. בכל אופן הצעה שלנו מונחת על השולחן, פרסמנו אותה ברבים ואין בכוונתנו לוותר על עמדתנו העקרונית".