שר החוץ כץ לחדשות 13: ישראל תשתתף בוועידת בחריין

התבטאות השר בוועידת הג'רוזלם פוסט היא הראשונה מקרב בכירי בממשלה על הוועידה שתיערך בשבוע הבא • גרינבלט הצהיר שהוא תומך בדבריו של השגריר פרידמן, לפיהם לישראל הזכות לשמור חלקים מהגדה

זמן צפייה: 01:21

שר החוץ ישראל כץ אמר היום (ראשון) לחדשות 13 כי "ישראל תשתתף בוועידת בחריין". ההתבטאות של השר היא הראשונה של בכיר בממשלת ישראל לגבי הוועידה, שתיערך בשבוע הבא, ובה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. כמו כן, ראש הממשלה נתניהו טרם הגיב לנושא באופן פומבי. בתוך כך, גורם אמריקני בכיר מסר כי מחר יצאו ההזמנות לישראל לוועידת בחריין.

את הדברים אמר כץ בתום נאומו בכנס הג'רוזלם פוסט שנערך בניו יורק, ארצות הברית. בנאומו אמר שר החוץ כי "אנו מתמודדים עם איומים ואתגרים משמעותיים, כמו גם הזדמנויות רבות. זו שנת הכרעה, במה שאנחנו מכנים 'המראה בין המלחמות'. יש לנו סכסוך מתמשך עם איראן, עם חזבאללה ועם ארגוני טרור נוספים באזור". עוד הוסיף השר כי "ההשפעה של הסנקציות האמריקניות על איראן, הפעילות הצבאית והמודיעינית של ישראל נגד הרפובליקה האסלאמית ושלוחותיה בסוריה ובמקומות אחרים, כמו גם המדיניות הרוסית בסוריה – כל אלה יקבעו אם האזור יתקדם לכיוון של יציבות או של מלחמה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190616-1716' autoplay='0' credit='' desc='שר החוץ ישראל כץ נואם בכנס הג′רוזלם פוסט' kid='1_i35w7byl' duration='55'']

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, התראיין בכנס והתייחס להשפעת הבחירות בישראל על "עסקת המאה": "אם לא היו מכריזים על בחירות חוזרות בישראל כנראה שהיינו מפרסמים את החלק המדיני של תוכנית השלום במהלך הקיץ". לא החלטנו מתי להציג את החלק המדיני, אבל ההיגיון אומר שנחכה לנובמבר – אחרי שתוקם ממשלה חדשה בישראל". כמו כן התייחס לבחירות לנשיאות ארה"ב הקרבות ואמר: "טראמפ יוכל להמשיך לטפל בתוכנית חרף קמפיין הבחירות שיתחיל בעוד כמה חודשים. זה לא אמור להפריע".

נוסף לכך, שליח ארה"ב למזרח התיכון הגיב לדבריו של שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, לפיהם לישראל יש את הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית, ואמר: "אני חושב שהשגריר פרידמן התנסח באלגנטיות. אני תומך בדבריו". השגריר פרידמן אמר את הדברים לפני כשבוע ל"ניו יורק טיימס", אך במהלך הריאיון סירב לומר כיצד הממשל האמריקני יגיב אם נתניהו אכן יספח חלקים מהגדה.

שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן
שגריר ארה''ב בישראל, דיויד פרידמן | צילום: חדשות 13

ביום שישי נפגש כץ עם גרינבלט בביתו ליד ניו ג'רזי. בפגישה, לפי כץ, השניים דנו "באיומי איראן, במצב בעזה, בוועידת בחריין, במהלכים שמובילה ארה"ב באזור ובשיתוף הפעולה בין המדינות. יחסי ארה"ב וישראל חזקים מאי פעם".

ביום רביעי מסר דובר משרד החוץ העיראקי, אחמד א-סחאף, לערוץ "אל-מיאדין" כי מדינתו אינה מתכוונת להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין בעוד כשבועיים, שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. מוקדם יותר, הודיעה גם לבנון שלא תגיע לפסגה.

ישראל כץ וג'ייסון גרינבלט | צילום: טוויטר

כמו כן, הדובר הרשמי של ממשלת הרשות הפלסטינית, אבראהים מלחם, פרסם הודעה שבה טען כי בניגוד למה שפורסם, לממשלת הרשות נודע כי ירדן, מרוקו ומצרים לא הודיעו שהן מתכוונות להשתתף בוועידה בבחריין. נוסף לכך, מלחם מסר כי ממשלת הרשות וארגון אש"ף חוזרים על קריאתם למדינות העולם להימנע מהשתתפות בסדנה הכלכלית בחריין.

ביום שלישי בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי מצרים, מרוקו וירדן אישרו כי ישתתפו בוועידה. בהמשך, אישר הבית הלבן את הפרסום. "השתתפות שלוש המדינות בוועידה היא כישלון של הפלסטינים, שהפעילו לחץ נגדי בנסיון לשכנע עוד מדינות ערביות להחרים את הפסגה", אמר הבכיר לחדשות 13.

לפני כן הודיע המלך עבדאללה כי ירדן תשתתף בוועידה: "ירדן חייבת להשתתף בכל ועידה שקשורה לנושא הפלסטיני, כדי לדעת מה קורה וכדי לא למצוא עצמה מחוץ לחדר", הסביר המלך עבדאללה, שהוסיף כי הוא "מעריך שלא יקרה שום דבר חדש בכל הנוגע ל'עסקת המאה' בקיץ הקרוב". לדבריו, הלחץ על ירדן בנושא תוכנית השלום של טראמפ פחת. . הדברים נאמרו בפגישה עם כתבים ברבת עמון.