ירדן תחזיר את השגריר לישראל – שני העצורים הירדנים ישוחררו

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי הושגה הסכמה בין המדינות על העברת היבא אל-לבדי, ששובתת רעב כחודש, ועבד אל-רחמן מרעי. "רואים ביחסים עם עמאן אבן יסוד ביציבות במזרח התיכון"

זמן צפייה: 01:52

העצורים הירדנים בישראל: לשכת ראש הממשלה הודיעה הערב (שני) כי הושגה הסכמה עם ירדן, לפיה השגריר הירדני יחזור לישראל בימים הקרובים, במקביל לשחרור שני העצורים הירדנים, היבא אל-לבדי, ששובתת רעב כחודש, ועבד אל-רחמן מרעי.

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ביקר היום בירדן ונפגש עם שר החוץ א-ספדי, כדי לסכם את פרטי העסקה. עוד הודיע משרד רה"מ כי ראש השב"כ נדב ארגמן סיכם עם מקבילו הירדני אחמד חוסני על סידורי הביטחון סביב שחרורם, כדי למנוע את המשך פעילותם של שני המשוחררים שיועברו לירדן. "מדינת ישראל רואה ביחסים עם ירדן אבן יסוד ביציבות במזרח התיכון ותמשיך לפעול לשימור ביטחון האזור", נמסר מטעם המשרד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"ישראל ניסתה לקשור את שחרור העצורים מירדן בסוגיית המובלעות"

עורך דינה של הירדנית העצורה: "ישראל מצפצפת עלינו"

מעצר הישראלי בירדן: "לא צפוי להיות מקרה נעמה יששכר"

עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל
עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל

קודם לכן, מסר גורם ישראלי כי בכירים במשרד ראש הממשלה ביקרו בעמאן בשבוע שעבר ומסרו לבכירים ירדנים כי העצורים המנהליים יגורשו בחזרה לארצם תוך כמה ימים.

בתוך כך, גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי "שני העצורים ישוחררו כמחווה של ישראל לממשל הירדני ומתוך רצון לחזק את היחסים בין שתי המדינות". לדבריו, "השניים רחוקים מלהיות צדיקים, אבל היחסים עם ירדן בעת הזו הרבה יותר חשובים. ההערכה היא שהשניים ייחקרו עם גירושם בידי המודיעין הירדני".

במקביל, שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "האסירים ישובו לביתם עד סוף השבוע. הממשל הירדני פעל מהיום הראשון לשחרור העצורים בריאים ושלמים בכל מחיר".

בשבוע שעבר ביקר ח"כ אחמד טיבי את היבא א-לבד בבית הכלא קישון שבו היא נמצאת. בתום הביקור הוא אמר כי "חלה הידרדרות במצבה הבריאותי אך המורל שלה גבוה, היא בטוחה בצדקתה, מכחישה בתוקף את ההאשמות נגדה. וממשיכה בשביתת הרעב שפתחה בה לפני שלושה שבועות והיא מתעקשת להמשיך עד השחרור, ללא פשרות וללא התניות".

כמה ימים קודם לכן, הודיע שר החוץ הירדני כי הורה לשגריר הישראלי בירדן לשוב מתל אביב לעמאן להתייעצות במחאה על "מעצר לא חוקי" של שניים מאזרחיה. "לאור חוסר ההיענות הישראלית לדרישה המתמשכת שלנו מזה חודשים לשחרר את שני האזרחים הירדנים, והמשך מעצרם הלא אנושי, השגריר זומן כצעד ראשון", כתב שר החוץ הירדני בציוץ בטוויטר.

היבא אל-לבדי, הירדנית העצורה בישראל
היבא אל-לבדי, הירדנית העצורה בישראל

באותו היום מסר משרד החוץ הירדני מסר כי השלטונות אזרח ישראלי, שהסתנן באופן לא חוקי למדינה באזור הצפון. דובר משרד החוץ, ספיאן אל-קצ'אה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הרשויות שומרות על המסתנן וחוקרות אותו כהכנה לקראת העברתו לגורמים הנוגעים בדבר, כדי לנקוט בצעדים החוקיים נגדו. מצה"ל נמסר כי הישראלי חצה את הגבול לירדן מרצונו.

כזכור, אל-לבדי בת ה-24, נעצרה לפני כחודשיים ונמצאת במעצר מנהלי בחשד לעבירות ביטחוניות, ובמחאה על מעצרה היא שובתת רעב. נוסף על כך, מעצרה עורר סערה בירדן ואף קריאות לחטוף ישראלים למען שחרורה. עבד אל-רחמן מרעי נעצר גם הוא לפני כחודשיים במעבר אלנבי ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי. לטענת בני משפחתו הוא חולה בסרטן.