הפלונטר הפוליטי ותוכנית השלום: יועצו של טראמפ בריאיון בלעדי

קושנר קרא לגנץ ולנתניהו בריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי להקים ממשלת אחדות, הדגיש כי חרף הנסיגה מסוריה ארה"ב לא תנטוש את ישראל וסיפר על ארוחת השבת בבית המשפחה החשובה באמריקה

זמן צפייה: 08:48

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, חתנו ואיש סודו, ג'ארד קושנר, התראיין היום (שלישי) לראשונה לכלי תקשורת ישראלי. בריאיון הבלעדי לחדשות 13 התייחס קושנר לפולנטר הפוליטי בישראל, לתוכנית השלום של טראמפ והמתח עם הרשות הפלסטינית. כמו כן, יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני התייחס גם לחיסולו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי, למצב בסוריה, להתפתחויות השונות במזרח התיכון ואפילו לקידוש שערך עם טראמפ.

בהתחלה התייחס קושנר להשפעת ארצות הברית במזרח התיכון ולישראל, ואמר כי "כל האזור משתנה עכשיו. אחרי הביקור כאן אני ממשיך לסעודיה. יש עמדה שונה באזור - מדינות רוצות לעשות עסקים עם ישראל. מבחינה כלכלית יש רצון רב לשיתוף פעולה צבאי עם ישראל, אבל צריכה להיות ממשלה, שתנצל את ההזדמנויות האלה".

קושנר התייחס לפגישותיו עם יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו ולפולנטר הפוליטי בישראל, ואמר כי הוא "חושב ששני המנהיגים רוצים להעביר למדינה את המסר שהבאתי איתי - שנפתחות הזדמנויות חשובות באזור, אבל ישנן הזדמנויות נוספות שנוכל לנצל יחד, לכן יהיה נהדר אם ישראל תמצא את הדרך להרכיב ממשלה". עוד הוסיף: "הם המומחים בטיפול בעניין זה ואני מקווה שהם ימצאו דרך לעשות זאת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שר המשפטים אוחנה: הפרקליטות חיסלה קריירות של אנשי ציבור

אירוע חריג בדרום: מטוסי קרב של צה"ל יירטו מל"ט בשמי עזה

טראמפ הכריז: חיסלנו גם את סגנו של מנהיג דאע"ש

ג'ארד קושנר בריאיון לחדשות 13 | צילום: חדשות 13

יועצו של הנשיא האמריקני התייחס גם ל"עסקת המאה", ואמר כי דן עם גנץ ונתניהו רק על תזמון פרסומה. "יש בה רעיונות טובים ואנחנו רוצים להציג את הרעיונות האלה. אני מקווה שננצל את ההזדמנות כדי לקרב בין הצד הישראלי לפלסטיני", הסביר היועץ האמריקני. לדבריו, ביטחון ישראל הוא דבר חשוב מאוד לאמריקה - שלום עם הפלסטינים הוא צעד מכריע, אם הם רוצים ביטחון באזור לטווח הארוך". לטענתו, ככל שהכלכלה הפלסטינית תשגשג והפלסטינים ירגישו טוב בנוגע לעתיד שלהם - כך זה ייטיב עם ישראל".

קושנר התייחס גם להצהרת נתניהו, שהבטיח לספח את בקעת הירדן בזמן קמפיין הבחירות. לדברי יועצו של טראמפ, הממשל האמריקני בחן את האזור זמן רב בעזרת מומחים בתחום הביטחון. "אנחנו מבינים עד כמה חיוני בקעת הירדן לביטחון ישראל וניקח את זה בחשבון", אמר קושנר. "אבל נתניהו לא דיבר רק על סיפוח, אלא גם על ריבונות".ן

פגישת גנץ ונתניהו
פגישת גנץ ונתניהו | צילום: אלעד מלכה

יועצו של נשיא ארצות הברית נשאל אם הבית הלבן יתמוך במהלך של סיפוח והחלת ריבונות על בקעת הירדן, והשיב כי "אם תוגש הצעה ממשית, נבחן אותה ונדון בכך. אבל אנחנו מקווים שלאחר הרכבת הממשלה נוכל לבחון את התמונה המלאה של מה שנרצה לראות - וזה כולל פשרות של שני הצדדים. אנחנו אוהבים לשמור על אפשרויות פתוחות - זו הדרך של טראמפ".

"אנחנו מוכנים להפגש עם הפלסטינים, אבל אנחנו לא מוכנים לעשות זאת כשלא מכבדים את אמריקה", התייחס קושנר למתח בין ארצות הברית לרשות. "אנשים נוקטים עמדות שונות, אבל אני מנסה להפריד בין עמדת משא ומתן לעמדה אמיתית. בסופו של דבר אני מאמין שאנשים יפעלו מתוך היגיון".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

כמו כן, חתנו של טראמפ התייחס לחיסולו מוקדם יותר השבוע של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי, ואמר כי "כשטראמפ נבחר לנשיאות היה בלגן בסוריה. היא הייתה בעיצומה של מלחמת אזרחים שבה נהרגו יותר מחצי מיליון בני אדם וחליפות דאע"ש הייתה בגודל אוהיו. כבשנו אותם בחזרה והעבודה שהוביל הנשיא יחד עם הצבא, הכוחות המיוחדים וקהילת המודיעין היא צעד גדול קדימה - חיסולו היה צעד סמלי גדול וחשוב עבור אמריקה והעולם, אבל יש לנו עוד עבודה רבה".

בנוסף על כך, התייחס קושנר לנסיגת ארצות הברית מסוריה והמתח שיצרה בישראל מהחשש שהממשל האמריקני יחליט להפסיק את תמיכתו במדינה. לטענתו, אין לנסיגה השפעה על היחסים של ישראל עם ארצות הברית, ואף הדגיש כי "הקשר התחזק משמעותית".

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש | צילום: רויטרס

חתנו של הנשיא התייחס למתח בממשל האמריקני ואמר כי חברי הקונגרס הדמוקרטים "ניסו להדיח את טראמפ בשלוש השנים האחרונות - ולא הצליחו לעשות זאת". לדבריו, "הם חקרו אותו שוב ושוב ולעם האמריקני נמאס מזה. אז בזמן שהם מתמקדים בזה, הנשיא ימשיך לעשות את הדברים שחשובים לעם האמריקני - ההישגים שלו לא ניתנים להכחשה".

"אם חברי הקונגרס רוצים להיות שותפים לעבודה שאנחנו עושים, כדי לנסות ולחזק את המדינה ולהפוך אותה למשגשגת יותר - אנחנו מזמינים אותם להצטרף אלינו", המשיך היועץ האמריקני. "אם הם רוצים לשחק במשחקים מטופשים - נתמודד עם זה באופן המתאים אבל לא נניח לזה להסיח את דעתנו כממשל".

טראמפ נואם

בהמשך התייחס יועצו וחתנו של טראמפ לאמירותיו של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, שאמר כי זה לא ראוי שטראמפ מינה את מקורבו ליועצו הקרוב. על כך השיב קושנר כי "הוא זכאי לדעה משלו, אבל חלק גדול מהעבודה שנתן לי הנשיא בשלוש השנים האחרונות היה לנקות את הבלגן שהשאיר מאחוריו ביידן. הנשיא זכאי לבחור את הצוות שלו ועבדנו איתו זמן רב ואני חושב שעשינו עבודה טובה".

קושנר התייחס לחייו עם בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ, וסיפר כי "לפני עשר שנים היה לנו מזל והתחתנו. חיינו בעשר השנים האחרונות היו מסע מדהים. זה לא התנהל בדיוק כמו שציפינו, אבל באופן כללי זו הייתה חגיגה יפה מאוד ונהנינו מאוד יחד". חתנו של טראמפ אף סיפר כי טראמפ היה בביתם כשעשו קידוש באחד מימי שישי.

ג'ראד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, יחד עם איוונקה טראמפ
ג'ראד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, יחד עם איוונקה טראמפ | צילום: רויטרס

היועץ האמריקני אף אישר את הסיפור לפיו כשנתניהו היה מגיע לביתם, ראש הממשלה היה ישן במיטתו של קושנר בעוד האחרון היה ישן על הספה. לדברי קושנר, הוא היה ישן במרתף בזמן ביקורי נתניהו.

איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ
איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ | צילום: GettyImages/אימג'בנק