"נולדנו פה - לא יעקרו אותנו": הישראלים שזועמים על עסקת המאה

התוכנית שהציג נשיא ארה"ב הצליחה להפתיע כמה מתושבי הדרום והצפון, שהופתעו לגלות שאולי בקרוב יצטרכו לפנות את ביתם - למען השלום. "זה לא יקרה - אנחנו חיים כאן כבר הרבה שנים"

זמן צפייה: 04:59

מאות אלפי ישראלים גילו אתמול (שלישי) שעל פי תוכנית השלום, יש סיכוי שיום אחד היישובים שבהם הם גרים יהפכו לחלק ממדינת פלסטין. ערבים ישראלים מהמשולש שנולדו כאן - ובהחלט רוצים להישאר ישראלים, וכן אלפי תושבים שחיים בגבול מצרים שבדרום, התעוררו הבוקר לאי ודאות.

תוכנית החלפת היישובים שהציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפלה על התושבים בהפתעה גמורה - מאום אל-פחם שבצפון, דרך יישובי ואדי עארה ובאקה אל-גרבייה ועד טירה, טייבה וקלנסווה שבמשולש.

"תודה לאל שמדובר רק בתוכנית", אמר תושב טירה פאדי מנסור, "וזו תוכנית שלא תקרה אף פעם. אפשר לעשות שלום בלי התוכנית ההזויה הזאת שלא מקובלת על אף אחד". "נולדנו פה", הוסיף תושב אחר של המקום, "וגם הסבים שלי - 20 דורות לאחור, נולדו כאן. יש לנו פה שורשים ואף אחד לא יכול לעקור אותנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בדרך הביתה: פוטין אישר את בקשת החנינה של נעמה יששכר

אזעקת צבע אדום נשמעה בעוטף עזה

סקר חדשות 13: אין שינוי במפת הגושים, 51% תומכים בסיפוח

החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ
החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

במשך שנים דחתה הנהגת ערביי ישראל כל רעיון או הצעה לחילופי שטחים במסגרת הסכם מדיני. תוכנית טראמפ בנוגע לעתיד היישובים דומה מאוד לתוכנית שהציג לפני 18 שנים יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אז הדבר כונה "טרנספר". הפעם, רשימת היישובים שמיועדים להימסר לידי הרשות הפלסטינית - אם וכאשר, גדולה עוד יותר ורבים מהם נושקים ממש ליישובים היהודיים. בבית הלבן הבהירו הבוקר כי גם אם תתממש התוכנית, התושבים יישארו עם תעודת זהות ישראלית גם תחת שליטה פלסטינית.

גם ראש עיריית אום אל-פאחם סמיר מחאמיד, וראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה לא ממהרים להאמין שהחזון של טראמפ אכן יתגשם בקרוב. "זה לא יקרה", טען שדה, "וזה לא הגיוני. אנחנו צריכים לראות איך מחברים ולא איך מפרידים. ערביי ישראל והיהודים חיים פה כבר הרבה שנים יחד". מחאמיד, ילד המקום, הוסיף כי "העסקה היא רק של צד אחד. ראש ממשלת ישראל עמד לצד טראמפ - אבל איפה הצד השני? איפה ה'דיל'? כל מה שנעשה כאן הזוי ולא ישים".

המפה ע''פ תוכנית השלום של טראמפ
המפה ע''פ תוכנית השלום של טראמפ | צילום: חדשות 13

כמו בצפון - גם בנגב הופתעו לגלות שהם חלק מתוכנית המאה. בשכנות לאזור שבו ממוקמים היום היישובים בני נצרים, שלומית ונווה אמור לקום אזור תעשייה והיי-טק. דרומה יותר נמצאת פתחת ניצנה, שם חיות יותר מ-20 משפחות ישראליות מצפון מערב, שם אמורה להיבנות מנהרה תת-קרקעית שתחבר בין עזה ליהודה ושומרון.

במועצה האזורית אשכול וברמת נגב לא רגילים להיות חלק מהסכמים מדיניים נרקמים, אבל הבוקר הם פתחו את המפה וגילו שאם התוכנית אכן תצא לפועל - אזורים מסויימים בתחומם יועברו כפיצוי לפלסטינים, ותושבי פתחת ניצנה ייאלצו לפנות את ביתם.

ערן דורון, ראש מועצת רמת הנגב, זעם: "זה נראה לא ישים ולא הגיוני - לא בגלל שאנחנו מתנגדים להסכם, אלא פשוט זה לא הגיוני לייצר על גבול ישראל עם מצרים שתי מובלעות פלסטיניות בתוך או מובלעת ישראלית בפנים. זה דבר שלא יכול להתקיים ולכן אנחנו חושבים שהדבר הזה לא סביר". בין התושבים המתגוררים בנווה גם שר החינוך רפי פרץ, שכבר פונה מביתו שבגוש קטיף בשנת 2005.

פתחת ניצנה
פתחת ניצנה | צילום: חדשות 13

"אף אחד לא הציד לנו את התוכנית ואנחנו לא יודעים על מה מדובר", אמר יענק'לה מוסקוביץ', ממושב קדש ברנע. "אנחנו ממש לא מרגישים בנוח, כאילו לא סופרים אותנו. אבל אנחנו אנשי חזון, אנשי אמונה כך שאנו מאמינים שבסופו של דבר נמשיך לפתח ולקדם את האזור".

כאמור, גם ביישובי פתחת ניצנה צופים אל העתיד בדאגה - זאת למרות הסירוב הפלסטיני המוחלט לדון בתוכנית. הערב התכנסה המועצה האזורית רמת נגב לישיבת חירום, שבסופה הוחלט לדרוש מראש הממשלה להגיע לרמת נגב, להציג את התוכנית המלאה ובמקביל לקדם את חיזוק פתחת ניצנה.