"הערכה: ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי ציתות בסמוך לבית הלבן"

באתר "פוליטיקו" פורסם מפי בכירים אמריקנים לשעבר כי ציוד האזנה לטלפונים סלולריים הושתל על ידי ישראל בכמה מקומות אסטרטגיים נוספים בוושינגטון. לשכת נתניהו: "שקר מוחלט"

זמן צפייה: 04:23

אתר "פוליטיקו" פרסם היום (חמישי) הערכה של שלושה בכירים אמריקנים לשעבר, הטוענים כי ככל הנראה ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי האזנה שנמצאו בכמה מקומות אסטרטגיים בוושינגטון - בין היתר בסמוך לבית הלבן.

לשכת ראש הממשלה דחתה את הדיווח ומסרה: "שקר מוחלט. קיימת התחייבות רבת שנים והנחיה גורפת של ממשלת ישראל שלא לעסוק בפעילות מודיעינית בארה"ב. ההנחיה הזו מיושמת באופן מוחלט ללא יוצא מן הכלל". גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח עם נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארה"ב, וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".

רה"מ נתניהו התייחס לדיווח ואמר מיד לאחר נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב. אבל שקר מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארצות הברית וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".

עוד בחדשות 13:

איראן שמחה לאידו של בולטון: "מחרחר המלחמה הגדול הורחק"

דיווח: מרגל אמריקני חולץ מרוסיה – לאחר שטראמפ חשף מידע חשאי

ערב טיסת נתניהו לסוצ'י: רוסיה הביעה דאגה מהצהרת הסיפוח

הגיע עד לאזור לאזור המגורים - ונעצר. הבית הלבן (ארכיון)
הבית הלבן (ארכיון) | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, בניגוד למקרים אחרים שבהם עלה חשש לריגול זר על אדמת ארצות הברית, ממשל טראמפ לא נזף בממשלת ישראל על המהלך - ולא היו לו כל השלכות, כך על פי אחד מהגורמים. ככל הנראה, סיפר, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא טראמפ ויועציו הבכירים, ולא ברור אם הניסיונות צלחו.

לפני כשנה אותר ליד הבית הלבן ובכמה מקומות אחרים בוושינגטון ציוד ליירוט תעבורה של טלפונים סלולריים. נערכה חקירה של המשרד להגנת המולדת יחד עם ה-FBI וה-CIA, במסגרתה בחנו את הציוד שנתפס ופירקו אותו כדי להבין למי הוא שייך. ההערכה המקורית דאז הייתה כי מדובר במודיעין הסיני.

בהתבסס על ניתוח פורנזי, ה-FBI וסוכנויות נוספות שבחנו את המקרה הצהירו כי נראה שאכן האמצעים הוטמנו על ידי סוכנים ישראלים.

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בבית הלבן
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בבית הלבן | צילום: רויטרס

לנשיא טראמפ יצא בעבר מוניטין של מי שמחזיק בגישה בלתי קפדנית כלפי הנחיות אבטחה - במאי 2018 פורסם ב"פוליטיקו" כי הנשיא הרבה להשתמש במכשיר טלפון בלתי מאובטח, וחודשים ספורים לאחר מכן דווח ב"ניו יורק טיימס" כי מרגלים סינים נוהגים להאזין לשיחות הטלפון של הנשיא.

דובר השגרירות הישראלית הכחיש את הדיווח: "ההשערות הללו הן שטויות מוחלטות. ישראל לא עורכת מבצעי ריגול בארצות הברית, נקודה". גורם בכיר בממשל טראמפ הצהיר: "הממשל לא מגיב לסוגיות הקשורות לביטחון או למודיעין". ב-FBI סירבו למסור תגובה.

עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, כתב בתגובה לדיווח כי "זהו פייק ניוז עם תבלין של אנטישמיות. מדיניות ישראל מזה עשרות שנים אוסרת חד משמעית על ריגול בארצות הברית. אני מתקשה מאוד להאמין שמדיניות זו השתנתה".