"ישראל ניסתה לקשור את שחרור העצורים מירדן בסוגיית המובלעות"

בכירים בירדן אמרו לחדשות 13 כי עמאן דחתה את ניסיונות ירושלים לקשר בין שחרור שני העצורים לפשרה בנוגע למובלעות צופר ונהריים. ירדן הזהירה שלהמשך בקו הזה יהיו השלכות חמורות על היחסים

זמן צפייה: 03:33

בכירים ירדנים אומרים היום (רביעי) כי בשיחות שהתנהלו בשבועות האחרונים בין שליחי נתניהו לבין בכירים בממשלת ירדן ניסה הצד הישראלי לקשור בין שחרור שני האזרחים הירדנים העצורים בישראל לבין סוגיית מובלעות צופר ונהריים והנסיון למצוא פשרה בנושא.

מי שניהלו את המגעים מהצד הישראלי היו היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ואנשיו ומהצד הירדני שר החוץ איימאן סאפאדי. לפי הירדנים הישראלים יצרו קישור בין אפשרות של שחרור העצורים לבין פשרה בנושא המובלעות ואולי מתן הארכה של פרק הזמן בו החקלאים הישראלים יוכלו להמשיך ולעבד את הקרקעות.

עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל
עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל

הבכירים הירדנים ציינו שירדן סירבה להצעה והזהירה את ישראל שלא להמשיך בקו הזה כיוון שיהיו לו השלכות חמורות על היחסים.

בישראל מודאגים מאוד מהמתיחות עם ירדן על רקע מעצר שני האזרחים הירדנים. פקידים ישראלים בכירים מתחו ביקורת מרומזת על השב"כ וטענו כי ניתן היה להימנע מהמשבר הזה עם התנהלות אחרת. היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת צפוי לבקר בירדן בימים הקרובים כדי לנסות ולהוריד את גובה הלהבות.

חקלאים ממושב צופר שבערבה התיכונה
חקלאים ממושב צופר שבערבה התיכונה | צילום: חדשות 13

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרטים, אך לא הכחישו אותם.

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) מסר בתגובה: "החשיפה כי ישראל השתמשה בשבויים המנהליים היבא אל-לבדי ועבד אל-רחמן מרעי כקלף מיקוח מול ירדן היא הוכחה כי מוסד המעצר המנהלי הוא כלי סחיטה אלים למטרות פוליטיות. מרעי הנו חולה סרטן ואל-לבדי שובתת רעב מזה ימים ארוכים ומצבה מתדרדר. כעת אנו יודעים בוודאות כי חייהם של השניים אינם אלא כלי מיקוח בידי ממשלת ישראל. לביזיון המחפיר והפושע הזה צריך לשים סוף! את שני החטופים הירדנים חייבים לשחרר מייד יחד עם מאות השבויים הפלסטינים הנמקים בבתי הכלא הישראלים ללא כל הליך משפטי".