עיראק: לא נשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין

דובר משרד החוץ בבגדד, אחמד א-סחאף, אמר לערוץ "אל-מיאדין" שמדינתו אינה מתכוונת לקחת חלק ביוזמה האמריקנית • הרשות הפלסטינית: בניגוד לטענת ארה"ב - ירדן, מרוקו ומצרים לא הודיעו שיגיעו

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי | צילום: החדשות 13

"עסקת המאה": דובר משרד החוץ העיראקי, אחמד א-סחאף, אמר היום (רביעי) לערוץ "אל-מיאדין" כי מדינתו אינה מתכוונת להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין בעוד כשבועיים, שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. מוקדם יותר, הודיעה גם לבנון שלא תגיע לפסגה.

בתוך כך, הדובר הרשמי של ממשלת הרשות הפלסטינית, אבראהים מלחם, פרסם היום הודעה שבה טען כי בניגוד למה שפורסם אתמול, לממשלת הרשות נודע כי ירדן, מרוקו ומצרים לא הודיעו שהן מתכוונות להשתתף בוועידה בבחריין. נוסף לכך, מלחם מסר כי ממשלת הרשות וארגון אש"ף חוזרים על קריאתם למדינות העולם להימנע מהשתתפות בסדנה הכלכלית בחריין.

לכתבות נוספות בנושא >> 

בכיר בארה"ב לחדשות 13: מצרים, ירדן ומרוקו יגיעו לפסגת בחריין

מלך בחריין ביקש מאבו מאזן להשתתף בוועידה – אך נענה בשלילה

גרינבלט: "זאת תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להגיע לוועידה בבחריין"

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי | צילום: החדשות 13

אתמול, כזכור, בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי מצרים, מרוקו וירדן אישרו כי ישתתפו בוועידה. בהמשך, אישר הבית הלבן את הפרסום. "השתתפות שלוש המדינות בוועידה היא כישלון של הפלסטינים, שהפעילו לחץ נגדי בנסיון לשכנע עוד מדינות ערביות להחרים את הפסגה", אמר הבכיר לחדשות 13.

מוקדם יותר אתמול, הודיע עבדאללה מלך ירדן כי ירדן תשתתף בוועידה. הדברים נאמרו בפגישה עם כתבים ברבת עמון. "ירדן חייבת להשתתף בכל ועידה שקשורה לנושא הפלסטיני, כדי לדעת מה קורה וכדי לא למצוא עצמה מחוץ לחדר", הסביר המלך עבדאללה, שהוסיף כי הוא "מעריך שלא יקרה שום דבר חדש בכל הנוגע ל'עסקת המאה' בקיץ הקרוב". לדבריו, הלחץ על ירדן בנושא תוכנית השלום של טראמפ פחת.

שלשום מסר גורם מצרי לאתר החדשות הערבי "דאר אל-חיאת" כי מצרים תשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין בסוף החודש, אך ציין כי אין משמעות הדבר שמדינתו מסכימה ל"עסקת המאה" האמריקנית. עוד הוסיף הגורם כי למרות שבכוונת מדינתו להיענות להזמנה של וושינגטון, הוא צופה כי הוועידה תיכשל כיוון שהפלסטינים מחרימים אותה.

א-סיסי
א-סיסי, נשיא מצרים | צילום: רויטרס

כידוע, ההכנות לוועידת בחריין מדשדשות ונתקלות בקשיים - וזו הסיבה שבגללה ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לאירוע, שצפוי כאמור להתקיים בעוד כשבועיים. פקיד ישראלי בכיר ציין כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בירושלים ב-30 במאי כי הממשל האמריקני עדיין מחכה לקבל אישורי הגעה ממדינות נוספות – במיוחד מדינות ערביות ומוסלמיות – ורק לאחר מכן יעביר הזמנה רשמית לישראל ויפרסם זאת פומבית.

האמריקנים היו מודאגים במיוחד לגבי השתתפותן של מצרים וירדן. שלמרות לחצים כבדים של הבית הלבן, התעכבו באישור הגעתן, וקהיר עדיין לא עשתה זאת באופן רשמי. גם מדינות כמו מרוקו, עומאן וכוויית לא אישרו הגעתן. הפלסטינים מפעילים לחץ נגדי על מדינות ערב כדי שאלה לא ישתתפו באירוע או ישתתפו בדרג נמוך בלבד.

הפקיד הישראלי הבכיר אמר כי ראש הממשלה נתניהו הודיע בשבוע שעבר לשר האוצר משה כחלון כי אם ישראל תוזמן לוועידה כחלון יהיה זה שייצג אותה. שר האוצר אף שוקל לצאת לוושינגטון לפני הוועידה כדי לקיים דיוני הכנה עם מקבילו האמריקני סטיב מנוצ'ין ועם ג'ארד קושנר.