"השיחות שיורטו חשפו: איראן הורתה לחזבאללה לתקוף אמריקנים"

כלי תקשורת באיחוד האמירויות פרסם כי ארצות הברית יירטה שיחות שבהן טהראן דרשה מארגון הטרור לפגוע באזרחיה. פומפאו: "סביר שאיראן עמדה מאחורי תקיפת צינור הנפט בסעודיה לפני כשבוע"

זמן צפייה: 00:33

(בווידאו: נשיא איראן מתייחס למתיחות עם ארצות הברית)

המתיחות במפרץ: ארצות הברית יירטה שיחות שבהן איראן דרשה מחזבאללה לפגוע באזרחים אמריקנים – כך דיווח היום (שלישי) ערוץ הטלוויזיה "אל-חדת'", הפועל באיחוד האמירויות.

מוקדם יותר היום, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר כי "סביר שאיראן עמדה מאחורי תקיפת צינור הנפט בסעודיה לפני כשבוע". את הדברים אמר לפני תדרוך לקונגרס בנושא המתיחות עם טהראן, שיתקיים הערב.

בתוך כך, שר הביטחון האמריקני בפועל, פטריק שנהאן, נשאל בתדרוך לגבי איום מצד איראן וענה כי "נכון לעכשיו סיכלנו את ההתקפות האפשריות נגד אמריקנים", אך הוסיף כי האיום נותר ממשי ויש לוודא כי "אין אדישות" בנוגע לאיראן.

לעוד כתבות בנושא:

זריף: "העלאת הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור - משחק מסוכן"

רוחאני: "אם הלחץ עלינו יימשך - נייצר צנטריפוגות מתקדמות"

זריף בתגובה לטראמפ: "איומים לא יעבדו - נסו להתייחס בכבוד"

פטריק שנהאן | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום כי "איראן לא תנהל מו"מ עם הנשיא טראמפ, אלא אם ארצות הברית תפגין כלפינו כבוד ותכבד את הסכם הגרעין. ארה"ב משחקת משחק מאוד מסוכן כשהיא מעלה את נוכחותה הצבאית באזור". את הדברים אמר בריאיון ל-CNN. בד בבד, התייחס נשיא איראן חסן רוחאני למתיחות במפרץ ואמר: "הנשיא טראמפ נסוג מהאיומים שלו על טהראן אחרי שראה את האחדות בקרב האומה האיראנית".

במהלך הלילה אמר רוחאני כי "במצב כיום, אין טעם בשיחות עם ארה"ב, לכן אנו בוחרים בהתנגדות. נשיא איראן הוסיף כי הוא בעד שיחות ודיפלומטיה, אך לא תחת התנאים הנוכחיים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי אם איראן תנסה לפגוע באינטרסים של מדינתו במזרח התיכון, היא תיענה ב"עוצמה גדולה". עוד אמר טראמפ כי הוא מוכן לשיחות עם טהראן "כשיהיו מוכנים לכך".

בתוך כך, בסעודיה דווח כי כלי טייס של החות'ים בתימן תקף מבנה אזרחי בסעודיה. כזכור, החות'ים השיעים הם בעלי בריתם של איראן. כמו כן, איראן הכפילה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום ברמה נמוכה, כך אמר אתמול מנהל ההעשרה בכור הגרעיני בנתנז. הגורם האיראני הבהיר כי מדובר בהכפלת כמות החומר המועשר ברמה של 3.67%, אך לא באחוז ההעשרה עצמו או הגדלת כמות הצנטריפוגות או סוגן.

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה | צילום: חדשות 13

לפני כשבוע, שר הביטחון האמריקני שנהאן, הציג בפגישה עם יועציו הבכירים של הנשיא טראמפ תוכנית צבאית לשליחת 120,000 חיילים אמריקנים למזרח התיכון, במקרה שאיראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את תוכנית הגרעין שלה. כך לפי דיווח בניו יורק טיימס מפי גורמי ממשל. עם זאת, טראמפ הכחיש את הדיווחים.

בתוך כך, בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר ל-"וול סטריט ג'ורנל" כי שתי משחתות אמריקניותהוצבו במצר הורמוז הסמוך לאיראן. לדבריו, המהלך עבר ללא תגובה צבאית מצד טהראן. "זאת הייתה פריסת הכוחות השלווה ביותר זה זמן רב", אמר לעיתון. עוד פורסם כי על פי חומרים שאסף המודיעין האמריקני, בארצות הברית מאמינים כי ההנהגה באיראן חשבה שממשל טראמפ התכוון לתקוף ולכן נקטה צעדים מאיימים כלפי האמריקנים.