יועץ פוטין בירושלים: "לא נקבל ניסיון לצייר את איראן כאיום"

היועץ הרוסי לביטחון לאומי אמר במהלך הפסגה הטרילטרלית כי התקיפות הישראליות בסוריה אינן רצויות. ג'ון בולטון בירושלים: "הטלנו את הסנקציות בגלל ההתנהגות הבלתי מתקבלת על הדעת של איראן"

זמן צפייה: 01:17

ניקולאי פטרושב, היועץ הרוסי לביטחון לאומי, אמר היום (שלישי) במהלך הפסגה הטרילטרלית של יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית כי כל ניסיון לצייר את טהראן כאיום בין-לאומי אינו מקובל. עוד אמר כי התקיפות הישראליות בסוריה אינן רצויות.

פטרושב קרא לריסון איראן, אך ציין כי המל"ט האמריקני שהופל על ידה שהה במרחב האווירי האיראני. עוד הוסיף פטרושב כי בידו מידע על הסוגיה ממשרד ההגנה הרוסי, ואמר כי אין ראיות חזקות מספיק כדי להסיק מסקנות על מעורבותה של איראן בתקיפת המכליות במפרץ עומאן, וכי המידע שהוצג בנוגע לתקיפות היה מאיכות גרועה ולא מקצועי.

היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, התייחס היום לאיומים האיראניים במהלך מסיבת עיתונאים שכינס: "האיום של אירן גרעינית ממשי מאד, במקביל לפעילות הצבאית שלה במזרח התיכון", אמר. "בכל מפגש עם הרוסים אנו דנים בנושא האיראני ונמשיך לעשות כך כל עוד האיום האיראני קיים - אנחנו מצפים שרוסיה תהיה מודאגת מהנושא כמונו", אמר.

"אם איראן היה רצינית לגבי פיתרון", הוסיף בולטון. "היא לא הייתה מפרה את הסכם הגרעין, היא לא הייתה מקור הטרור המרכזי בעולם וכוחותיה לא היו מעורבים בלחימה במדינות אחרות. בגלל זה הטלנו את הסנקציות - בגלל ההתנהגות הבלתי מתקבלת על הדעת של איראן. כמו שהנשיא טראמפ אמר אתמול, נכביד את הסנקציות עוד יותר, כמו שהטלנו סנקציות נגד חמינאי. המילה של איראן לא שווה כלום. הם הפרו את הסכם הגרעין ואת הבטחותיהם. הם אומרים שהם ייכנסו למשא ומתן רציני אם ניתן להם הקלות מסוימות – אך ההצהרות האלו לא אמינות", אמר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

איראן על הפלת המל"ט: "פעולה שלא נהסס לחזור עליה אם נצטרך"

בולטון לנתניהו: "תומכים במאמץ ישראל לבלום התוקפנות האיראנית"

טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן – חלקן יתמקדו בחמינאי

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190625-1342' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='ג′ון בולטון במסיבת עיתונאים בירושלים' kid='1_dmevto9c' duration='518'']

בולטון נשאל על התבטאויותיו של שר החוץ ג'וואד זריף, לפיהן ארה"ב "מתעבת דיפלומטיה וצמאה למלחמה", וענה בתגובה כי "מדובר בהתנהגות ילדותית וזו בושה בכלל להגיב על זה".

כאמור, מוקדם יותר היום נפתחה הפסגה המשולשת של יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית -  מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון. ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את הפסגה ואמר: "הפסגה הזו מייצגת הזדמנות אמיתית לקידום היציבות באזור ובמיוחד בסוריה. ישראל מקווה שהמהלך יקרב אותנו למטרה של שלום, שגשוג וביטחון".

עוד אמר ראש הממשלה נתניהו כי "פעלנו מאות פעמים למנוע מאיראן להוביל נשק מתקדם לחזבאללה. ישראל תמשיך למנוע מאיראן להתבסס בסוריה, בזמן שהיא קוראת באופן גלוי ופעיל להשמדתנו. היינו רוצים לראות את סוריה כמדינה שלווה ומלאת שלום, זו מטרה משותפת לכולנו. המטרה היא להבטיח ששום כוח צבאי שהגיע לסוריה אחרי 2011 יישאר שם. אנחנו חושבים שיש דרכים ליצור מזרח תיכון יציב יותר, לפחות בחלק הזה של האזור. יציאת כל הכוחות הזרים מסוריה תהיה טובה לשלושת המדינות - וגם לסוריה עצמה".

רה''מ בפתח פסגת היועצים לביטחון לאומי
רה''מ בפתח פסגת היועצים לביטחון לאומי | צילום: קובי גדעון/לע״מ

בולטון, שנאם אחרי ראש הממשלה, התייחס למתיחות בין ארה"ב לאיראן: "לצד הסנקציות, הנשיא טראמפ השאיר את הדלת הפתוחה למשא ומתן אמיתי. כל מה שאיראן צריכה לעשות הוא ללכת דרך הדלת הפתוחה הזו". בולטון הוסיף כי בעקבות היחסים החזקים של נתניהו עם טראמפ יש סיכויים גדולים יותר לשיתוף פעולה בין הממשלות על מנת להשיג שלום מתמשך ויציב באזור.

פטרושב דיבר שלישי וציין כי "אתם יודעים שרוסיה ואיראן משתפות פעולה בנושא המלחמה בטרור, ויש לנו יכולות הדדית להשפיע זו על זו. אנחנו מבינים את הדאגה של ישראל ומקווים מאוד שהאיומים הקיימים היום ינוטרלו על מנת שביטחון ישראל יישמר, יש כאן שני מיליון דוברי רוסית והם חשובים לנו".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר כי "קדמו למפגש שיחות מעמיקות וממושכות בין ראש הממשלה לראשי שתי המדינות, ודיונים בדרגים מקצועיים שחיזקו את התחושה כי הגיעה העת למהלך המדיני הזה. קיומו בירושלים הוא עדות למעמדה של ישראל, לאמון בה מצד המעצמות - ולמשקל של עמדתה בסוגיות שעל הסדר היום האזורי והעולמי. השגת ביטחון ויציבות באזור היא מטרה משותפת לכולנו, אך לא ניתן יהיה להשיגה בלי לרסן את שאיפותיה של איראן. אירועי התקופה האחרונה נותנים תוקף נוסף למסקנה הזו, המחייבת התייחסות בכל מתווה והסדר".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

הפסגה מתקיימת על רקע המתיחות המתמשכת במפרץ. ביום חמישי האחרון במשמרות המהפכה באיראן הודיעו כי יירטו מל"ט ריגול אמריקני מסוג “RQ-4" במרחב האווירי של דרום המדינה, באזור מצר הורמוז. משרד החוץ האיראני טען כי הפעולה נעשתה לאחר שארצות הברית "הפרה את המרחב האווירי שלה". מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי יירוט המל"ט האמריקני הינו "מסר ברור" לארצות הברית. "הגבולות שלנו הם קו אדום, נגיב בחוזקה לכל תוקפנות", אמר. "טהראן לא רוצה במלחמה מול אף מדינה, אך מוכנה להגן על עצמה".

אתמול הודיע הנשיא טראמפ על סנקציות חדשות נגד איראן ומסר כי חלקן יתמקדו במנהיג העליון עלי חמינאי - שאמורות למנוע ממנו וממקורביו גישה לכלים כלכליים. כמו כן, הוטלו הגבלות על שמונה בכירים במשמרות המהפכה. לטענתו שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, הצעד יקפיא מיליארדי דולרים של נכסים איראניים. עוד נמסר כי במהלך השבוע יפורסמו סנקציות נוספות שיפגעו גם בשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף.

המנהיג העליון רוחאני התייחס לדברי טראמפ היום, וטען שהסנקציות נגד חמינאי ייכשלו כיוון שאין לו נכסים מחוץ למדינה, ושהמהלך של טראמפ הוא "סימן לייאוש". בנוסף, אמר כי "הפעולות של הבית הלבן מעידות על כך שהוא מפגר, ושהשקט האסטרטגי עליו אנו שומרים לא אומר שאנחנו מפחדים".