רוסיה: "הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט כחלק משימור הסכם הגרעין"

במסיבת עיתונאים עם מקבילו האיראני אמר שר החוץ הרוסי לברוב כי "על ארה"ב להתרכז בדמוקרטיה ולא לאיים על מדינות אחרות". זריף: "קיומו של ההסכם יובטח אם האירופים יעמדו בהתחייבויותיהם"

זמן צפייה: 06:57

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב כינסו היום (רביעי) מסיבת עיתונאים שבה התייחסו להודעתה של טהראן להשעות את מחויבויותיה בחלק מסעיפי הסכם הגרעין. "כחלק משימור ההסכם הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט", הדגיש לברוב, והוסיף כי על המדינות החברות להמשיך לקיים דיונים על הסכם הגרעין איראני. זריף הצטרף לדבריו, ואמר כי "אנחנו יכולים להבטיח את המשך קיומו של הסכם, אם המעצמות האירופיות יעמדו בהתחייבויותיהן".

שר החוץ הרוסי תקף את פעולות ארה"ב, ואמר כי הגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון היא פעולה מצערת. "על ארה"ב להתרכז בדמוקרטיה, ולא לאיים על מדינות אחרות", אמר לברוב, והוסיף כי "קריאותיה של ארה"ב להגביל את ההשפעה האיראנית באיזור הן לא מציאותיות וחסרות סיכוי".

כזכור, הבוקר הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

לעוד כתבות בנושא:

הסכם הגרעין והאולטימטום האיראני: כל מה שאתם צריכים לדעת

בכיר צרפתי "אם איראן תפר הסכם הגרעין - נטיל שוב הסנקציות"

ישראל חוששת מהשלכות המתיחות בין ארה"ב לאיראן • פרשנות

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב | צילום: רויטרס

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

לברוב, התייחס להצהרה של איראן והאשים את ארצות הברית בהתנהגות לא אחראית בנושא הסנקציות. לדבריו, כתוצאה מהחלטותיו של ממשל טראמפ, המצב שנוצר סביב הסכם הגרעין הוא "בלתי מתקבל על הדעת". בתוך כך, בקרמלין האשימו את מדיניות וושינגטון בנושא: "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן".

גם בצרפת לא נותרו אדישים להצהרה האיראנית ואמרו כי אם טהראן לא תכבד את התחייבויותיה, הטלת הסנקציות תעלה שוב על הפרק. שר ההגנה הצרפתי הוסיף כי "אין דבר גרוע יותר מהיציאה האיראנית מהסכם הגרעין, כיוון שהאירופים מעוניינים להמשיך לקיים את ההבנות".

ממשרד החוץ הגרמני נמסר כי גרמניה "מצרה על הצהרות המשטר האיראני, ומפצירה בטהרן לא לנקוט בצעדים אגרסיביים", והוסיף כי ברלין מעוניין לשמר את הסכם הגרעין במלואו – כל עוד איראן תתחייב לנושא.

סגן שר החוץ הבריטי אמר כי מדינתו תמשיך לפעול במישור הדיפלומטי מול טהרן, אך ליציאתה של איראן מהסכם הגרעין יהיו השלכות.

טראמפ חותם על יציאה מהסכם הגרעין
טראמפ חותם על יציאה מהסכם הגרעין | צילום: רויטרס

בנאום לרשות השידור הלאומית, אמר נשיא איראן חסן רוחאני כי "החל מהיום, איראן לא מחויבת לשמור על הגבלות מאגר האורניום המועשר והמים הכבדים שברשותה". לדבריו של רוחאני, "אויבי איראן, הממשל האמריקני והציונים, הם אלו שהתנגדו להסכם מ-2015. הציונים דחפו את ארה"ב לפרוש מההסכם".

בהודעתו אמר רוחאני כי איראן מוכנה להמשיך את המשא ומתן עם החברות הנותרות בהסכם, אך תגיב מיידית ובעוצמה לכל פעולה נמהרת, כולל פנייה למועצת הביטחון של האו"ם או הטלת סנקציות נוספות. יש לציין כי בשלב זה, הצעדים האיראניים הם סמליים, ונועדו ללחוץ על המעצמות. ההודעה האיראנית עדיין לא מהווה בשלב זה הפרה של הסכם הגרעין, אולם, תוך 60 יום מאגר האורניום המועשר יגיע ל-300 קילו - מה שמפר את הסכם הגרעין עם המעצמות.

זריף, אמר בתגובה למהלך כי "לאחר שנה של סבלנות, איראן חודלת מהצעדים שארה"ב הפכה בלתי אפשריים עבורה. עם זאת, המהלך שלנו עדיין לא מפר את ההסכם. למעצמות יש חלון מצומצם כדי להפוך ההחלטה".

כאמור, במהלך 60 ימי האולטימטום, איראן לא תגביל את מאגר האורניום המועשר לרמה נמוכה של 3.5% ל-300 קילוגרמים ואת מאגר המים הכבדים ל-130 טונה. לאחר מכן, יינתנו עוד 60 ימים שלאחריהם תודיע איראן על צעדים נוספים. לדברי רוחאני, היא אינה מתכוונת לעזוב את הסכם הגרעין באופן מלא, אך תוריד עוד ועוד התחייבויות.

חסן רוחאני
חסן רוחאני | צילום: רויטרס

במהלך הלילה הגיע שר החוץ האיראני ג'וואד זריף למוסקבה ואישר את הפרסומים לפיהם טהראן תפחית את התחייבויותיה להסכם הגרעין - אך לא תיסוג ממנו לגמרי. "האיחוד האירופי והחברות האחרות בקהילה הבין-לאומית לא עמדו בלחץ האמריקני", אמר זריף במסיבת עיתונאים. "איראן החליטה להפסיק ליישם כמה מההתחייבויות של הסכם הגרעין שמתבססות על סעיפים 26 ו-36".

זריף הוסיף כי הפעולות העתידיות של איראן ייעשו בתוך מתווה הסכם הגרעין, וקרא לחברות האחרות החתומות עליו "לנצל את ההזדמנות כדי לבצע את המהלכים הנדרשים במקום להצהיר הצהרות סרק". עוד אמר זריף כי סעיפים 26 ו-36 מאפשרים לאיראן, כמו גם לחברות האחרות האחרות בהסכם, שלא ליישם באופן חלקי או מוחלט את ההתחייבויות שלה אם שותפה אחרת בהסכם לא עמדה בו. זריף התייחס למתיחות בין איראן לארה"ב, ואמר כי "ברור כשמש שמעשי וושינגטון בשנה האחרונה היו לאור הניסיון לעצור את הסכם הגרעין", והוסיף כי "איראן מודעת למדיניות האמריקנית ולכן התמודדה עם הסוגיה בסבלנות אסטרטגית".

גורם בכיר בצרפת אמר אתמול כי אם איראן תיסוג מחלקים מהסכם הגרעין, אירופה תהיה חייבת להטיל עליה סנקציות - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. זאת, לאחר שסוכנות הידיעות הממשלתית של איראן הודיעה כי משרד החוץ במדינה יודיע לחמש המעצמות על "הפחתת מחויבותה" להסכם הגרעין.