לפני כניסת ביידן לתפקיד: ארה"ב וישראל מבקשות לפעול נגד איראן

68 ימים נותרו לכהונת טראמפ, ובוושינגטון וירושלים מתכננים לנצל את התקופה כדי לבחון דרכים לפעול נגד טהראן. ככל הנראה מדובר בפעולות אפשריות בתחום הדיפלומטי, וייתכן שגם בממד החשאי

זמן צפייה: 00:39

68 ימים נותרו לכהונתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ - ובטרם ייכנס לתפקיד מחליפו ג'ו ביידן, ישראל וארה"ב מתכננות לנצל את התקופה כדי לנקוט בפעולות נגד איראן. כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13.

בשבוע הבא יגיע שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו לשלושה ימי ביקור, וההערכה היא כי הוא יעסוק בעיקר בסוגיה האיראנית. ככל הנראה לא מדובר בתוכניות לפעולה צבאית עתידית, אלא הגברת הלחץ על טהראן משני הצדדים – בממד הדיפלומטי של סנקציות מצד ארה"ב, ואולי גם בממד החשאי, שישראל וארה"ב יפעילו יחד.

עוד בחדשות 13:

סבא"א: איראן ממשיכה להפר את הגבלות הסכם הגרעין

הבשורה שמטרידה את ישראל: האם ביידן יחזיר את הסכם הגרעין?

טראמפ, נתניהו ורוחאני
טראמפ, נתניהו ורוחאני | צילום: רויטרס

פרסום זה מגיע ברקע החשש בישראל מפני המדיניות שיוביל הנשיא הנבחר ביידן מול איראן, עם כניסתו לבית הלבן. ביידן, שכזכור כיהן כסגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, הצהיר בעבר כי בכוונתו לחדש את הסכם הגרעין עליו חתם אובמה - אותו הסכם ממנו פרש טראמפ במהלך כהונתו. חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין תניע מחדש את הכלכלה האיראנית, ותאפשר התפשטות נוספת של איראן באזור, זאת שנים אחרי שהיא נבלמה.

מתקן ההעשרה בנתנז שבאיראן
מתקן ההעשרה בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות עשר

השבוע פרסמה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דוח שקובע כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. מהדוח עולה כי הממשל בטהראן אגרה 2,442.9 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, בניגוד להגבלה, שעומדת על 202.8 ק"ג בלבד. כמו כן, איראן העבירה שרשרת צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז, שנמצא מעל האדמה למתקן תת קרקעי.

לפני כחצי שנה חשפו צילומי לוויין תמונות חדשות של מתקן העשרת האורניום בנתנז, לאחר הפיצוץ שאירע בו שבועיים לפני כן. שני בכירי מודיעין, המעודכנים בנזק שנגרם למתקן בעקבות התקיפה שמיוחסת לישראל, אמרו שככל הנראה יקח לאיראנים שנתיים להחזיר את תוכנית הגרעין שלהם לנקודה שבה הייתה לפני הפיצוץ. ממחקר נוסף עולה כי יקח לפחות שנה עד שפעילות הצנטריפוגות של איראן תתאושש.