ישראל תשיב להאג: "לבית הדין אין סמכות לפתוח בחקירה נגדנו"

לאחר דיון שבו השתתפו בכירי הממשלה, הוחלט להשיב למכתב התובעת ולהבהיר כי ישראל אינה מכירה בסמכותו של בית הדין הבין-לאומי, ודוחה לחלוטין את הטענה כי היא מבצעת פשעי מלחמה

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
ביה"ד הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

לאחר דיון שבו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ובכירים נוספים בממשלה, הוחלט היום (חמישי) להשיב למכתבה של התובעת בבית הדין הבין-לאומי בהאג. ישראל תשיב כי היא אינה מכירה בסמכותו של בית הדין לפתוח בחקירה נגדה ותדחה לחלוטין את הטענה כי היא מבצעת פשעי מלחמה.

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, עמדתה של ישראל הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבין-לאומי. "התערבותו הפסולה של בית הדין חסרת כל בסיס משפטי ומנוגדת למטרות שלשמן הוא הוקם. מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה", נכתב בהודעה.

נתניהו אמר בדיון כי "בזמן שחיילי צה"ל נלחמים במוסריות עילאית נגד טרוריסטים המבצעים פשעי מלחמה חדשות לבקרים, בית הדין בהאג החליט לגנות דווקא את ישראל. אין מילה אחרת להגדיר זאת מלבד צביעות. גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם, הפך לגוף עוין שמגן על מי שרומס זכויות אדם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הגבלת ההתקהלות ותפוסת הקהל באיצטדיונים: אושרו ההקלות הנוספות

בן 5 במצב קשה לאחר שחגורת בטיחות נכרכה סביב צווארו בבית שמש

הפרקליטות מבקשת לגזור על כרמל מעודה לפחות 14 שנות מאסר

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

בחודש שעבר הגיע לישראל המכתב של התובעת מבית הדין בהאג אודות החקירה שנפתחת נגד ישראל. מדובר במכתב קצר בן עמוד וחצי, ומופרטים בו שלושת הנושאים שבהם בית הדין מתכוון לעסוק - צוק איתן, ההפגנות על הגדר בעזה וההתנחלויות.

כזכור, כבר שבועיים לפני כן כינס גנץ דיון רחב עם הצמרת המשפטית והביטחונית כדי להיערך למכתב. יום קודם לכן הסבירה התובעת בבית הדין הבין-לאומי, פאטו בנסודה, כי "הצבת יעדי החקירה על ידי התביעה תיקבע בהמשך, וברקע האתגרים העומדים בפנינו נוכח המגפה, המשאבים המוגבלים העומדים לרשותינו, ועומס העבודה הנוכחי שמוטל עלינו. האתגרים הללו, מורכבים ככל שיהיו, לא יכולים להסיט אותנו מהאחריות שאמנת רומא מטילה עלינו".

"כל חקירה עליה התביעה תחליט, תנוהל באופן עצמאי, ללא משוא פנים ובאובייקטיביות", הבהירה. "אמנת רומא כופה עלינו, בכדי להגיע לאמת, להרחיב את החקירה ולכסות את כל העובדות והראיות הרלוונטיות, כדי שניתן יהיה להעריך האם ישנה אחריות פלילית אינדיבידואלית לפי האמנה, ובכך, לחקור נסיבות מפלילות או מזכות באופן שווה".