תיעוד מיוחד: שיחת הזום הטעונה שקיימה מראענה עם פעילי העבודה

לאחר שהעליון אישר את מועמדותה לכנסת, נפגשה מספר 7 ברשימה עם עשרות פעילים - שביקשו ממנה להבהיר את עמדותיה והביעו דאגה מהנזק שנגרם למפלגה. "את חייבת לשקול מילים עכשיו"

זמן צפייה: 03:47

אבתיסאם מראענה, מספר 7 ברשימת העבודה, עלתה אמש (ראשון) למפגש זום עם פעילי המפלגה – זמן קצר אחרי שבית המשפט העליון הכשיר את מועמדותה לכנסת. במהלך השיחה הציפו הפעילים את דאגתם מהנזק שנגרם למפלגת העבודה, והשאלה איך אפשר יהיה לתקן אותו.

"נעשה לי עוול מטורף", אמרה מראענה בשיחה. "מה עשיתי בשמונה השנים האחרונות? לא מצאו סטטוס אחד בשמונה השנים האחרונות, כאבתיסאם, לספר אותו? לפני חודשיים רוב האזרחים הישראלים לא כתבו שום דבר על הרצח של אסתר הורגן, וכאב לי הרצח שלה. מה אכפת לי אם היא מתנחלת? אכפת לי שרצחו אותה כי היא יהודייה וכי היא אישה. זה מה שנכתב. מישהו טרח להראות את הצד של אבתיסאם מלפני חודשיים?".

הייתה זו שיחה אינטימית עם כמה עשרות פעילים נאמנים, כמה מהם הצביעו לה בפריימריז, ועדיין שלב השאלות היה טעון. תחילה, התבקשה מראענה לחדד את עמדותיה. "מגילת העצמאות, המגילה שעליה מושתת מדינת ישראל - אני בעד. אני לא רוצה כל הזמן שתבחנו אותי האם אני מכירה במדינת היהודים. אני מכירה במדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ומגיע וצריך שתהיה פה מדינת העם היהודי. אין מקום אחר. ומגיע לי גם להיות בתוך המדינה הזאת כאזרחית שווה".

אבתיסאם מראענה, מתמודדת מפלגת העבודה
אבתיסאם מראענה, מתמודדת מפלגת העבודה | צילום: חדשות 13

על הפוסט שבו כתבה שהמשיכה לנסוע בצפירה היא ניסתה לתת הסבר קצת יותר עמוק. "אין עניין של זלזול, יש עניין של כמה החברה הערבית מכירה את החברה היהודית וכמה החברה היהודית מכירה את החברה הערבית. מה שקורה זה הסתה של ביבי 12 שנה שאומר שאנחנו וירוס, ושאנחנו גיס חמישי, ואנחנו כל הזמן צריכות להגן על עצמנו שאנחנו בעצם לא טרור".

אחת המשתתפות הקשתה: "אנשים שאומרים 'איך נבחר במפלגה הזאת שיש בה את אבתיסאם?'. חשוב לי שתקחי אחריות על זה שהמילים שלך פגעו, ושבאמת תפנימי שאת חייבת לשקול מילים עכשיו כי זה לא ביני לבינך, זה בוחרים שאנחנו רוצים להביא". אותה פעילה הקשתה ודרשה ממראענה תשובה לפוסט שערורייתי נוסף. "הפוסט על ניצולות השואה לא עוזב אותי, ואני רוצה להבין מה הייתה מבחינתך מטרת הפוסט", אמרה. על כך השיבה מראענה: "לקרוא את הדבר הזה כפי שהוא, כמו שאת אומרת, זה פוגע. אני יכולה להבין אותך. אם הייתי כותבת היום סטטוס אחר, הייתי אולי חושבת פעמיים".

אותה פעילה השיבה: "כשאת מעמידה את עצמך להיות נבחרת ציבור, את חייבת לזכור שאת חיה במדינה יהודית, שיש כאן נושאים שהם נושאים נפיצים. את חייבת להבין שכל מילה שלך נמדדת במיליון פריזמות. זה תחת מיקרוסקופ".

מול המצביעים שמצליחים לקבל את המורכבות שמביאה איתה מראענה, יש כאלה שברחו. מרב מיכאלי מקווה שהנזק כבר מגולם בסקרים ומנסה להסיט את השיח באמצעות קמפיין חיובי ונשי, אבל מבינה שמראענה היייתה ונשארה נקודת תורפה - שמתנגדיה ינצלו עד תום.